PP 638
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, ředitelé škol a školských zařízení, asistenti pedagoga
8 (1 vyučovací hodina = 45 minut)
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.
Obsah akce
Podrobný přehled témat výuky (obsah), anotace kurzu
Přehled témat:
- sumativní x formativní hodnocení
- známkování
- hodnocení v transmisivní a konstruktivistické škole
- portfólia
- cíle a kritéria hodnocení
- efektivní zpětná vazba, vnitřní motivace k učení
Forma a průběh:
Seminář proběhne formou kombinace individuální a skupinové práce, diskuse budou probíhat v komunitním kruhu:
- představení tématu a cílů semináře
- představení lektora a účastníků
- snos myšlenek na téma: Co umíme?
- pojmenování vzdělávacích potřeb (resp. očekávání) k tématu ze strany účastníků (Co bychom se chtěli naučit? S čím si nevíme rady? Chtěli bychom odpovědi na tyto otázky…)
- praktické ukázky výukových metod k tématu – přímá práce účastníků kombinovaná s pozorováním videí
- analýza ukázek
- plánování dle potřeb účastníků
- společná reflexe – přijímání a poskytování zpětné vazby k prezentovaným plánům i přípravám
Anotace:
V rámci tématu se seznámíme s různými pohledy na proces hodnocení dovedností žáků, produktů, které žáci vytvářejí, a procesů, kterými procházejí. Porovnáme hodnocení žáků vzhledem k cílům (sumativní hodnocení) a vzhledem k jejich individuálnímu pokroku (formativní hodnocení). Zaměříme se na to, jak sbírat informace o jednotlivých žácích, abychom jim mohli poskytnout ucelenou zpětnou vazbu a jak k tomuto účelu slouží žákovská portfolia. Budeme hodnotit s pomocí kritérií hodnocení a sestavovat jednoduchý kriteriální rámec hodnocení. Zvláštní prostor bude věnován hodnocení dovedností, které směřují k rozvoji klíčových kompetencí. Toto téma významně souvisí se zaváděním inkluzívního vzdělávání do praxe škol.
Vzdělávací cíl
Vzdělávací záměr, cíl
Každý účastník by měl umět:
- vyjmenovat příležitosti, jak formativní hodnocení přispívá k inkluzi
- analyzovat pojmy používané v oblasti hodnocení
- porovnat formativní a sumativní hodnocení
- popsat vlastnosti účinné zpětné vazby
- popsat negativa, která přináší známkování
- formulovat funkční (SMART) cíle s pomocí Bloomovy taxonomie jako východisko pro hodnocení
- popsat různé způsoby hodnocení dovedností žáků, produktů, které vytvořili, a procesů, kterými aktivně prošli
- vytvořit příklad kritérií, ukazatelů (indikátorů) a nástrojů pro hodnocení vybrané oblasti