PROFIL
V současnosti působím jako akademický pracovník na PdF UPOL, kde vyučuji stěžejní předměty v rámci společného základu, které jsou zaměřeny na psychologii a jsem členem několika projektů. Dále v rámci psychologické poradny Pedagogické fakulty, mimo psychologické poradenství, pracuji pomocí koučování s jedinci, kteří prochází změnou ve svém životě (osobní růst, změna návyků atd.). Pro doplnění vzdělání jsem také absolvovala výcvik v motivačních rozhovorech, což je metoda, jejímž primárním účelem bylo motivovat klienty adiktologických ambulancí ke změně svého chování (omezení závislostního chování) a nyní je široce využívaným přístupem pro podporu změny u klientů.
současná pozice
Akademický pracovník a psycholog/Univerzita Palackého v Olomouci/ Pedagogická fakulta/ Katedra psychologie a patopsychologie [od roku 2019 do současnosti]
předchozí pozice
Akademický pracovník a psycholog/Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně/ Fakulta logistiky a krizového řízení/Ústav krizového řízení [od roku 2015 do roku 2019]
Akademický pracovník /Univerzita Palackého v Olomouci/ Fakulta tělesné kultury/ Katedra společenských věd v kinantropologii [od roku 2015 do roku 2017]
Externista /Masarykova univerzita v Brně/ Fakulta sportovních studií/ Katedra společenských věd a managementu sportu [od roku 2014 do roku 2015]
VZDĚLÁNí a dosažená kvAlifikace
[titul Ph.D.], Univerzita Palackého v Olomouci/ Fakulta tělesné kultury/ Katedra společenských věd v kinantropologii], [specializace: psychologie sportu], [ukončeno 2015]
Název disertační práce – Vztah imaginace, floatingu a motorické dovednosti
[titul Mgr.], Univerzita Palackého v Olomouci/ Filozofická fakulta/ Katedra psychologie], [obor: psychologie], [ukončeno 2010]
Název diplomové práce – Souvislost mezi temperamentovými vlastnostmi a kvalitou imaginace u sportovců
Jiná odborná kvalifikace a školení
Integrativní koučink (220 hodin – rok 2018)
Motivační rozhovory (40 hodin – rok 2022)
Poradenská propedeutika (40 hodin – rok 2014)
Lektorské dovednosti 1 a 2 (23 hodin – rok 2013)
Krizová intervence (20 hodin – rok 2015)
Transakční analýza (20 hodin – rok 2011)
Poradenské dovednosti (20 hodin – rok 2014)
Základy projektového managementu (9 hodin – rok 2013)
Asertivita v praxi lektora (6 hodin – rok 2018)
Metody koučování při vedení týmů (6 hodin – rok 2014)
Facilitační metody při výuce (6 hodin – rok 2014)
Zkušenosti s mezisektorovou spoluprací
V letech 2021–2023 jsem působila jako spolupracovník projektu Primární prevence duševních poruch u dětí v období rané adolescence financovaného z fondu EHP a Norské fondy. Projekt byl realizován ve spolupráci Pedagogické fakulty UPOL a společnosti Podané ruce, o.p.s, Centra prevence. Společně jsme se podíleli na vytváření a realizaci preventivních programů pro žáky 7. a 8. tříd, jejich rodiče a učitele s cílem předcházet rozvoji duševních poruch, rozeznat jejich příznaky a umět v případě potřeby pomoci. Východiskem byl výzkum v dané populaci žáků mapující povědomí o duševních poruchách, postoje k duševnímu zdraví a kompetence k řešení rizikových situací. Výsledky posloužily pro tvorbu metodiky preventivního programu.
V roce 2014 jsem spolupracovala v rámci tvorby disertační práce s Balneocentrem Flora Olomouc, ve kterém probíhaly procedury floatingu pro respondenty mého výzkumu. Pro majitele jsem následně vypracovávala dotazník spokojenosti klientů s danou procedurou a návrh doporučení pro budoucí praxi.
další znalosti a dovednosti
Díky své pozici jediného akademického pracovníka s psychologickým vzděláním na Fakultě logistiky a krizového řízení jsem se dostala k vedení psychologické poradny fakulty. Vzhledem k zaměření fakulty a nutnosti učit o krizových jevech jsem si doplnila kurz krizové intervence, který mi byl často nápomocný v mé poradenské činnosti. Na návrh děkana jsem vytvořila na fakultě psychologickou laboratoř, ve které probíhalo psychologické testování studentů a akademiků, kteří měli zájem v rámci sebepoznání se o sobě něco dozvědět a pracovat na sobě. Problematika seberozvoje mě dále přivedla ke koučování, ve kterém jsem absolvovala roční výcvik. Konkrétně se jednalo o výcvik Integrativního koučování, ve kterém jsou metodicky propojeny techniky a přístupy čtyř koučovacích stylů a umožňují tak pracovat s širokou škálou klientů i problémů bez omezení se na jeden přístup. Tento přístup práce mě oslovil natolik, že jsem si jako nadstavbu udělala kurz Motivačních rozhovorů, abych mohla komplexně pracovat s klienty, procházejícími změnou. Tyto dovednosti jsem následně uplatnila v psychologických poradnách jak na FLKŘ UTB, tak následně na PdF UPOL. Psychologické poradenství zde nabízím jak v českém, tak v anglickém jazyce. Dovednosti získané z výše uvedených kurzů mi umožňují upravit styl práce na základě povahy problému klienta a pracovat tak buď v rámci poradenství, koučování, krizové intervence či motivačních rozhovorů.
Díky spolupráci s organizací Podané ruce jsem měla možnost pracovat i s dětmi školního věku na téma duševního zdraví. Díky této spolupráci jsem si uvědomila, jak je téma duševního zdraví klíčové, obzvláště v této populaci a jakým způsobem současná generace reaguje na svět oproti generacím předchozím. Toto jsem si utvrdila i při workshopech s učiteli a rodiči, kde jsme na dané téma diskutovali. Téma duševního zdraví a seberozvoje je tak pro mě klíčovou záležitostí.
organizace odborných a vědeckých setkání
Organizace mezinárodní konference Adolescent a jeho duševní zdraví, Olomouc, 23.-24. listopadu 2022, moderátor a aktivní účastník sekce Covid a jeho dopady na duševní zdraví dospívajících.
Organizace mezinárodní konference Adolescent a jeho duševní zdraví 2, Olomouc, 1.-2. listopadu 2023, moderátor a aktivní účastník sekce Příčiny duševních poruch u adolescentů.
popularizace vědy
Science Café Uherské Hradiště, Kino Hvězda, název příspěvku: Léčivý potenciál tmy aneb od senzorické deprivace k terapeutickému využití (2017).
pedagogická činnost a vedení studentů
V současném působení na PdF UP vyučuji následující předměty: Základy psychologie, Obecná psychologie, Sociální psychologie, Pedagogická psychologie, Psychologie zdraví, Manažerská psychologie + výuka v anglickém jazyce: Health Psychology, Stress and Mental Hygiene
V rámci úvazku na FLKŘ UTB výuka předmětů: Základy psychologie, Komunikační dovednosti, Psychosociální a komunikační otázky krizových situací, Psychologie krizových situací, Chování lidí v krizi, Komunikace při řízení environmentálních rizik, Manažerské dovednosti + výuka U3V
V rámci úvazku na FTK UP výuka předmětů: Základy psychologie, Psychologie zdraví, Psychologie pro fyzioterapeuty, Psychologie sportu + lektorování trenérů.
V rámci externí spolupráce s FspS MU výuka předmětů: Základy psychologie, Psychologie zdraví, Psychologie sportu, Sociální psychologie, Pedagogická psychologie.
Celkový počet vedených BP - 57
Celkový počet vedených DP - 32
udělené národní a mezinárodní granty
Geografické aspekty občanské vědy: mapování trendů, vědeckého potenciálu a společenského dopadu v České republice. Fond MŠMT, INTER-EXCELLENCE. 2018-2020. Role v projektu: řešitel projektu, odborný psycholog. Mou úlohou bylo posuzovaní psychologických faktorů ovlivňujících míru ochoty a zapojení do Citizen Science projektů. Dále na základě psychologických teorií motivace vypracovat návrh komunikace s potenciálními zájemci o CS a její praktická aplikace při realizaci samotné komunikace a vzdělávání. Stěžejní část této zodpovědnosti spočívala v analýze potřeb a motivace studentů.
Primární prevence duševních poruch u dětí v období rané adolescence. EHP a Norské fondy. Období 2021-2023. Role v projektu: odborný psycholog. Mou úlohou byla tvorba psychologického nástroje k analýze postojů a znalostí žáků 7. a 8. tříd ohledně duševního zdraví a duševních poruch a jeho následná distribuce. Součástí mé role v týmu bylo i vypracování informačních materiálů pro učitele a rodiče na téma duševních poruch a jejich prevence. Tyto podklady pak sloužily jako výchozí materiál při realizaci workshopů pro rodiče a učitele žáků 7. a 8. tříd v Olomouckém a Jihomoravském kraji.
Projekt Vzdělávání na UP 22+ edUP NPO_UPOL_MSMT-16589/2022. (Národní plán obnovy na PdF UP). Období 2022-2023. Aktivita: rozvoj v oblasti distanční výuky, online výuky a blended learning. Role v projektu: člen týmu. Mou úlohou byla tvorba studijních opor a výukových kurzů prostřednictvím nových interaktivních digitálních nástrojů jako je OrgPad a Padlet a jejich začlenění do LMS Moodle. Vytvořeny byly studijní opory pro předměty Základy psychologie a Psychologie zdraví.
nejvýznamnější publikacE v posledních 5 letech
Kavková, V. (2019). Imaginace jako forma učení a prostředek k získávání nových dovedností a zkušeností. Lifelong Learning-celoživotní vzdělávání, 9 (2), 7-22.
Kavková, V. (2023). Does imagination in floatation tank help in motor skill acquisition? Psychologie a její kontexty, 14(1), v tisku.
Kavková, V. (2023). Nadaný žák. In: Lemrová, S., Kavková, V., Dobešová Cakirpaloglu S., Pugnerová, M. Pedagogická psychologie. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-1713-0.
Kavková, V. (2023). Kreativita ve škole. In: Lemrová, S., Kavková, V., Dobešová Cakirpaloglu S., Pugnerová, M. Pedagogická psychologie. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-1713-0.
Kavková V., Křížová J. (2022) Pandemie z pohledu vysokoškoláků – změny v psychickém prožívání a ve vztahu k výuce a rodině. In Vladislava Z. (Eds.) Proměny rodiny X. Vztahy v rodině v čase pandemie.
Kavková, V., Malůš, M. (2021). Possible Applications of Flotation-REST and its Effects on Human Psychophysiology Regarding Stress, Anxiety and Depression. Psychologie a její kontexty, 12(1), 5-21.
Kupka, M., Malůš, M., Kavková, V., Manková, D. Tma – účinný pomocník pro lidskou duši i tělo?. In: Horáček, J., Kesner, L., Höschl, C., Nekovářová, T. Mozek a jeho člověk, mysl a její nemoc (2. přepracované vydání). Praha: Galén, v tisku.
Mališ, J., Vašíčková, J., Pernicová, H., & Kavková, V. (2022). Obecná self-efficacy a self-efficacy pro oblast pohybových aktivit u českých dětí druhého stupně základních škol a středních škol. Tělesná kultura.