PP 385 Jak efektivně používat metody aktivního učení?
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.
Video ke kurzu
Společně vytvoříme přehled nejčastěji používaných metod aktivního učení – tedy učení, při kterém je žák aktivní. Na praktickém příkladu si ukážeme, jak lze tyto metody v rámci výuky řadit do funkční vyučovací jednotky, při které se žák učí nejen daný obsah, ale i důležité životní dovednosti. Východiskem tohoto tématu je konstruktivistická pedagogika, která vychází z předpokladu, že si žák svoje vlastní poznání buduje (konstruuje) sám na základě svých praktických zkušeností. Základem je model třífázového učení: evokace – uvědomění si významu – reflexe (dále jen E-U-R). Na základě sdílených zkušenosti a s podporou vytvořeného zásobníku metod si vytvoříte prvotní nástřel aplikace modelu E-U-R do svého předmětu. Každý účastník obdrží přehled vybraných metod vč. jejich popisu v elektronické podobě.
Obsah akce
Přehled témat:
- metody aktivního učení a konstruktivismus
- ukázky výukových jednotek založených na principu třífázového učení E-U-R
- cíle a kritéria hodnocení a hodnocení výukových jednotek
- plánování výukových jednotek
Seminář proběhne formou kombinace individuální a skupinové práce, diskuse budou probíhat v komunitním kruhu:
- představení tématu a cílů semináře
- představení lektora a účastníků
- snos myšlenek na téma: Co umíme v oblasti používaní metod aktivního učení?
- pojmenování vzdělávacích potřeb (resp. očekávání) k tématu ze strany účastníků (Co bychom se chtěli naučit? S čím si nevíme rady? Chtěli bychom odpovědi na tyto otázky…)
- praktické ukázky výukových programů (resp. metod) – přímá práce účastníků, ev. kombinovaná s pozorováním videí zaměřených na:
- metody práce s textem
- komunikační a diskusní metody
- metody objevování a řešení problémů
- simulace a simulační hry.
- analýza ukázek
- plánování nástřelu, přípravy výukové jednotky založené na aktivním učení – aneb co v nejbližší době použijeme v praxi
- společná reflexe – přijímání a poskytování zpětné vazby k prezentovaným plánům i přípravám
Vzdělávací cíl
Každý účastník by měl umět:
- vyjmenovat příležitosti, jak metody aktivního učení přispívají k inkluzi
- vysvětlit proč je dobré metody aktivního vyučování používat
- vytvořit přehled používaných metod aktivního učení a doplnit jej o metody nové
- popsat model třífázového učení „evokace – uvědomění si významu – reflexe“
- analyzovat ukázku výukové jednotky založené na principu E-U-R
Metody práce v semináři
- evokační metody
- modelové lekce
- metody aktivního učení – brainstorming, řeka, třídění výroků, myšlenkové mapy, Vennovy diagramy, čtení s předvídáním, postupné čtení, podvojný deník, skládankové učení, galerie, veletrh, pětilístek, I.N.S.E.R.T aj.
- výklad lektora, prezentace
- individuální a skupinová práce, práce ve dvojicích
- diskuse
- reflexe prožitková
- reflexe pedagogická
- plánovací metody přenosu poznatků do praxe
- evaluační metody