ČJ 353
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
8 (1 vyučovací hodina = 45 minut)
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.
Obsah akce
Přehled témat:
- čtenářská gramotnost a čtenářské dovednosti
- metody práce s texty a konstruktivismus
- výukové programy s využitím metod práce s texty
- cíle a kritéria hodnocení
- efektivní zpětná vazba, vnitřní motivace k učení a čtení
Seminář proběhne formou kombinace individuální a skupinové práce, diskuse budou probíhat v komunitním kruhu:
- představení tématu a cílů semináře
- představení lektora a účastníků
- snos myšlenek na téma: Co umíme?
- pojmenování vzdělávacích potřeb (resp. očekávání) k tématu ze strany účastníků (Co bychom se chtěli naučit? S čím si nevíme rady? Chtěli bychom odpovědi na tyto otázky…)
- praktické ukázky výukových programů (resp. metod) – přímá práce účastníků kombinovaná s pozorováním videí
- analýza ukázek
- plánování dle potřeb účastníků
- společná reflexe – přijímání a poskytování zpětné vazby k prezentovaným plánům i přípravám
Klíčovým tématem tohoto setkání je rozvoj čtenářské gramotnosti a čtení s porozuměním. Společně se podíváme na to, jaké dovednosti má mít osvojené dobrý čtenář. Na ukázkách konkrétních výukových programů či metod aktivního učení zaměřených na práci s texty budeme tyto dovednosti analyzovat a navrhovat, jak je hodnotit a vyhodnocovat. Každý účastník obdrží sadu vyzkoušených metod práce s texty v elektronické podobě. Každý účastník bude mít příležitost si naplánovat, jaké nejbližší kroky podnikne ve své praxi. Vytvoří si nástřel konkrétní vyučovací jednotky. Každý účastník bude mít možnost svůj nástřel sdílet s ostatními účastníky i možnost přijímat a poskytovat zpětnou vazbu. Tato témata úzce souvisí se zaváděním inkluzívního vzdělávání do praxe škol.
Vzdělávací cíl
Každý účastník by měl umět:
- vyjmenovat příležitosti, jak rozvíjení čtenářské gramotnosti přispívá k inkluzi
- pojmenovat alespoň 10 dílčích čtenářských dovedností
- pojmenovat alespoň 5 metod práce s texty
- analyzovat praktickou ukázku směrem k rozvíjení čtenářských dovedností
- navrhnout různá zadání úkolu pro práci s předloženým textem
- pojmenovat další příležitosti směřující k rozvoji čtenářství
- vytvořit nástřel konkrétní vyučovací jednotky a sdílet jej s ostatními účastníky