Účastníci se dozvědí především praktické informace, které pomohou včasně rozpoznat projevy ADHD, dále díky nim dokážou upravit podmínky vzdělávání tak, aby se minimalizoval vliv negativních projevů dítěte na jeho školní výsledky a také na jeho zařazení v kolektivu.Účastníci uslyší příklady řešení konkrétních konfliktních a krizových situací.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Seminář představí jednoduché a základní využití počítače, notebooku a telefonu ve vyučovací hodině matematiky a v přípravě na výuku. V průběhu semináře si ukážeme možnosti jaké on-line nástroje zapojit do výuky matematiky, ukážeme si jaké programy/aplikace využít na PC/notebooku/telefonu a tipy na využití tabletu/telefonu ve výuce matematiky.
Dozvíte se, JAK ZAŘÍZENÍ OVLÁDAT, JAK ORGANIZOVAT TŘÍDU při práci s technologiemi.
Modelově si představíme předinstalované aplikace v tabletu/telefonu ODPOČET, ZÁZNAMNÍK, FOTOAPARÁT, QR ČTEČKA a jejich spojení s výukovými metodami. (2h)
Další blok semináře představí některé VOLNĚ DOSTUPNÉ APLIKACE ale s nutností instalace. Předvedeme si online ORGANIZÉR VYUČOVACÍ HODINY vhodný pro interaktivní tabuli. Ukážeme si GENERÁTORY skládanek a kartiček, které usnadní práci a zatraktivní hodinu. (2h)
Projdeme WEBOVÉ STRÁNKY a ONLINE NÁSTROJE využitelné při přípravě vyučovací hodiny. Zažijete si metodu SOLE a FLIPPED CLASSROOM ve spojení s tabletem nebo smartphonem. (2h)
Podrobněji si představíme QUIZZIZ, VIRTUÁLNÍ TABULI, GRAFICKÝ TABLET, TARZII (2h)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
V tomto semináři se účastníci zaměří na možnosti rozšiřování a upevňování slovní zásoby v kontextu procvičování dovedností čtení, poslech, psaní a mluvení. Vyměníme si zkušenosti a společně se zaměříme na to, s čím naši studenti bojují a co potřebují pro to, aby si slovní zásobu neustále zlepšovali. V hlavní části semináře si ukážeme a vyzkoušíme různé aktivity a hry zaměřené na procvičování slovní zásoby, aby studenti pravidelným opakováním dostávali slova z pasivní slovní zásoby do slovní zásoby aktivní. Vyzkoušíme si také, jak můžeme studentům pomoci zapamatovat si německé členy. Dále se podíváme na to, jak učitelé mohou pracovat s chybami studentů a jak vést studenty k sebereflexi. Pracovat budeme i s frekventovanými kodifikovanými rakouskými či švýcarskými variantami.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
úvodní zamyšlení nad chybou (30 min), úmyslná chyba učitele (20 min), oprava žákovské chyby (40 min), taháky (40 min), text učící (30 min), mnemotechnické pomůcky a legrace – Ladova malovaná frazeologie, vtipy vznikají chybným pochopením slov,… (50 min), to jsou možnosti, které dětem češtinu přiblíží. Budeme mluvit o nezvyklých způsobech opravování chyb (50 min), o vytváření korektur (30 min) i o tom, co může chyba způsobit a proč je v učení tak důležitá ( 40 min), diskuze (30 min) .
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Záměrem semináře je inspirovat učitele příklady, jak je možno netradičním způsobem seznamovat žáky s poezií. Na názorných ukázkách si prakticky vyzkoušejí, jak básnické texty působí na jednotlivé smysly i na více smyslů pohromadě. Zaměříme se i na humor a nonsens v poezii, na vazbu poezie s hudbou a vybrané písňové texty. Prakticky si vyzkoušíme možnosti práce s ilustrací a obrazem (grafická poezie, kaligramy) a možnosti rozvíjení fantazie žáků a jejich vlastní tvorby. Zřetel bude brán na mezipředmětové vztahy.
Motivace a aktivizace dětských čtenářů. Vytváření čtenářského vkusu, smysl pro krásu jazyka. Rozvíjení estetického cítění – prožitkové vnímání. 0,5 h
Práce s texty, v nichž hraje významnou úlohu chuť a čich (J. Žáček, J. Dědeček, J. Havel, Z. Svěrák, J. Suchý aj.)
1 h
Poezie a hmatový vjem (např. J. Skácel, M. Lukešová aj.)
Vnímání poezie zrakem - grafická poezie, kaligramy, limerik, spojení obrazu a básně, ilustrace, rozvíjení představivosti při četbě básně
1 h
Poezie určená k hlasitému čtení, zhudebněná poezie, písňový text
Spojení více smyslů v jedné básni. Filmová podoba básnického díla aj.
1 h
Evaluace, sdílení zkušeností, závěr
0,5 h
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Problematika užívání kyberprostoru žáky a studenty ve škole či mimo školu se stává více a více palčivějším negativním fenoménem, který zaměstnává nejen rodiče, ale především pedagogy, školní psychology nebo preventisty. Virtuální prostor skýtá pro žáky mnoho výhod, ale bohužel také velkou část rizik, o jejichž předcházení, včasném záchytu a efektivním řešení by měl mít základní přehled každý pedagog.
Vysvětlíme si různé typy rizikových projevů v kyberprostoru, jako je Kybergrooming, Webcamtrolling, Sexting, Happy slapping, Hoax a další fenomény, které jsou v dnešní době velmi aktuální a mohou se u žáků vyskytnout. Samozřejmě neopomeneme základní informace o sociálních sítích, které naprostá většina žáků a studentů denně využívá a bohužel také zneužívá nebo se prostřednictvím jich stává jejich obětí.
Hlavní zřetel bude kladen na problematiku kyberšikany, u které si vysvětlíme mechanismus jejího vzniku, její fáze, základní typy a především její prevenci, diagnostiku a adekvátní řešení.
Škola by se měla k výskytu kyberšikany (nebo jiných „kyber“ útoků) postavit čelem vždy – jak v případě, že k ní dochází v době výuky (resp. na půdě školy), tak i když probíhá mimo ni. V prvním případě existují ucelené postupy, kterých by se měla každá škola držet. V případě druhém je doporučeno pracovat s kolektivy, kde ke kyberšikaně dochází, protože naprostá většina případů kyberšikany souvisí s reálnými vztahovými potížemi (agrese, nepřátelství, šikana) ve třídě i mimo virtuální prostor.
Seminář obsahuje jednak teoretická východiska problematiky užívání kyberprostoru žáky, na straně druhé budou účastníci seznámeni s ukázkami konkrétních aktivit – detailně si vysvětlíme některé techniky, přímo použitelné při prevenci, diagnostice nebo řešení projevů rizikového chování u žáků a studentů spojeného s používáním kyberprostoru.
Probereme si také konkrétní kazuistiky z praxe, při kterých se reálná kyberšikana řešila.
Lektor jakožto školní psycholog a preventista se bude snažit předat vědomosti a zkušenosti získaná teoretickým studiem psychologie a praktickými zkušenostmi nabytými ve sféře školního prostředí a pedagogicko-psychologického kontextu.
Po celou dobu programu bude vymezen čas a prostor pro vlastní dotazy a připomínky samotných účastníků.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Během semináře budou nastíněny nové možnosti prezentace učiva skrze technologie. Účastník bude seznámen s aplikacemi, které jsou vhodným prostředkem pro zvýšení interaktivity prezenční i distanční výuky a zvýšení motivace žáků i vyučujících. Zejména pak s aplikací Nearpod.
První část semináře je věnována motivaci žáka ke studiu a možnostem jejího pozitivního ovlivnění pomocí vhodného použití technologií a aplikací. Zmíněna bude také motivace učitele při výuce za použití technologií.
V hlavní části semináře se zaměříme na aplikaci Nearpod jako hlavní prostředek k obohacení prezentací o interaktivní prvky. Účastníci poznají aplikaci Nearpod a její možnosti nejprve z pohledu žáka. Bude jim prezentována vzorová lekce vytvořená v programu MS PowerPoint obohacená o ankety, kvízy, otevřené otázky, virtuální prohlídky apod. vytvořené skrze aplikaci Nearpod. Zároveň uvidí aplikaci z pohledu vyučujícího a její možnost nahlédnout do práce žáků a okamžitě jim poskytnout zpětnou vazbu. V další části si budou účastníci moci vyzkoušet vytvoření vlastní lekce a ve dvojicích cvičně otestovat funkčnost aplikace. Posluchači budou následně seznámeni s funkcí „Reports“, která jim po vyučovací hodině umožní nahlédnout do výsledků jednotlivých žáků a případně jejich počínání ohodnotit.
V poslední části semináře se účastník seznámí s možností vytvoření prezentace v aplikaci Google Slides s integrací aplikace Nearpod. Dále bude seznámen s možnostmi virtuální tabule a jejím využitím v prezenční i distanční výuce. Závěrečná část bude věnována diskuzi a použití ostatních aplikací ve výuce a jejich případnému spojení s aplikací Nearpod.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Přehled témat:
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Seminář je zaměřen na výchovný styl pedagoga vedoucí k harmonizaci kolektivu třídy. Zahrnuje nástroje, metody, techniky (včetně motivačních) vedoucí ke zvolení efektivního výchovného stylu, který vede k minimalizaci rizikového chování žáků (odměny, tresty, metoda důsledků, inventář sociálního chování a jeho vyladění, typologie pedagoga, volba postojů při nevhodném chování žáků podle R. Dreikurse, prožitková pedagogika, prosociálnost ve školním kolektivu
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Tvořivá dramatika jako kreativní prostředek rozvoje osobnosti dítěte 1 hodina
Struktura dramatické lekce 1 hodina
Metody a techniky dramatické výchovy a jejich využití při vzdělávání dětí a žáků 6 hodin praktická participativní část s prezentací her a činností
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
1) Technika enkaustiky (malba horkým barevným voskem) a její využití pro užitou tvorbu (novoročenky, kalendáře, blahopřání, záložky do knih, ilustrace textu apod.) - vlastní tvorba posluchačů
2) Tvorba masky z hliníkové fólie (alobalu) a její využití v literární, dramatické a výtvarné výchově. Tvorba posluchačů podle vlastního návrhu.
3) Plastika z elastické textilie (odpadový materiál-poškozené punčochové kalhoty), tvorba fantastické pokrývky hlavy, tvorba prostorové plastiky - využití pro školní i mimoškolní činnost ( dramatická výchova)
4)Závěrečná interní výstava artefaktů s kolektivním hodnocením a didaktickými možnosti využití v pedagogické praxi
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Přehled témat:
Seminář proběhne formou kombinace individuální a skupinové práce, diskuse budou probíhat v komunitním kruhu:
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Seminář je zaměřen na aktivity vhodné k popularizaci matematiky hlavně na SŠ. Na konkrétních ukázkách budou rozvedeny základní charakteristiky vhodných aktivit včetně jejich možných modifikací pro různý věk žáků. Hlavním cílem semináře je ukázat na konkrétních příkladech možnosti, kterými různé typy aktivit mohou přispět k zvýšení zájmu o matematiku. Těžiště semináře je ukázat účastníkům řadu cest, kterými je možno u dnešních žáků vzbudit větší zájem o porozumění matematice a ukázat jim její možné využití v různých oblastech.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
V tomto semináři se zaměříme na využití technologií při výuce ve škole i doma. Budeme používat, prozkoumávat, diskutovat a sdílet nejrůznější weby a aplikace, které mohou být užitečné pro studenty i učitele při výuce angličtiny v různých úrovních pokročilosti (od začátečníků po pokročilé) studentů středních škol a VOŠ.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Jedna z nejdůležitějších rolí pedagogického pracovníka působící na děti a mládež by měla být prevence, tzn. předcházet jakýmkoliv projevům rizikového chování u svých žáků. Z hlediska školního prostředí se jedná o prevenci takových sociálně patologických jevů, které se převážně projevují ve školním prostředí (ve třídě, škole, školních akcích s ostatními spolužáky). Ty se aktuálně nazývají projevy rizikového chování a každý si zaslouží detailní zpracování. V rámci tohoto semináře se zaměříme na asi nejčastěji se vyskytující rizikový jev – projevy agrese, netolerance k odlišnostem a šikanu.
Tento seminář nabídne zaměření se na tyto jevy v modelu prevence – diagnostika – funkční možnosti řešení projevů rizikového chování u žáků a studentů.
Probereme si také konkrétní kazuistiky z praxe, při kterých se reálný výskyt nepřátelského chování, agrese a šikany řešil.
Lektor jakožto školní psycholog a preventista se bude snažit předat vědomosti a zkušenosti získaná teoretickým studiem psychologie a praktickými zkušenostmi nabytými ve sféře školního prostředí a pedagogicko-psychologického kontextu.
Po celou dobu programu bude vymezen čas a prostor pro vlastní dotazy a připomínky samotných účastníků.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Seminář je zaměřen na rozvoj pohybových schopností a dovedností (lokomočních, manipulačních aj.) u dětí předškolního a mladšího školního věku. Tyto hry jsou situovány do venkovního prostředí (příroda, dětské hřiště, zahrada mateřské či základní školy). Seminář je založen na participaci všech účastníků, kteří se aktivně zapojí do nácviku pohybových her a aktivit v přírodě. Všechny prezentované hry a činnosti které jsou v praxi ověřeny a lze je zařadit do vzdělávací nabídky v mateřské škole a do vzdělávání na prvním stupni základní školy.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Účastníci se seznámí s vybranými dechovými a artikulačními cvičeními, která jsou nezbytným základem pro správné a srozumitelné vyjadřování. Prakticky si vyzkoušejí, jak tato cvičení se žáky provádět a jak rozvíjet jejich komunikační dovednosti. Pozornost bude věnována i obohacování slovní zásoby a možnostem spojení s průřezovým tématem mediální výchova.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Interaktivní přednáška se zapojením všech účastníků, teoretické zásady s navazujícím nácvikem. Výklad podpořený prezentací v MS Power Point, individuální práce, sebezkušenostní techniky, práce ve skupinách, hraní rolí, zpětná vazba, reflexe provedených aktivit, testy, výtvarné techniky, diskuze, příklady z praxe, opakovaná cvičení, rady a doporučení ke zlepšení
1.blok v rozsahu 2 vyuč.hodin
2.blok v rozsahu 2 vyuč.hodin
3.blok v rozsahu 2 vyuč.hodin
4.blok v rozsahu 2 vyuč.hodin
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.