PP 660
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, speciální pedagogové, asistenti pedagoga
8 (1 vyučovací hodina = 45 minut)
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.
Obsah akce
1. Blok (2x45 min – 2 vyučovací hodiny):
- Základní pravidla efektivní komunikace ve škole
- Pravidlo prvního dojmu, vysílání se nerovná příjem, komunikace se nerovná mluvení, člověk je jako ledovec
- Proč je důležité všechna pravidla při komunikaci ve škole respektovat – předcházení problémovým a konfliktním situacím
2. Blok (2x45 min – 2 vyučovací hodiny):
- Bariéry komunikace
- Jak vybudovat důvěru při vzájemné komunikaci s kolegy, žáky a rodiči žáků
- Umění naslouchat druhé straně - pravidla aktivního naslouchání
- Umění vyjadřovat se přesně a srozumitelně
3. Blok (2x45 min – 2 vyučovací hodiny):
- Kladení efektivních otázek a odpovědi – kdo klade otázky, vede rozhovor
- Otázky podporující konstruktivní rozhovor a otázky, kterých se v rozhovorech vyvarovat
- Jak efektivně odpovídat na dotazy kolegů, žáků a rodičů
4. Blok (2x45 min – 2 vyučovací hodiny):
- Řešení námitek a konfliktních situací ve škole
- Předvedení modelových situací – žádoucí a nežádoucí projevy, časté chyby (modelově pouze někteří účastníci)
Shrnutí, závěrečné dotazy a zpětná vazba od lektora i účastníků
Vzdělávací cíl
Účastníci se seznámí se základními pravidly efektivní komunikace a jejich využití ve školním prostředí. Naučí rozlišovat efektivní a neefektivní styly komunikace s jejich důsledky a budou tak schopni identifikovat bariéry v komunikaci s kolegy, rodiči a se žáky
Vyzkouší si na modelových situacích, jak je důležité naslouchat, jaký je význam správně kladených otázek a jaký je jejich vliv na celkové vyznění vedeného rozhovoru.