FY 143
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, pedagogové volného času
8 (1 vyučovací hodina = 45 minut)
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.
Vzdělávací cíl
- rozšíření znalostí účastníku o buněčné genetice, radiobiologii a fyzice ionizujícího záření
- popularizace jaderné a radiační fyziky, vyvrácení mýtů o ionizujícím záření
Obsah akce
Ionizující záření je přirozenou součástí našeho okolí – dopadá na nás z kosmu a ze země, vdechujeme radioaktivní plyny, dokonce sama naše těla jsou radioaktivní. Co to vlastně ionizující záření je a jak souvisí s radioaktivitou? Kde se s radiací setkáme a proč je pro nás nebezpečná? Jak se naše buňky (ne)umí se zářením vypořádat? Kdy je záření „málo“ a kdy je ho „moc“? Jak vzniká rakovina a jak lze ionizující záření využít při její diagnostice a léčbě?
- Radioaktivita jako vlastnost atomových jader
- Kosmické a terestrické záření, umělé zdroje radiace
- Černobyl a Fukušima a mediální interpretace
- Radonová problematika v České republice
- Buněčná genetika a radiační poškození DNA
- Deterministické a stochastické účinky ionizujícího záření
- Využití ionizujícího záření v radiodiagnostice a nukleární medicíně, fotonová a protonová radioterapie
- Střípky z radiobiologie, radiační hormeze