ČJ 360 Třídní knihovny – jak a čím je naplnit a jak s nimi pracovat

Předmět
Český jazyk
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, vychovatelé školských zařízení, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Lektor(-ka)
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 minut)

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.


Obsah akce

Vzdělávací akce je zaměřena na tvorbu čtenářsky podnětného prostředí ve školách a na práci s knihou v hodinách literatury, českého jazyka i dalších předmětů. Účastníci se seznámí s možnostmi, jakými tituly třídní knihovny vybavit, jak je získat a jak je v knihovně uspořádat. Vyzkouší si metody, které vedou k seznámení s tituly v třídní knihovně a které pomohou žákům knihu otevřít a začíst se.  Účastníci si také prakticky vyzkouší dílny čtení a čtenářskou lekci. Obě tyto metody vedou k prohloubení čtenářské gramotnosti dětí a současně je zábavným způsobem seznamují s literaturou a vtahují do světa knih a příběhů.

  • výklad s prezentací (teoretický úvod)
  • praktické a zážitkové seznámení s principy práce s knihou:
    • aktivity s obálkami knih, anotacemi, citacemi, klíčovými slovy
    • dílna psaní – tvorba vlastního textu na základě slov (textu) z knihy
    • dílna čtení – minilekce, samostatná četba s úkolem, reflexe
    • čtenářská lekce – společná četba textu s úkoly (řízené čtení)
  • diskuse

Osnova semináře:

  • Čtenářsky podnětné prostředí  - budování třídní knihovny a čtenářského koutku, obsah třídních knihoven, uspořádání knihovny – 1x 45 minut
  • Novinky v současné dětské literatuře – 1x 45 minut
  • Základní formy práce s knihou – vymezení pojmů  - čtenářská dílna + čtenářská lekce + dílna psaní -   základní principy, pravidla a metody -  1x 45 minut
  • Praktické ukázky různých forem práce:
    • třídní knihovna – praktická ukázka aktivit, jež vedou k seznámení s tituly z třídní knihovny – práce s obálkami knih, anotacemi, klíčovými slovy, citacemi a navazující dílny čtení  – 2x 45 minut
    • dílna psaní - praktická ukázka pisatelských dílen, jež využívají knihy z třídních knihoven a pomáhají žákům při psaní a současně pomáhají otevřít a nahlédnout do obsahu knih – 2x 45 minut
    • čtenářská lekce v praxi – praktická ukázka čtenářské lekce. V rámci lekce si účastníci osvojí metody, jež je možné při tvorbě lekcí používat (metody RWCT a další aktivity) – 1x 45 minut

 

Třídní knihovna je nezbytnou součástí čtenářsky podnětného prostředí. Zjistíte, jakými knihami je naplnit a jak s nimi pracovat, aby byla skutečně živým koutkem. Vyzkoušíte aktivity, které pomáhají dětem otevřít knihu a začíst se, aktivity, které propojují dílnu čtení s dílnou psaní a další hravé aktivity s knihou. 


Vzdělávací cíl

  • seznámit se s problematikou čtenářské gramotnosti a výhodami třídních knihoven a čtenářských koutků
  • seznámit účastníky se současnou dětskou literaturou
  • vybavit účastníky základními teoretickými i praktickými znalostmi ohledně založení a výbavy třídních knihoven
  • knihovna - živý prvek třídy - aktivity s knihami, které pomáhají dětem knihu otevřít a začíst se, aktivity do dílen čtení spojené s dílnou psaní, hravé aaktivty s knihou 

Pro účastníky

Co si mají účastníci donést s sebou

svou vlastní rozečtenou knihu, dětskou knihu na doporučení ostatním účastníkům

Praha, 13.03.2025, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

Brno, 12.06.2025, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

Olomouc, 13.06.2025, 09:30–16:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace