PP 639
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, pedagogové volného času, výchovní poradci, asistenti pedagoga
8 (1 vyučovací hodina = 45 minut)
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.
Obsah akce
Žáci ve školní třídě jsou sociální skupinou, o kterou je nutné pečovat od počátku jejího vzniku. Adaptační kurzy jsou efektivním nástrojem pro nastartování zdravých sociálních vazeb mezi žáky a vytvoření funkčního a bezpečného kolektivu. Těchto cílů lze dosáhnout prostřednictvím konkrétních her, technik a aktivit, které zajistí vašemu adaptačnímu kurzu nejen efektivitu, ale i potřebnou atraktivitu pro žáky.
Seminář poskytne dostatek odborných teoretických i praktických informací, jak adaptační kurz (či jinou pobytovou akci pro žáky kolektivů, kteří se již znají a kde je třeba zajistit nosný preventivní program) naplánovat, připravit a poté efektivně realizovat. Budou probrány obecné podmínky vhodného místa, času, délky pobytu, personálního zajištění a především dostatek adekvátních činností, které nejen budou žáky bavit, ale splní také preventivní cíle jako je seznámení, společný zážitek, podpora vzájemné komunikace a spolupráce mezi žáky. Tento fakt už sám o sobě splňuje cíle primární prevence projevů rizikového chování - nepřátelské chování, agrese, šikana, vyčleňování či ignorace některých členů kolektivu.
Seminář se zabývá tématem obecné - primárně preventivní práce s třídami na školách v rámci adaptačních – seznamujících se akcí pro nové kolektivy – jejich smyslem, cíli, pravidly, strukturou, obsahem (tématy), důležitými ovlivňujícími faktory i možnými potížemi, které se mohou při této preventivní práci se skupinou vyskytnout. Seminář obsahuje jednak teoretická východiska práce se třídou, na straně druhé budou účastníci interaktivní formou seznámeni s názornými ukázkami konkrétních aktivit – na vlastní kůži si vyzkouší některé aktivity a hry, přímo použitelné při práci se třídou na adaptační nebo pobytové akci.
Lektor jakožto školní psycholog a preventista se bude snažit předat vědomosti a zkušenosti získaná teoretickým studiem psychologie a praktickými zkušenostmi nabytými ve sféře školního prostředí a pedagogicko-psychologického kontextu.
Po celou dobu programu bude vymezen čas a prostor pro vlastní dotazy a připomínky samotných účastníků.
- Cíle primárně preventivní práce s třídními kolektivy v rámci adaptačních /pobytových akcí s programem (proč vlastně máme realizovat „adapťák?) 0,5 hod
- Podmínky realizace adaptačních (pobytových) akcí pro žáky nově vznikajících (nebo i jiných) třídních kolektivů. 1 hod
- Čas – začátek, konec, rozdělení do časových úseků, přestávky a celková časová dotace preventivně adaptačních akcí.
- Prostor – vhodné místo, úprava místa konání, potřebné vybavení a pomůcky.
- Personální obsazení (kdo by se měl na této práci podílet a proč).
- Struktura ucelené práce se skupinou na adaptační/pobytové akci s programem (jednotlivé fáze a jejich pořadí). 0,5 hod
- Pravidla: 0,5 hod
- přístupu v chování k žákům/studentům – jak s nimi mluvit, jakou rétoriku použít
- chování žáků a studentů účastnících se těchto preventivních hodin.
- Názorné praktické ukázky konkrétních aktivit zaměřené na pobavení, aktivaci resp. odreagování, tzn. ice-breaker games neboli ledolamky (např.: Příběh do kruhu; Živé pexeso; Farma zvířat; Kostka; Hra Bang na jména; Házení míčky v kruhu se jmény; Co děláš?; Viking, slon a anděl; Molekuly aj.) 1 hod
- Názorné praktické ukázky konkrétních aktivit zaměřené na seznámení s úvodem i následnou reflexí (např.: Nálepky; Tabulka, jak se známe; Co nás spojuje; Ciferník; Dvě pravdy a jedna lež; Erby; aj.) 1 hod
- Názorné praktické ukázky konkrétních aktivit zaměřené na komunikaci a spolupráci s úvodem i následnou reflexí (např.; Soutěže v párech; Komunikační skupinky; Vznik drbů; Jeleni a laně; Padavé nádraží; Gordický uzel; Pohádky; Mafiáni; Stavba věží; Tidli Tidli; Dotknutí se balónku; Společná stavba aj.) 2 hod.
- Prevence a řešení možných potíží při skupinové práci se žáky s a studenty (schopnost pozornosti, sebereflexe, motivace, narušování programu, nechuť, zvládání afektů aj.) 1 hod
- Shrnutí, dotazy, zpětná vazba. 0,5 hod
Vzdělávací cíl
Účastník
- bude informován o smyslu a cílech adaptačních resp. pobytových akcí s programem pro žáky a studenty nově vznikajících (i jiných) kolektivů
- získá základní teoretické i praktické informace ke struktuře, podmínkám (čas, místo, délka pobytu a potřebné materiální vybavení) a personálním obsazení při adaptačních resp. pobytových akcích s programem pro třídní kolektivy
- bude poučen o pravidlech chování účastníků i realizátorů adaptačních a pobytových akcí s programem
- prožije a zkusí si praktické ukázky konkrétních aktivit využitelných při adaptačních resp. pobytových akcích s programem se skupinou žáků a studentů = dozví se témata, kterými je možné tyto akce naplnit
- bude seznámen s prevencí a řešením potíží, které se při adaptačních a pobytových akcích s programem pro třídní kolektivy mohou vyskytnout
Pro účastníky
Co si mají účastníci donést s sebou
Psací potřeby