ČJ 360
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, vychovatelé školských zařízení, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
8 (1 vyučovací hodina = 45 minut)
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.
Obsah akce
Vzdělávací akce je zaměřena na tvorbu čtenářsky podnětného prostředí ve školách a na práci s knihou v hodinách literatury, českého jazyka i dalších předmětů. Účastníci se seznámí s možnostmi, jakými tituly třídní knihovny vybavit, jak je získat a jak je v knihovně uspořádat. Vyzkouší si metody, které vedou k seznámení s tituly v třídní knihovně a které pomohou žákům knihu otevřít a začíst se. Účastníci si také prakticky vyzkouší dílny čtení a čtenářskou lekci. Obě tyto metody vedou k prohloubení čtenářské gramotnosti dětí a současně je zábavným způsobem seznamují s literaturou a vtahují do světa knih a příběhů.
- výklad s prezentací (teoretický úvod)
- praktické a zážitkové seznámení s principy práce s knihou:
- aktivity s obálkami knih, anotacemi, citacemi, klíčovými slovy
- dílna psaní – tvorba vlastního textu na základě slov (textu) z knihy
- dílna čtení – minilekce, samostatná četba s úkolem, reflexe
- čtenářská lekce – společná četba textu s úkoly (řízené čtení)
- diskuse
Osnova semináře:
- Čtenářsky podnětné prostředí - budování třídní knihovny a čtenářského koutku, obsah třídních knihoven, uspořádání knihovny – 1x 45 minut
- Novinky v současné dětské literatuře – 1x 45 minut
- Základní formy práce s knihou – vymezení pojmů - čtenářská dílna + čtenářská lekce + dílna psaní - základní principy, pravidla a metody - 1x 45 minut
- Praktické ukázky různých forem práce:
- třídní knihovna – praktická ukázka aktivit, jež vedou k seznámení s tituly z třídní knihovny – práce s obálkami knih, anotacemi, klíčovými slovy, citacemi a navazující dílny čtení – 2x 45 minut
- dílna psaní - praktická ukázka pisatelských dílen, jež využívají knihy z třídních knihoven a pomáhají žákům při psaní a současně pomáhají otevřít a nahlédnout do obsahu knih – 2x 45 minut
- čtenářská lekce v praxi – praktická ukázka čtenářské lekce. V rámci lekce si účastníci osvojí metody, jež je možné při tvorbě lekcí používat (metody RWCT a další aktivity) – 1x 45 minut
Třídní knihovna je nezbytnou součástí čtenářsky podnětného prostředí. Zjistíte, jakými knihami je naplnit a jak s nimi pracovat, aby byla skutečně živým koutkem. Vyzkoušíte aktivity, které pomáhají dětem otevřít knihu a začíst se, aktivity, které propojují dílnu čtení s dílnou psaní a další hravé aktivity s knihou.
Vzdělávací cíl
- seznámit se s problematikou čtenářské gramotnosti a výhodami třídních knihoven a čtenářských koutků
- seznámit účastníky se současnou dětskou literaturou
- vybavit účastníky základními teoretickými i praktickými znalostmi ohledně založení a výbavy třídních knihoven
- knihovna - živý prvek třídy - aktivity s knihami, které pomáhají dětem knihu otevřít a začíst se, aktivity do dílen čtení spojené s dílnou psaní, hravé aaktivty s knihou
Pro účastníky
Co si mají účastníci donést s sebou
svou vlastní rozečtenou knihu, dětskou knihu na doporučení ostatním účastníkům