PP 698 Nepřátelství, agrese a šikana: prevence, diagnostika a řešení rizikového chování

Předmět
Osobnostní rozvoj
Cílová skupina
Lektor(-ka)
Počet vyučovacích hodin
4 (1 vyučovací hodina = 45 minut)

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.


Obsah akce

Jedna z nejdůležitějších rolí pedagogického pracovníka působící na děti a mládež by měla být prevence, tzn. předcházet jakýmkoliv projevům rizikového chování u svých žáků. Z hlediska školního prostředí se jedná o prevenci takových sociálně patologických jevů, které se převážně projevují ve školním prostředí (ve třídě, škole, školních akcích s ostatními spolužáky). Ty se aktuálně nazývají projevy rizikového chování a každý si zaslouží detailní zpracování. V rámci tohoto semináře se zaměříme na asi nejčastěji se vyskytující rizikový jev – projevy agrese, netolerance k odlišnostem a šikanu.

Tento seminář nabídne zaměření se na tyto jevy v modelu prevence – diagnostika – funkční možnosti řešení projevů rizikového chování u žáků a studentů.

Probereme si také konkrétní kazuistiky z praxe, při kterých se reálný výskyt nepřátelského chování, agrese a šikany řešil.

Lektor jakožto školní psycholog a preventista se bude snažit předat vědomosti a zkušenosti získaná teoretickým studiem psychologie a praktickými zkušenostmi nabytými ve sféře školního prostředí a pedagogicko-psychologického kontextu. 

Po celou dobu programu bude vymezen čas a prostor pro vlastní dotazy a připomínky samotných účastníků.

  • Vysvětlení vzniku, podmínek a obecných projevů rizikového chování (spouštěcí faktory jako je rodinné či sociální prostředí žáka, odlišnost žáků, nový žák v kolektivu, více agresivních jedinců ve třídě, nedostatečná role pedagoga ve třídě aj.) 1 hod
  • Prevence výskytu agrese, netolerance a šikany (konkrétní možnosti předcházení projevů rizikového chování ve třídě: třídní pravidla, adaptační kurzy, třídnické hodiny, komunitní kruhy, spolupráce s rodiči aj.) 1 hod
  • Diagnostika projevů agrese, netolerance a šikany (lepší orientace v přímých i nepřímých signálech rizikového chování u žáků, možnosti použití metod mapování třídního klimatu resp. sociometrie). 2 hod
  • Možnosti řešení projevů agrese, netolerance a šikany (konkrétní aktivity a techniky na odstranění projevů rizikového chování ve třídě, např. pojmenování konkrétního problému ve třídě, řízená bezpečná konfrontace mezi žáky, kouzelná hůlka, čaroděj aj.) 2 hod
  • Probrání konkrétních kazuistických případů řešení nepřátelství, agrese, netolerance a šikany.  1,5 hod
  • Shrnutí, dotazy, zpětná vazba. 0,5 hod

Vzdělávací cíl

Účastník

  • získá základní informace o konkrétním typu rizikového chování: nepřátelství, agrese, netolerance a šikana
  • pozná, jakým způsobem odhalovat a rozpoznávat tyto projevy rizikového chování ve škole
  • seznámí se s postupy efektivního řešení patologického chování ve třídě, založenými na osobní zkušenosti lektora z praxe na školách a v pedagogicko-psychologické poradně
  • vyzkouší si získané poznatky při praktické práci s kazuistikami

Pro účastníky

Vzkaz účastníkům

Kurz pro žáky základních škol a studenty středních škol. Maximální kapacita semináře 25 osob. Termín kurzu dle poptávky školy a možností lektora.

Termín podle objednávky., Dotace kurzu: 1 vyuč. hod.

místo konání bude upřesněno na pozvánce

6 500 Kč

 objednat

Termín podle objednávky., Dotace kurzu: 2 vyuč. hod. (alt. 2 x 1 vyuč. hod.)

místo konání bude upřesněno na pozvánce

10 000 Kč

 objednat

Termín podle objednávky., Dotace kurzu: 4 vyuč. hod. (alt. 4 x 1 vyuč. hod. nebo 2 x 2 vyuč. hod.)

místo konání bude upřesněno na pozvánce

18 000 Kč

 objednat