Od proteinu k biologické léčbě. - webinář
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Předmět
Biologie
Počet vyučovacích hodin
4 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Přednáška, diskuse s účastníky, úvahy nad problémy z praxe
- obecná definice bioléčiv a jejich srovnání s klasickými léčivy (tzv. malými molekulami) (1 hodina)
- osvěžení základních informací o syntéze a struktuře proteinů, specifika výrobního postupu bioléčiv, rekombinantní proteiny (1 hodina)
- Přestávka 30 minut
- konkrétní příklady a mechanismus účinku bioléčiv
- inzulin jako historicky první bioléčivo
- protilátky – nejrychleji se rozvíjející oblast bioléčiv - léčba nádorových a autoimunitních onemocnění
- vakcíny (hepatitida B, rakovina děložního čípku, chřipka, covid-19 apod.)
- léčba poruch srážlivosti krve
- rychlé shrnutí dalších oborů využívajících bioléčiva (2 hodiny)
závěrečná diskuse
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Základy genetiky – jak nás utvářejí naše geny?
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Předmět
Biologie
Počet vyučovacích hodin
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
V rámci tohoto workshopu si přiblížíme základní informace o struktuře nukleových kyselin a genetické informaci prokaryotických a eukaryotických buněk. Přičemž hlavní pozornost bude věnována lidskému genomu a jeho vyšetřování. V průběhu přednášky si přiblížíme základní genetické pojmy a základní mechanismy, včetně mendelistické dědičnosti. Ale podíváme se rovněž na vazbu genů a genetiku populací, včetně faktorů, které ji ovlivňují. V praktické části workshopu si vyzkoušíme celou řadu genetických příkladů a také analýzu rodokmenů.
Workshop bude veden formou diskuse, kdy se předpokládá aktivní zapojení studentů. Přednášená látka bude doplněna nákresy a animacemi. V průběhu přednášky dostanou studenti rovněž testy, v nichž si mohou ověřit získané znalosti.
- Struktura nukleových kyselin a genetická výbava buněk (1,5 hod)
- Základní genetické pojmy, alelické interakce (1 hod)
- Mendelistická dědičnost a vazba genů (1 hod)
- Autozomální a gonozomální dědičnost (1 hod)
- Genetika populací a genetické příklady (1,5 hod)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Různé příležitosti aktivního učení v přírodovědných předmětech
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Předmět
Fyzika
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
- Metody aktivního učení a model třífázového učení: evokace - uvědomění si významu - reflexe (práce s texty, diskusní techniky, řešení problémů, heuristické metody)
- Formy aktivního učení (skupinová práce, kooperativní učení, diskuze, kolující flipy, skládankové učení)
- Badatelsky orientovaná výuka
- Místně zakotvené učení
- Práce v centrech aktivit
- Vyučovací jednotky zaměřené na mezipředmětové vztahy (papír, brambory)
- Integrovaná tematická výuka
- Projekty a projektové vyučování
- Globální výchova
- Výukové programy s využitím metod aktivního učení
- Cíle a kritéria hodnocení
- Efektivní zpětná vazba, vnitřní motivace k učení
Seminář proběhne formou kombinace individuální a skupinové práce, diskuse budou probíhat v komunitním kruhu:
- představení tématu a cílů semináře
- představení lektora a účastníků
- snos myšlenek na téma: Co umíme?
- pojmenování vzdělávacích potřeb (resp. očekávání) k tématu ze strany účastníků (Co bychom se chtěli naučit? S čím si nevíme rady? Chtěli bychom odpovědi na tyto otázky…)
- praktické ukázky výukových programů (resp. metod) – přímá práce účastníků kombinovaná s pozorováním videí
- analýza ukázek
- shrnutí dle potřeb účastníků
- společná reflexe
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
(H)různé tváře záření
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, pedagogové volného času
Předmět
Fyzika
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Ionizující záření je přirozenou součástí našeho okolí – dopadá na nás z kosmu a ze země, vdechujeme radioaktivní plyny, dokonce sama naše těla jsou radioaktivní. Co to vlastně ionizující záření je a jak souvisí s radioaktivitou? Kde se s radiací setkáme a proč je pro nás nebezpečná? Jak se naše buňky (ne)umí se zářením vypořádat? Kdy je záření „málo“ a kdy je ho „moc“? Jak vzniká rakovina a jak lze ionizující záření využít při její diagnostice a léčbě?
- Radioaktivita jako vlastnost atomových jader
- Kosmické a terestrické záření, umělé zdroje radiace
- Černobyl a Fukušima a mediální interpretace
- Radonová problematika v České republice
- Buněčná genetika a radiační poškození DNA
- Deterministické a stochastické účinky ionizujícího záření
- Využití ionizujícího záření v radiodiagnostice a nukleární medicíně, fotonová a protonová radioterapie
- Střípky z radiobiologie, radiační hormeze
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.