FY 142
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
8 (1 vyučovací hodina = 45 minut)
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.
Obsah akce
- Metody aktivního učení a model třífázového učení: evokace - uvědomění si významu - reflexe (práce s texty, diskusní techniky, řešení problémů, heuristické metody)
- Formy aktivního učení (skupinová práce, kooperativní učení, diskuze, kolující flipy, skládankové učení)
- Badatelsky orientovaná výuka
- Místně zakotvené učení
- Práce v centrech aktivit
- Vyučovací jednotky zaměřené na mezipředmětové vztahy (papír, brambory)
- Integrovaná tematická výuka
- Projekty a projektové vyučování
- Globální výchova
- Výukové programy s využitím metod aktivního učení
- Cíle a kritéria hodnocení
- Efektivní zpětná vazba, vnitřní motivace k učení
Seminář proběhne formou kombinace individuální a skupinové práce, diskuse budou probíhat v komunitním kruhu:
- představení tématu a cílů semináře
- představení lektora a účastníků
- snos myšlenek na téma: Co umíme?
- pojmenování vzdělávacích potřeb (resp. očekávání) k tématu ze strany účastníků (Co bychom se chtěli naučit? S čím si nevíme rady? Chtěli bychom odpovědi na tyto otázky…)
- praktické ukázky výukových programů (resp. metod) – přímá práce účastníků kombinovaná s pozorováním videí
- analýza ukázek
- shrnutí dle potřeb účastníků
- společná reflexe
Vzdělávací cíl
Cílem dílny je ukázat, co by mohlo žáky přivést ke studiu přírodních věd. Každopádně jde o metody a formy aktivního učení. Každý učitel přírodních věd má příležitost nadchnout žáky k zájmu o učení. Dílna představí základní směry, jak je možné toho dosáhnout. Jde např. o bádání, kdy žáci ověřují hypotézu, kterou sami naformulují – což je základní princip badatelsky orientované výuky. Nebo žáci bádají v okolí školy - což je nazýváno místně zakotveným učením. Nebo odhadují a výpočtem ověřují správnost svého odhadu. Dílna nabízí široké spektrum aktivit, ze kterého si každý účastník vybere to, co je pro něj použitelné. Každý účastník dostane podpůrné materiály v elektronické podobě.
Každý účastník by měl umět:
- vyjmenovat příležitosti, jak metody aktivního učení přispívají k vnitřní motivaci k učení
- vysvětlit proč je dobré metody a formy aktivního vyučování používat
- vytvořit přehled používaných metod a forem aktivního učení a doplnit jej o metody a formy nové
- popsat model třífázového učení „evokace – uvědomění si významu – reflexe“
- analyzovat ukázku výukové jednotky založené na principu E-U-R
- pojmenovat další příležitosti směřující k rozvoji aktivního učení ve svých předmětech
- vytvořit nástřel konkrétní vyučovací jednotky a sdílet ji – formou společně vytvořeného inspirátoru - s ostatními účastníky