Kurzy
WEB 302 Lidské smysly - v čem (ne)jsou jedinečné - webinář
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, pedagogové volného času
Biologie
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Seznámení se základním vývojem, strukturou a fungováním smyslových orgánů u člověka, (ne)unikátnost smyslů v širším kontextu, význam vybraných odchylek s případným nastíněním korekce. Cílem je lepší porozumění způsobům, jakým získáváme, přijímáme a vyhodnocujeme informace ze zevního a vnitřního prostředí, včetně porozumění odchylkám, které mohou vzniknout.
- Fyzikální smysly – orgán zraku; orgán sluchu a rovnováhy. Základní přehled jejich vývoje, struktura ve spojitosti s funkcí. V čem jsou a nejsou jedinečné v základním srovnání s vybranými živočichy, přehled vybraných odchylek a nastínění jejich korekce
- Chemické smysly – orgán čichu; orgán chuti. Základ vývoje a struktura ve spojení s funkcí, (ne)unikátnost, vybrané odchylky přechodného či trvalého rázu
- Typy receptorů (senzorů), základ klasifikace, jejich struktura a funkce u člověka
- Ojedinělé smysly a zajímavosti v živočišné říši
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
WEB 318 Fylogeneze a ontogeneze člověka v základním přehledu - webinář
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Biologie
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Fylogeneze člověka (vývoj lidského druhu) je velmi zajímavá zejména v komparaci s dalšími živočišnými druhy a leckdy má přesah do budování struktur lidského organizmu, pomáhá nám pochopit prenatální vývoj člověka (prenatální ontogenezi). Znalost obou procesů nám dává možnost vysvětlit odchylky ve stavbě těla a je v některých ohledech i klíčová pro pochopení fyziologie a patologie jednotlivých orgánů, je tedy také velmi důležitá pro klinickou medicínu.
- Fylogeneze vybraných struktur:
- Jak souvisí vývoj kosterní soustavy a páteře a její napřímení s výhřezem meziobratlových plotének a srdečním infarktem?
- Je lidská ruka dokonalý nástroj?
- Funguje náš vylučovací systém hospodárně?
- Má pravdu teorie J. W. Goetha o lidské lebce?
- Mozková kůra – geniální nebo chybná konstrukce?
- Ontogeneze – prenatální vývoj
- Vývoj systémů cévního, dýchacího, trávicího, vylučovacího, pohlavního, endokrinního, kožního, svalového, nervového
- Kritické okamžiky vývoje jednotlivých systémů
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
WEB 296 Novinky v genových terapiích - webinář
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Biologie
4 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Přednáška a diskuse s účastníky semináře.
- Přehled historického vývoje genových terapií. (1 hodina)
- Možnosti různých strategií genových terapií. (1 hodina)
- Přestávka 30 minut
- Konkrétní příklady aktuálně schválených terapií. (1 hodina)
- Komplikace a etické problémy genových terapií. (1 hodina)
- Závěrečná diskuse.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
CHE 123 Jsou tuky opravdu naši nepřátelé nebo spojenci?
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, pedagogové volného času
Chemie
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Tento workshop nás provede světem lipidů v biologickém světě. Objevíme jejich vlastnosti, životní cyklus, ale i způsoby syntézy a přípravy. Seznámíme se s jejich použitím v různých oborech lidské činnosti. Společně se proměníme v tým, jehož úkolem bude navrhnout formu lipidu vhodnou pro danou aplikaci, navrhnout způsob a postup produkce navrženého lipidu.
- Lipidy – struktura, vlastnosti, syntéza, skladování a transport v různých biologických systémech
- Aplikace lipidů v potravinářském, farmaceutickém, kosmetickém a energetickém průmyslu
- Způsoby, přístupy a systémy pro syntézu a přípravu lipidů
- Řešení modelového problému – příprava lipidu pro konkrétní aplikaci
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
CHE 121 Chemie pro nechemiky
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, ředitelé škol a školských zařízení, pedagogové volného času
Chemie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Kurz je určen zejména pro učitele na ZŠ, kteří mají vyučovat chemii, ale nejsou v ní aprobovaní. Cílem kurzu je vysvětlit složitou látku chemie tak, aby byl učitel schopen se v nové látce zorientovat a efektivně předávat znalosti svým žákům.
- Představení se a seznámení, bezpečnost a pravidla (1 hodiny)
- Obecná chemie (1 hodiny)
- Anorganická chemie (2 hodiny)
- Organická chemie (2 hodiny)
- Diskuze a individuální konzultace (2 hodiny)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
FY 146 Když záření léčí aneb současná radioterapie - webinář
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, pedagogové volného času
Fyzika
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Ionizující záření je dobrý sluha, ale zlý pán. Dokáže popálit i zabít, ale také jako neviditelný zachránce vyléčit rakovinu či ulevit od bolesti. Jak radiace působí na lidskou buňku a proč někdy pomáhá a někdy škodí? Umí se naše buňky bránit? Po krátké úvodním vhledu do fyziky ionizujícího záření kurz nabídne přehled moderních radioterapeutických postupů a miniworkshop plánování fotonové terapie.
- Úvod do fyziky ionizujícího záření a jeho biologické účinky
- Strategie onkologické léčby - chemoterapie, hormonoterapie či radioterapie?
- Terapie externími svazky a brachyterapie
- Výhody a nevýhody protonové terapie
- Plánování radioterapie krok za krokem a verifikace léčebného plánu
- Ozáření pacienta a vliv frakcionace dávek
- Vztah lékaře a fyzika v radiologické fyzice
- Miniworkshop - plánování fotonové teleterapie rakoviny prostaty
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.