ZSV 43 Etická výchova a morální výzvy současné společnosti
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.
Video ke kurzu
Osnova akce:
Vstupní aktivity: otevření etických témat pomocí forem zážitkové pedagogiky; vzbuzení zájmu a osobní motivace; zjištění prvotních postojů.
Teorie: Od evolučních a psychologických základů morálky k sociální podmíněnosti; vybrané hodnotové konflikty dnešní společnosti.
Morální dilemata a myšlenkové experimenty: představení provokativních morálních dilemat vhodných pro rozpoutání diskuze o etice a následná debata (forma zážitkové pedagogiky/sókratovského dialogu).
Argumentace, rétorika, debata: metody debatování a jejich uplatnění pro oblast etiky; seznámení s různými typy diskusních metod, zásadami úspěšné diskuze, formulace diskusních otázek, obecných pravidel diskuse, strukturování diskuse.
Reflexe, závěr, tipy pro výuku: literatura, krátká videa, metodické materiály.
Obsah akce
V rámci workshopu bude představena etika jako vědecká disciplína, která mimo jiné zkoumá vliv výchovy a vzdělání či sociální podmíněnosti na mravní charakter jedinců a sama se stává jedním z nástrojů vzdělávání. Účastníci budou postupně seznámeni s metodami zážitkové pedagogiky vhodnými pro otevření etických témat ve výuce, s různými typy diskusních metod inspirovaných modely výuky na západních univerzitách, vedením sókratovského dialogu apod. Teorie se zaměří na otázku, co a jakým způsobem podmiňuje naše morální jednání? Odpovědi budou využity rovněž jako vysvětlení hodnotových konfliktů současné společnosti. Teoretické poznatky budou uplatněny také v praktických tipech pro výuku.
Vzdělávací cíl
- Získat schopnost aplikovat teoretické poznatky do pedagogické praxe.
- Rozvíjení komunikačních, argumentačních a rétorických dovedností a vyzkoušení metod vedení diskuze inspirované modely výuky na západních univerzitách a debatními soutěži (v ČR např.: https://debatovani.cz/).
- Seznámení se základy i pokročilými znalostmi a dovednostmi z oblasti metodiky a didaktiky vyučování inspirovanými tzv. kritickou pedagogikou.
- Interaktivní seznámení s metodami výuky vhodnými pro etickou výchovu – Sókratovský dialog; zážitková pedagogika; morální dilemata.
- Získání schopnosti naučit se logicky a správně navrhnout strukturu vyučovací hodiny etické výchovy nebo jak začlenit etickou výchovu do dalších předmětů.
Pro účastníky
Co si mají účastníci donést s sebou
papíry a psací potřeby