PP 613
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, pedagogové volného času, výchovní poradci, asistenti pedagoga
8 (1 vyučovací hodina = 45 minut)
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.
Obsah akce
Jedna z nejdůležitějších rolí pedagogického pracovníka působící na děti a mládež by měla být prevence, tzn. předcházet jakýmkoliv projevům rizikového chování u svých žáků. Z hlediska školního prostředí se jedná o prevenci takových sociálně patologických jevů, které se převážně projevují ve školním prostředí (ve třídě, škole, školních akcích s ostatními spolužáky). Ty se aktuálně nazývají projevy rizikového chování a každý si zaslouží detailní zpracování. V rámci tohoto semináře se zaměříme na asi nejčastěji se vyskytující rizikový jev – projevy agrese, netolerance k odlišnostem a šikanu.
Tento seminář nabídne zaměření se na tyto jevy v modelu prevence – diagnostika – funkční možnosti řešení projevů rizikového chování u žáků a studentů.
Probereme si také konkrétní kazuistiky z praxe, při kterých se reálný výskyt nepřátelského chování, agrese a šikany řešil.
Lektor jakožto školní psycholog a preventista se bude snažit předat vědomosti a zkušenosti získaná teoretickým studiem psychologie a praktickými zkušenostmi nabytými ve sféře školního prostředí a pedagogicko-psychologického kontextu.
Po celou dobu programu bude vymezen čas a prostor pro vlastní dotazy a připomínky samotných účastníků.
- Vysvětlení vzniku, podmínek a obecných projevů rizikového chování (spouštěcí faktory jako je rodinné či sociální prostředí žáka, odlišnost žáků, nový žák v kolektivu, více agresivních jedinců ve třídě, nedostatečná role pedagoga ve třídě aj.) 1 hod
- Prevence výskytu agrese, netolerance a šikany (konkrétní možnosti předcházení projevů rizikového chování ve třídě: třídní pravidla, adaptační kurzy, třídnické hodiny, komunitní kruhy, spolupráce s rodiči aj.) 1 hod
- Diagnostika projevů agrese, netolerance a šikany (lepší orientace v přímých i nepřímých signálech rizikového chování u žáků, možnosti použití metod mapování třídního klimatu resp. sociometrie). 2 hod
- Možnosti řešení projevů agrese, netolerance a šikany (konkrétní aktivity a techniky na odstranění projevů rizikového chování ve třídě, např. pojmenování konkrétního problému ve třídě, řízená bezpečná konfrontace mezi žáky, kouzelná hůlka, čaroděj aj.) 2 hod
- Probrání konkrétních kazuistických případů řešení nepřátelství, agrese, netolerance a šikany. 1,5 hod
- Shrnutí, dotazy, zpětná vazba. 0,5 hod
Vzdělávací cíl
Účastník
- získá základní informace o konkrétním typu rizikového chování: nepřátelství, agrese, netolerance a šikana
- pozná, jakým způsobem odhalovat a rozpoznávat tyto projevy rizikového chování ve škole
- seznámí se s postupy efektivního řešení patologického chování ve třídě, založenými na osobní zkušenosti lektora z praxe na školách a v pedagogicko-psychologické poradně
- vyzkouší si získané poznatky při praktické práci s kazuistikami
Pro účastníky
Co si mají účastníci donést s sebou
psací potřeby