Kurzy

IT 59 Ochrana dat ve školách

Cílová skupina
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci
Předmět
Informatika
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Kybernetická rizika (30 min.)
Základní postupy a nástroje pro ochranu dat a digitálních aktiv (30 min.)
Úložiště lokální i cloudová a jejich použití (30 min.)
Data a jejich klasifikace (30 min.)
Zpracování dat a jejich legislativní rámec – GDPR apod. (30 min.)
Techniky ukládání a zpracování dat se speciálním režimem, zejm. osobních dat (30 min.)
Techniky identifikace datových úložišť a dat v nich (30 min.)
Základy autentizace a šifrování (30 min.)
Aplikace šifrování v ochraně dat (30 min.)
Základy bezpečné autentizace - přihlašování (30 min.)
Techniky a aplikace vícefaktorové autentizace (30 min.)
Techniky a využití anonymizace a pseudonymizace (30 min.)

Seminář reaguje na rostoucí důležitost ochrany dat, zejména osobních, a ochrany před kybernetickými riziky. Seminář naučí účastníky znát podmínky pro ukládání a zpracování různých typů dat, chránit svá data, data zaměstnavatele (školy) i data žáků před kybernetickými riziky, znát základní techniky ochrany dat a využívat je ve výuce i jiných činnostech ve vzdělávání. V rámci semináře budou některé techniky ilustrovány na webovém prohlížeči na osobním počítači, a také na mobilních zařízeních, proto je žádoucí, aby si účastníci s sebou přinesli svoje mobilní zařízení (smartphone, tablet, notebook).

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 05.02.2025, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

IT 58 Umělá inteligence kolem nás

Lektor/ka kurzu
Ing. Martin Čejka
Cílová skupina
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci
Předmět
Informatika
Počet vyučovacích hodin
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

V úvodní části lektor sdělí příběh, který provázel často těžko uchopitelný obor umělé inteligence. Následně posluchače seznámí se současným stavem, produkty a možnostmi, přičemž naskytne několik příležitostí pro praktické vytvoření / konfiguraci produktů. Praktické vsuvky jsou vymyšleny za účelem zlepšení znalostí tohoto technologického oboru, využití pro kvalitnější, efektivnější a méně časově náročnou pedagogickou činnost a v neposlední řadě pro používání v řešení rutinných problémů.

  • Úvod do umělé inteligence (analogie s biologií, filozofie, historie) [45m]
  • Současná situace (přehledné podání současného využití umělé inteligence) [45m]
  • Praktická část (vyzkoušení několika AI produktů) [90m]
  • Využití umělé inteligence pro pedagogy a jejich studenty [45m]
  • Budoucnost umělé inteligence a závěrečná diskuze [45m]

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 28.02.2025, 9:00–14:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 050 Kč

 objednat

IT 56 MS Excel od základů k mistrovství Kompletní průvodce pro začátečníky

Lektor/ka kurzu
Mgr. David Kupera
Cílová skupina
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci
Předmět
Informatika
Počet vyučovacích hodin
16 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Kurz je zaměřen na komplexní vzdělání v oblasti Excelu pro začátečníky. Účastníci se seznámí s klíčovými funkcemi Excelu, od základních operací, jako je tvorba a správa sešitů a listů, až po pokročilejší dovednosti, včetně použití vzorců, funkcí a kontingenčních tabulek. Kurz zahrnuje interaktivní výukové techniky, jako jsou praktická cvičení, kvízy a závěrečný projekt, který umožňuje aplikaci nabytých znalostí v reálném scénáři. Díky kombinaci teoretického výkladu a praktických aktivit si studenti osvojí nejen základní, ale i pokročilejší techniky pro efektivní práci s daty a jejich vizualizaci. Výuka je strukturovaná tak, aby účastníci mohli postupně budovat své dovednosti a získat jistotu v používání Excelu.

Modul 1: Úvod do Excelu (2 hod)

  • Přehled kurzu a cíle
    • Zmapování potřeb a dosavadních dovedností účastníků, stanovení cílů kurzu
  • Rozhraní a navigace v Excelu
    • Struktura a součásti rozhraní Excelu
    • Pás karet, záložky a panel rychlého přístupu
    • Použití řádku vzorců a stavového řádku
    • Navigace mezi listy

Modul 2: Základní operace v Excelu (2 hod)

  • Vytváření a správa sešitů
    • Otevírání, ukládání a zavírání sešitů
    • Vytváření nových sešitů a listů
    • Základní správa sešitů (přejmenování, mazání, přesouvání)
  • Vkládání a úprava dat
    • Vkládání textu, čísel a dat
    • Úprava obsahu buňky a použití funkce zpět/znovu
    • Funkce AutoFill a Flash Fill

Modul 3: Formátování (2 hod)

  • Formátování buněk
    • Formátování textu (font, velikost, barva, tučné, kurzíva)
    • Zarovnání textu a zalamování textu
    • Formátování čísel (měna, procenta, datum)
  • Formátování listů
    • Úprava šířky sloupců a výšky řádků
    • Sloučení buněk a použití stylů buněk
    • Aplikace motivů a podmíněné formátování

Modul 4: Základní vzorce a funkce (2 hod)

  • Úvod do vzorců
    • Základní aritmetické operace (sčítání, odčítání, násobení, dělení)
    • Použití odkazů na buňky ve vzorcích
    • Pochopení a aplikace pořadí operací
  • Běžné funkce
    • SUMA, PRŮMĚR, MIN, MAX
    • POČET a POČET2
    • Použití funkce AutoSum

Modul 5: Správa dat (2 hod)

  • Řazení a filtrování dat
    • Řazení dat podle jednoho a více sloupců
    • Aplikace filtrů na datové sady
    • Použití pokročilých možností filtru
  • Práce s tabulkami
    • Vytváření a formátování tabulek v Excelu
    • Přidávání a odstraňování prvků tabulky
    • Použití strukturovaných odkazů v tabulkách

Modul 6: Vizualizace dat (2 hod)

  • Vytváření grafů
    • Úvod do různých typů grafů (sloupcový, pruhový, spojnicový, koláčový)
    • Vytváření grafu
    • Přizpůsobení prvků grafu (názvy, popisky, barvy)
  • Pokročilé funkce grafů
    • Přidání trendových linií a popisků dat
    • Úprava rozložení a stylu grafu
    • Vytváření kombinovaných grafů

Modul 7: Základní nástroje pro analýzu dat (2 hod)

  • Použití kontingenčních tabulek
    • Vytváření kontingenční tabulky
    • Uspořádání datových polí
    • Shrnutí dat pomocí kontingenčních tabulek
  • Úvod do kontingenčních grafů
    • Vytváření a přizpůsobení kontingenčních grafů
    • Použití kontingenčních grafů pro analýzu dat

Modul 8: Závěrečný projekt a opakování (2 hod)

  • Závěrečný projekt
    • Aplikace naučených dovedností na reálný scénář
    • Vytvoření kompletního sešitu s vkládáním dat, formátováním, vzorci a grafy
    • Komplexní opakování
    • Rekapitulace klíčových konceptů a dovedností
    • Praktická cvičení a kvízy
  • Otázky a odpovědi a dokončení kurzu
    • Řešení zbývajících dotazů
  • Zpětná vazba ke kurzu

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 22. a 23.05.2025, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

5 100 Kč

 objednat

IT 54 Jak jednoduše oživit klasickou prezentaci interaktivními prvky a zvýšit motivaci studentů

Lektor/ka kurzu
Bc. Petr Chamula
Cílová skupina
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci
Předmět
Informatika
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Během semináře budou nastíněny nové možnosti prezentace učiva skrze technologie. Účastník bude seznámen s aplikacemi, které jsou vhodným prostředkem pro zvýšení interaktivity prezenční i distanční výuky a zvýšení motivace žáků i vyučujících. Zejména pak s aplikací Nearpod.

První část semináře je věnována diskuzi o motivaci žáka ke studiu a možnostem jejího pozitivního ovlivnění pomocí vhodného použití technologií a aplikací. Zmíněna bude také motivace učitele při výuce za použití technologií.

V hlavní části semináře se zaměříme na aplikaci Nearpod jako hlavní prostředek k obohacení prezentací o interaktivní prvky. Účastníci poznají aplikaci Nearpod a její možnosti nejprve z pohledu žáka. Bude jim prezentována vzorová lekce vytvořená v programu MS PowerPoint obohacená o ankety, kvízy, otevřené otázky, virtuální prohlídky apod. vytvořené skrze aplikaci Nearpod. Zároveň uvidí aplikaci z pohledu vyučujícího a její možnost nahlédnout do práce žáků a okamžitě jim poskytnout zpětnou vazbu. V další části si budou účastníci moci vyzkoušet vytvoření vlastní lekce a ve dvojicích cvičně otestovat funkčnost aplikace. Posluchači budou následně seznámeni s funkcí „Reports“, která jim po vyučovací hodině umožní nahlédnout do výsledků jednotlivých žáků a případně jejich počínání ohodnotit.

V poslední části semináře se účastník seznámí s možností vytvoření prezentace v aplikaci Google Slides s integrací aplikace Nearpod. Dále bude seznámen s možnostmi virtuální tabule a jejím využitím v prezenční i distanční výuce. Závěrečná část bude věnována diskuzi a použití ostatních aplikací ve výuce a jejich případnému spojení s aplikací Nearpod.

  • Žák a motivace k výuce (45 minut)
  • Aplikace Nearpod – teoretická část (90 minut)
    • Seznámení s aplikací
    • Ukázka vzorové lekce
    • Popis funkcí
    • Ukázka integrace s ostatními aplikacemi
  • Aplikace Nearpod – praktická část (90 minut)
    • Praktické vytvoření interaktivní lekce z klasické PowerPoint prezentace
    • Otestování funkčnosti lekce ve dvojicích
    • Seznámení s funkcí Reports
  • Nearpod a Google Slides (45 minut)
    • Integrace aplikací a ukázka vytvoření lekce ve Slides jako náhradě za MS PowerPoint
  • Virtuální tabule a její využití (30 minut)
  • Tipy na ostatní aplikace k obohacení výuky (60 minut)

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 06.06.2025, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

AJ 382 Practical use of A.I. in the classroom

Lektor/ka kurzu
Kristof Abrath
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Předmět
Anglický jazyk
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Tento seminář zkoumá transformační potenciál nástrojů a technologií AI ve výuce anglického jazyka pro dospívající a dospělé. Jak se AI rychle vyvíjí, její aplikace ve vzdělávání se stávají stále dostupnějšími a nabízejí učitelům inovativní způsoby, jak obohatit vzdělávací zkušenosti. Seminář klade důraz na praktické a hands-on přístupy, které ukazují, jak lze AI plynule integrovat do každodenních lekcí s cílem zvýšit zapojení studentů, personalizovat učební cesty a zlepšit jazykové dovednosti v oblasti čtení, psaní, mluvení a poslechu.

Účastníci získají přehled o tom, jak efektivně používat AI nástroje ve třídě, nejen jako samostatné zdroje, ale jako dynamické, interaktivní prvky výukového procesu. Během semináře se pedagogové seznámí s AI technologiemi, zažijí je z pohledu studentů a procvičí si navrhování aktivit obohacených o AI, které odpovídají různorodým vzdělávacím potřebám.

1. Úvod do AI ve vzdělávání 45 min

Tato část poskytuje přehled o umělé inteligenci a její roli ve vzdělávání, zdůrazňuje, jak transformuje výuku jazyků. Účastníci se seznámí s tím, co AI je, včetně základů jako strojové učení a zpracování přirozeného jazyka, a prozkoumají klíčové AI nástroje dostupné pro výuku angličtiny. Tato část pokrývá adaptivní výukové platformy, asistenty při psaní, nástroje na rozpoznávání řeči, gamifikované aplikace a nástroje na generování obsahu, které ukazují jejich praktické využití ve třídě.

2. Asistenti psaní využívající AI 45 min

Zaměřeno na zlepšení dovedností v psaní, tato část pokrývá AI nástroje jako Grammarly a Quillbot, které poskytují návrhy na psaní v reálném čase. Učitelé si vyzkoušejí používání těchto nástrojů, aby pomohli studentům s vlastní úpravou jejich práce, zlepšením gramatiky, stylu a slovní zásoby. Součástí je i praktické cvičení na používání AI pro efektivní hodnocení a zpětnou vazbu k esejím, což snižuje zátěž učitelů a zároveň zvyšuje úroveň učení studentů.

3. Zlepšení dovedností v mluvení a výslovnosti 45 min

Účastníci objeví aplikace AI pro procvičování mluvení a výslovnosti, jako jsou ELSA Speak a Google Speech-to-Text. Tyto nástroje analyzují vzorce řeči a poskytují okamžitou zpětnou vazbu, což je ideální pro mluvní aktivity ve třídě. Učitelé se zapojí do praktického procvičování, kde nastaví interaktivní cvičení na mluvení, která budují sebevědomí a zlepšují plynulost.

4. Poslech a čtení s porozuměním s využitím AI 45 min

Tato část ukazuje, jak AI může generovat personalizované úkoly na poslech a čtení s porozuměním. Nástroje jako ChatGPT mohou rychle vytvořit otázky přizpůsobené úrovni, zatímco platformy řízené AI přizpůsobují zvukový obsah úrovni znalostí studentů. Učitelé se naučí navrhovat cvičení na porozumění, která cílí na klíčové dovednosti a zlepšují jejich schopnost poskytovat poutavá a přístupná cvičení na čtení a poslech.

5. Gamifikace učení s využitím AI 45 min

Platformy pro kvízy s podporou AI, jako jsou Kahoot, Quizlet a Blooket, přinášejí do učení prvky hry, čímž dělají lekce interaktivnějšími a zábavnějšími. Účastníci se naučí vytvářet adaptivní kvízy a hry, které udržují studenty v zapojení a poskytují hodnotnou praxi. Tato část zahrnuje praktickou tvorbu her s vylepšením AI a použití AI analytiky pro informování o výukových strategiích.

6. Řízení třídy a hodnocení 45 min

Tato část se zaměřuje na využití AI pro efektivní řízení třídy a hodnocení. Učitelé prozkoumají nástroje, které automatizují hodnocení a poskytují zpětnou vazbu v reálném čase, jako například AI vylepšenou analytiku Google Classroom. Účastníci si vyzkouší navrhování rychlých automatizovaných hodnocení a použití dat z AI pro sledování pokroku studentů, což jim pomůže přizpůsobit lekce a zaměřit se na nedostatky.

7. Tvorba interaktivních lekcí s AI 45 min

Účastníci se naučí, jak využít AI k vytvoření dynamického a interaktivního obsahu lekcí, jako jsou dialogy, čtecí pasáže a seznamy slovní zásoby. Tato část zahrnuje využití AI generovaných obrázků, textu a zvuku v prezentacích, čímž se lekce stávají poutavějšími a přizpůsobitelnějšími. Učitelé si vyzkouší navrhování lekcí s AI generovanými materiály, které zvyšují zájem a zapojení studentů.

8. Scénáře z reálného světa a řešení problémů 45 min

V této závěrečné části účastníci aplikují své poznatky navržením a vedením mini-lekcí s využitím AI nástrojů. Důraz je kladen na reálné scénáře ve třídě, včetně řízení AI aktivit a řešení běžných problémů. Sezení končí skupinovou diskusí o strategiích pro hladkou implementaci, což zajišťuje, že si pedagogové odnesou praktická řešení pro zavedení AI do své výuky.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 16.05.2025, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.

descartes
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace