DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.
Cílem semináře je ukázat učitelům, jak je možno žáky v hodinách slohu a komunikační výchovy vhodně motivovat a vést je ke komplexnímu vnímání světa kolem nich. Zvolené aktivity nasměrují žáky k samostatnosti i k práci ve skupině. Snahou je seznámit učitele s rozmanitými aktivitami založenými na využití jednotlivých smyslů i jejich kombinací, jimiž mohou obohatit slovní zásobu žáků, rozvíjet jejich komunikační kompetenci, podporovat kreativitu a estetické cítění. Pedagogové se seznámí s vybranými postupy. Teoretický úvod je zaměřen na poznatky z vývojové psychologie. Poté si účastníci prakticky vyzkoušejí aktivity, jejichž prostřednictvím mohou žákům zpestřit hodiny slohu a vést je k rozvoji komunikačních dovedností. Činnosti naplňují požadavek na humanizaci vyučování a vycházejí vstříc různým učebním strategiím jednotlivých žáků, čímž umožňují zohlednit jejich individuální potřeby.
Seminář vychází z Komenského Velké didaktiky a ukáže prolnutí ČJL do vzdělávacích oblastí Člověk a zdraví a Člověk a příroda. Využito bude i průřezové téma Multikulturní výchova. Pedagogové se seznámí s postupy, jak využít všech pěti smyslů při vyučování slohu. Teoretický úvod je zaměřen na poznatky z vývojové psychologie. Poté si účastníci prakticky vyzkoušejí aktivity, jejichž prostřednictvím mohou žákům zpestřit hodiny slohu a vést je k získávání komunikačních kompetencí. Činnosti naplňují požadavek na humanizaci vyučování a vycházejí vstříc různým učebním strategiím jednotlivých žáků, čímž umožňují zohlednit jejich individuální potřeby.
- využití pro uvolnění atmosféry ve třídě
- využití při motivaci
- využití při popisu, vypravování, zprávě atd. (např. obohacování slovní zásoby, asociace, diskuse atd.)
- využití jako motivace
- využití při přípravě podkladů pro popis prostý a popis pracovního postupu
- využití při přípravě na charakteristiku osoby, subjektivní líčení, vypravování atd.
- využití k popisu pracovního postupu – recept
- využití k úvaze o zdravé výživě
- využití k vypravování, k výkladu
- využití k diskusi o stravování v jiných zemích – multikulturní rozhled
- asociační cvičení, rozvoj slovní zásoby a vyjadřovacích schopností
- význam relaxační hudby ve výuce
- využití hudby a zvuků k motivaci
- nácvik pozorného sluchového vnímání a následné využití při popisu
- vypravování podle zvukového záznamu
- hra na herce
- odpovídáme pohyby těla
- práce s textem (rozstříhaný text, rekonstrukce chybějícího textu, dokončení příběhu)
- postupně se odhalující obrázek – hypotézy, popis
- práce s obrazovým materiálem
- práce s komiksem
- nonverbální vyjadřování
Cílem semináře je ukázat učitelům, jak je možno žáky v hodinách slohu a komunikační výchovy vhodně motivovat a vést je ke komplexnímu vnímání světa kolem nich. Zvolené aktivity nasměrují žáky k samostatnosti i k práci ve skupině. Snahou je seznámit učitele s rozmanitými aktivitami založenými na využití jednotlivých smyslů i jejich kombinací, jimiž mohou obohatit slovní zásobu žáků, rozvíjet jejich komunikační kompetenci, podporovat kreativitu, estetické cítění i praktické pracovní dovednosti.
kávovou lžičku, papírový ubrousek, párátko