PP 389 Syndrom CAN – týrané, zneužívané a zanedbávané dítě
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.
Video ke kurzu
Seznámení s odbornými termíny problematiky CAN; agresor, oběť. Rozlišení jednotlivých způsobů týraní, zneužívání, zanedbávání. Oznamovací povinnost. Práce s jednotlivcem i kolektivem. Prevence, intervence syndromu CAN. Základní info o institucionální pomoci, specifika práce s dítětem v institucionální péči. Konkrétní kazuistiky. Seminář je veden interaktivní formou jako kombinace výkladu a skupinové diskuze.
Obsah akce
- Úvod do problematiky. Vymezení pojmu syndrom CAN. Příčiny, příznaky, diagnostika. Münchhausenův syndrom. Identifikace s agresorem. Sekundární viktimizace – 2 hod.
- Typy CAN. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Fyzické, psychické týrání. Sexuální týrání. Zanedbávání. Typy agresorů a obětí - 1 hod.
- Práce s rodinou dítěte s CAN. Možné způsoby práce rodiny a spolupracujících odborníků. Oznamovací povinnost. Multidisciplinární přístup – 2 hod.
- Prevence, intervence syndromu CAN. Postavení pracovníka pedagogického pracovníka. Reakce společnosti na děti týrané a zneužívané – 1,5 hod.
- Institucionální pomoc. Práce s dítětem (a jeho rodinou), umístěným v zařízení pro výkon ústavní výchovy. Konkrétní kazuistiky – 1 hod.
- Skupinová diskuze, závěr, test – 0,5 hod.
Vzdělávací cíl
Cílem semináře je seznámit účastníky s problematikou syndromu CAN, odbornými termíny a specifiky práce s těmito dětmi včetně rozeznávání signálů týrání a následné intervence pedagoga při práci s dítětem s CAN.
Určeno pro: ZŠ1, ZŠ2, metodici prevence, výchovní poradci, vychovatelé dětských domovů, vychovaltelé školních družin