Kurzy
ZŠ 145 Školní zralost a připravenost - co a jak s předškolákem
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, vychovatelé školských zařízení, asistenti pedagoga
Mateřská škola
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Přechod dítěte z mateřské školy do té základní je bezpochyby jedním z prvních velkých kroků v jeho životě. První úspěchy či neúspěchy obvykle ovlivňují celou jeho další vzdělávací dráhu. Je proto důležité biologické zrání dítěte vhodně doplnit o rozvíjející podněty, které mu poskytuje hlavně rodina, ale i škola. Řekneme si a vyzkoušíme jak a proč:
- rozvíjet klíčové oblasti (motorika, grafomotorika, řeč, sluchové vnímání, zrakové vnímání, prostorová orientace, časová orientace, matematické představy, paměť a pozornost/koncentrace, všeobecné znalosti)
- přispět k dobré adaptaci dítěte v 1. třídě ZŠ
- kdy se obrátit na odborníky (logoped, psycholog, pedopsychiatr, PPP, SPC…)
Osnova akce (přehled témat výuky s časovou dotací jednotlivých témat)
- motorika, grafomotorika
- řeč, sluchové vnímání
- vymezení pojmů
- obtíže/nesnáze při nedostatečném procvičení a názorné/sebezkušenostní ukázky
- příklady vhodných činností k rozvoji
(2 hodiny)
- zrakové vnímání
- prostorová orientace, časová orientace
- matematické představy
- vymezení pojmů
- obtíže/nesnáze při nedostatečném procvičení a názorné/sebezkušenostní ukázky
- příklady vhodných činností k rozvoji
(2 hodiny)
- paměť, pozornost a koncentrace
- jak přispět k dobré adaptaci
- vymezení pojmů
- obtíže/nesnáze při nedostatečném procvičení a názorné/sebezkušenostní ukázky
- příklady vhodných činností k rozvoji
- diskuse
(2 hodiny)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
ZŠ 143 Bádáme a experimentujeme v mateřské škole a na 1. stupni ZŠ
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, vychovatelé školských zařízení, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Mateřská škola
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Účastníci semináře se seznámí s badatelskými a experimentálními činnostmi, které lze bezpečně aplikovat v mateřské škole. Účastníci si sami vyzkouší nejrůznější aplikace a osvojí s znalosti a dovednosti z této environmentální oblasti tak, aby byli schopní tyto činnosti zprostředkovat dětem předškolního věku a aplikovat je do vzdělávací nabídky a výuky. Naučí se zde také kooperačním činnostem, které jsou potřeba pro dosažení cíle, tedy správné aplikaci experimentu.
Program setkání:
Představení obsahu semináře (0,5h)
Bezpečnost práce při aplikaci činností (0,5h)
Praktická cvičení a experimentální činnosti (6,5h)
Diskuse, dotazy (0,5h)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
MŠ 3 HRAJEME SI S PŘÍBĚHEM: Dramatická výchova a čtenářská pregramotnost
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, vychovatelé školských zařízení, asistenti pedagoga
Mateřská škola
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Vzdělávací seminář se zaměřuje na rozvoj čtenářské pregramotnosti v oblasti porozumění textu u dětí předškolního věku prostřednictvím metod a technik dramatické výchovy. Účastníci si vyzkouší různé lekce dramatické výchovy, které propojují práci s jazykem, pohybem, rytmem a vyjadřováním. Budou pracovat s různými typy textů – říkadly, klasickými pohádkami, obrázkovými knížkami a příběhy s dětskými hrdiny. Seminář bude veden interaktivně, účastníci se aktivně zapojí do jednotlivých aktivit a projdou si různé stupně obtížnosti dramatických lekcí – od jednoduchých metod pro nejmladší děti až po komplexnější techniky vhodné pro heterogenní skupiny. Součástí budou i ukázky přizpůsobení metod různým věkovým kategoriím a skupinové dynamice v mateřských školách.
Osnova akce (přehled témat výuky s časovou dotací jednotlivých témat)
- Úvod do dramatické výchovy a její propojení s čtenářskou pregramotností
- Různé typy dramatických aktivit podle věkových kategorií a složení skupin:
- 1) Práce s říkadlem a poezií - využití pro rozvoj jazyka, rytmu a porozumění textu
- 2) Klasická pohádka - struktura příběhu, práce s postavami a prostředím
- 3) Obrázková knížka jako nástroj pro podporu porozumění textu
- Reflexe a přenos získaných zkušeností do praxe
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 688 Zvyšování odolnosti a práce se stresem (mindfulness)
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Osobnostní rozvoj
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Co vás čeká?
1. Přínos základních emocí - formou workshopu si představíme základní emoce a jejich přínos pro náš život. Přidáme poznatky českých a zahraničních psychologů a psychoterapeutů.
2. Zpracování emocí a jejich regulace:
- Vyzkoušíme si různé dechové techniky, práce se smysly, meditace všímavosti. Cílem je zažít a odnést si funkční nástroje do svého života.
- Technika focusing - proces, ve kterém klient zaměřuje pozornost na určitý druh svého tělesného uvědomění.
Účastník zážitkově orientovaného workshopu se naučí základům mindfulness, které může začít aplikovat v každodenním životě. Techniky mindfulness jsou vhodné pro zvyšování odolnosti vůči stresu, zvyšování pozornosti a koncentrace. Pracovníci tak budou více uvědomělí a budou lépe umět pracovat s napětím.
- Icebreak
- Tréning se smysly
- Práce s dechem a pozorností
- Všímavý oběd, všímavá procházka
- Bodyscan a práce s tělem
- Psychohygiena
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 668 Hlasová výchova pro pedagogy
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci
Pedagogika a psychologie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Pedagog a hlas
Hlas, zvuk a tóny nás provází v každodenním životě. V profesním životě se svými kolegy, nadřízenými, se studenty i žáky. Hlas neodmyslitelně přiřazujeme
k hlavnímu profesnímu nástroji každého pedagoga. Absence výuky hlasové výchovy na pedagogických školách přivádí učitele na kurzy hlasové techniky.
Při tvorbě a vzniku hlasového projevu hraje roli dýchací systém, svaly od čela až k podbřišku. Artikulační orgány /jazyk, rty, měkké patro, zuby, dolní čelist. Hlasivky, rezonanční dutiny. Celé naše tělo je „hrací skříňka“. Pravý a správně znějící hlas vzniká v celém těle. Není to jen práce hlasivek. Hlasivky si pedagog
a hlasový profesionál musí šetřit. Velice důležitý je dech, svalové uvolnění
a důležitou roli hrají rezonanční dutiny.
Seminář určený pro všechny pedagogy. Hlas je pracovním nástrojem každého učitele.
Dechová, hlasová technika, hygiena hlasu. Dynamika projevu a artikulace. Prostor a hlasový projev. Pedagog jako mluvní vzor.
Praktická cvičení a individuální přístup ke všem účastníkům semináře.
Práce s dechem a hlasová výchova
- řízení dechu při mluvení
- vědomá dechová kapacita a správná opora hlasu, měkký hlasový začátek
- vznik zdravé fonace, brániční impuls
- tvoření hlasu, síla hlasu
- barva a znělost hlasu
- co o nás prozradí hlas a jak zaujmout hlasem
- jak umluvit prostor bez námahy
Technika řeči
- respirace, fonace, artikulace, modulace - jak potřebné teoretické informace proměnit v mluvní praxi
- srozumitelná artikulace - vokálů a konsonant, zvuková osnova věty
- jak mluvit hodiny bez únavy hlasu
- hlasová hygiena
Kultivovaný mluvený projev a publikum
- jak získat a udržet pozornost posluchačů svým hlasovým a mluveným projevem
- řečnické zlozvyky a nedostatky a jak se jim vyhnout
- zvládání trémy při verbálním projevu
METODY
- INTERAKTIVNÍ TRÉNINK se zapojením všech účastníků, teoretické zásady se okamžitě nacvičují v praxi, opakovaná cvičení, zpětná vazba lektora každému posluchači, rady a doporučení ke zlepšení dovedností,
- dechová cvičení, význam dechu pro vznik hlasu, brániční impuls
- rezonanční cvičení
- artikulace vokálů a konsonant
- vlastní příprava projevu
- hlas a prostor, zvuková osnova věty - artikulace, větný a slovní přízvuk, intonace, tempo a dynamika
- audio a video trénink
Lektor prakticky předvádí dechová a hlasová cvičení, individuálně konzultuje s posluchači a prakticky s nimi nacvičuje základní hlasové návyky:
- nacvičujeme správné držení těla při mluveném projevu
- prohlubujeme práci s dechem a s bránicí, vědomé brániční dýchání
- cvičíme správné tvoření hlasového tónu, měkké hlasové začátky
- naučíme se, jak šetřit hlas a ekonomicky využívat dech
- procvičíme využívání rezonančních dutin
- trénujeme důslednou a čistou vokalizaci, samohlásky a jejich dělení, artikulaci
- používáme hlasová cvičení dle dispozic jednotlivců
- dbáme na přesnou výslovnost a správný tvar mluvidel, artikulace
- nacvičujeme texty s cílem vytvořit praktické dovednosti a návyky v oblasti mluveného projevu
- video, audio trénink
HLASOVÁ VÝCHOVA
- Vědomé dýchání - práce s dechem a jeho význam verbální projev
- Brániční impuls
- Hlasové začátky - správná fonace
- Rezonance - zesílení hlasu, přirozená mluva na prostor
- Artikulace - správná výslovnost vokálů a konsonant
- Hlas je pracovní nástroj každého pedagoga
- Všechna cvičení si zájemci vyzkouší prakticky, konkrétní a názorné ukázky
RÉTORIKA
- Základní informace o vědomém a profesionálním dýchání, znění hlasu a artikulaci
- Ukázka připraveného projevu
- Zvuková osnova věty – frázování, větný přízvuk, intonace, tempo a dynamika
- Neverbální část projevu – postoj, oční kontakt, jak vnímat a upoutat posluchače
- Řečnické okrasy
- Všechna cvičení si zájemci vyzkouší prakticky, konkrétní a názorné ukázky
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
AJ 385 Angličtina od začátku – JAK začít?
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, vychovatelé školských zařízení, asistenti pedagoga
Anglický jazyk
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
V tomto kurzu se učitelé naučí zohledňovat důležitou oblast výuky cizího jazyka, kterou je organizace výuky, přechody mezi aktivitami, možnosti, jak pracovat s tématem pohádky na sadě konkrétních aktivit, motivovaných samotnou pohádkou, písničkou, příběhem. Budeme se věnovat problematice první hodiny, jak představit téma, jak využívat postupně rozvíjené a navazované činnosti, které vedou k osvojování jazyka.
Existuje mnoho způsobů, jak nacvičit a udržovat odlišnou výslovnost a přitom se vyhnout nekonečnému nudnému opakování. Hra s rýmy, výslovnostní tělocvik, jazykolamy, vytleskávací a poskočné hry jsou ro děti přitažlivé a přitom velmi efektivní.
Práce s příběhy je základní a nezbytný přístup při výuce cizího jazyka u této věkové skupiny. Děti získávají jazyk přirozeně, na základě příběhů, které se odvíjejí v jednoduchou, často se opakující zápletku. Děti tak porozumí jazyku bez nutného vysvětlování slovní zásoby a pravidel, pouhou imitací jazyka, zároveň si osvojují komunikativní princip.
Úvod, seznámení s tématikou, omyly v současném, běžně používaném přístupu
Jak začít - simulace první hodiny
Rozvíjení zvoleného tématu
Práce se slovní zásobou
Dá se použít pohádka u dětí-začátečníků?
Závěr, shrnutí, čas na dotazy
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 689 Vztahy, konflikty a spolupráce
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Osobnostní rozvoj
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Workshop je zaměřen na pochopení významu týmové práce, na trénink a rozvoj základních komunikačních dovedností. Důležité je uvědomění a pochopení vlastního komunikačního stylu a způsobu komunikace ostatních. Cílem je budování hlubších vztahů.
- Icebreaking
- Budování týmů a spolupráce ve skupině
- Osobnostní typologie DISC
- Verbální a neverbální komunikace
- Aktivně konstruktivní reakce
- Asertivita
- Konflikty a jejich řešení s lehkostí
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
IT 58 Umělá inteligence kolem nás
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci
Informatika
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
V úvodní části lektor sdělí příběh, který provázel často těžko uchopitelný obor umělé inteligence. Následně posluchače seznámí se současným stavem, produkty a možnostmi, přičemž naskytne několik příležitostí pro praktické vytvoření / konfiguraci produktů. Praktické vsuvky jsou vymyšleny za účelem zlepšení znalostí tohoto technologického oboru, využití pro kvalitnější, efektivnější a méně časově náročnou pedagogickou činnost a v neposlední řadě pro používání v řešení rutinných problémů.
- Úvod do umělé inteligence (analogie s biologií, filozofie, historie) [45m]
- Současná situace (přehledné podání současného využití umělé inteligence) [45m]
- Praktická část (vyzkoušení několika AI produktů) [90m]
- Využití umělé inteligence pro pedagogy a jejich studenty [45m]
- Budoucnost umělé inteligence a závěrečná diskuze [45m]
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 666 Klíč k vyjednávání aneb jak se jednoduše posunout v komunikaci s druhými a zlepšit si tím vztahy
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Osobnostní rozvoj
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Vyjednávání je velkou součástí našeho života. Denně vyjednáváme v zaměstnání se svými kolegy, nadřízenými, podřízenými, dodavateli a zákazníky ohledně cen, různých dohod, smluv, spolupráce, kvality a mnohých dalších věcí. V neposlední řadě také denně vyjednáváme v našich vztazích, nejen partnerských. Každé jednání je jiné, vždy v jednání však uplatňujeme určité vzorce, které vedou k úspěšnému zakončení.
Cílem workshopu je objasnit a uvědomit si vzorce jednání, které vedou k úspěšnému vyjednávání v každodenním životě. Zároveň tyto vzorce jednání naroubovat aplikovat na naše osobní nastavení mysli a popřípadě si posunout své vlastní hranice, které nám někdy v jednání brání posunout se dál ke stanovenému cíli dosáhnout svého cíle nebo konsensu v jednání. Kurz je veden tak, aby co nejjednodušším způsobem posluchačům kurzu ukázal cestu a návod, jak lépe a účinněji ve svých každodenních interakcích jednat.
Úvod a představení. Technické a organizační informace – 0,5 hod
Komunikační návyky a bariéry. (Metoda: prezentace, cvičení ve skupinách, reflexe – celkem 2 hod Poznámka: videocall umožňuje práci ve skupinách – rozdělení do nich, proto tohoto nástroje využívám. Ze cvičení ve skupině návrat zpět do velké skupiny a následuje společná diskuze a reflexe)
- Teoretické vymezení komunikace. Jak vzniká, význam symbolů.
- Vzorce jednání
- Práce ve skupinách. Diskuze
- (následuje přestávka 20 min)
- Jak zvládnout negativní emoce při vyjednávání
- Práce ve skupinách. Diskuze. Reflexe
Konfliktní a složité situace. (Metoda: prezentace, cvičení ve skupinách, reflexe – celkem 2 hod)
- Technika jak se naučit aktivně naslouchat a díky tomu druhého pochopit
- Technika, jak naopak druhé straně vysvětlit svůj názor tak, aby mu porozuměla
- Práce ve skupinách. Diskuze
- (následuje přestávka 20 min)
- Technika, jak říkat nepříjemné věci
- Práce ve skupinách. Diskuze. Reflexe.
Tipy, jak posunout komunikaci dál (Metoda: prezentace + sdílení s účastníky. 0,75 hod + 0,25 přestávka.)
Shrnutí získaných znalostí a dovedností a sdílení zkušeností s účastníky
(Metoda: diskuze, cvičení ve skupinách, reflexe – 1 hod)
Závěrečná zpětná vazba (metoda: zpětná vazba účastníků – 0,5 hod
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
ZŠ 142 Pohybové hry a aktivity v přírodě pro děti předškolního a mladšího školního věku (venku)
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, vychovatelé školských zařízení, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Základní škola I
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Seminář je zaměřen na rozvoj pohybových schopností a dovedností (lokomočních, manipulačních aj.) u dětí předškolního a mladšího školního věku. Tyto hry jsou situovány do venkovního prostředí (příroda, dětské hřiště, zahrada mateřské či základní školy). Seminář je založen na participaci všech účastníků, kteří se aktivně zapojí do nácviku pohybových her a aktivit v přírodě. Všechny prezentované hry a činnosti které jsou v praxi ověřeny a lze je zařadit do vzdělávací nabídky v mateřské škole a do vzdělávání na prvním stupni základní školy.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 707 Agresivita ve třídě – Prevence, minimalizace a řešení krizových situací
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Pedagogika a psychologie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Agresivita ve školním prostředí je závažným problémem, který může negativně ovlivnit klima třídy, vztahy mezi žáky i samotný vzdělávací proces. Tento kurz se zaměřuje na porozumění příčinám agresivního chování, efektivní strategie prevence a metody, jak minimalizovat projevy agrese ve třídě. Účastníci se naučí rozpoznávat varovné signály, využívat osvědčené pedagogické přístupy k udržení pozitivního klimatu a získají praktické dovednosti pro zvládání krizových situací. Kurz zahrnuje interaktivní prvky, modelové situace a konkrétní doporučení pro učitele a pedagogické pracovníky.
Obsah kurzu:
✔ Příčiny agresivního chování a jeho projevy
✔ Preventivní opatření k minimalizaci agresivity ve třídě
✔ Efektivní strategie řízení třídy a budování pozitivního klimatu
✔ Jak reagovat na agresi – deeskalační techniky a krizová intervence
✔ Práce s emocemi – učitel i žáci
✔ Komunikace s rodiči a školním poradenským pracovištěm
Kurz je určen pro všechny pedagogické pracovníky, kteří chtějí získat užitečné nástroje pro práci s agresivitou ve třídě a přispět k bezpečnému a respektujícímu prostředí ve škole.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.