ČJ 364 Poezie – cesta ke hvězdám a ke čtenáři

Předmět
Český jazyk
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Lektor(-ka)
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 minut)

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.


Obsah akce

Jak naučit děti číst poezii? Čím je nalákat, aby měly chuť se do veršů začíst? Určitě současnou tvorbou, kterou si na setkání představíme a aktivitami, které jsou zábavné a vedou k  prohloubení čtenářských dovedností. Inspirace pro práci s poezií pro 1. i 2. stupeň, aktivity do 1 vyučovací hodiny, nenáročné na přípravu

Záměrem semináře je inspirovat učitele příklady, jak pracovat v hodinách literatury či slohu s poezií tak, aby jí žáci rozuměli a měli ze čtení radost a potěšení. Na názorných ukázkách si prakticky vyzkoušejí, jak na nás básnické texty mohou působit, jaké pocity v nás vyvolávají, jak působí na naše smysly. Zaměříme se i na báseň jako krátký příběh, který má své postavy a děj, pohrajeme si s rýmy i obrazem – ilustrací. Vyzkoušíme klasickou dílnu čtení s poezií  i vlastní tvorbu, kterou zvládnou úplně všichni.

  • Poezie jako příběh – postavy, tvorba z pohledu jiné postavy (45 min.)
  • Básně a rýmy – aktivity s rýmy, dopis postavě (45 min.)
  • Poezie jako obraz – zapojení smyslů do četby básně (45 min.)
  • Sněhulák a moucha – čtenářská odezva (45 min.)
  • Dílna čtení s poezií – jak vést dílnu čtení s básnickými sbírkami, tvorba reklamy na báseň (90 min.)
  • Tvoříme básně z básní – co nám o básni prozradí první dva verše? Jak na nás báseň působí? Co dokážeme vytvořit z několika slov použitých v básni? Vyzkoušíme vlastní tvorbu (45 min.).
  • Líčení a básnění – na základě líčení vytvoříme vlastní báseň (45 min.).

Vzdělávací cíl

Cílem semináře je nastínit cesty, jak žáky přivést k četbě poezie. Ukázat jim, že básnický text jim může přinést radost a potěšení, že není třeba umět báseň rozebrat a odhalit autorův záměr, ale umět básně číst, a to od jednoduchých textů až po náročnější básně.Aktivity cílí i na vlastní tvorbu, přičemž nejde o zcela volnou tvorbu, ale spíš o hru se slovy, kterou zvládnou všichni žáci. Účastníci si všechny aktivity „zažijí na vlastní kůži“.


Pro účastníky

Co si mají účastníci donést s sebou

psací potřeby

Praha, 03.04.2025, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

Brno, 24.04.2025, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

Olomouc, 25.04.2025, 9:30–16:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace