PP 381 Asertivita a její využití ve škole aneb jak slušně prosadit svůj názor
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.
Video ke kurzu
- Co je asertivita - agresivní, pasivní a asertivní chování
- Příčiny vzniku agresivity a pasivity
- Asertivní člověk - Asertivní práva a povinnosti
- Konfliktní situace ve škole
- Reakce na agresivní a pasivní chování kolegů, žáků a rodičů
- Otevřená a skrytá agresivita a pasivita - možné reakce na ni
- Základy asertivního jednání – základní asertivní techniky a jejich použití ve škole
- Jak zklidňovat agresivního kolegu, žáka, rodiče a jak aktivizovat pasivního
- Jak čelit neoprávněné kritice a manipulaci ze strany kolegů, žáků a rodičů
- Jak umět prosadit svůj názor, oznámit rozhodnutí a stát si za ním – zdůvodnění svého rozhodnutí
- Jak umět asertivně říkat NE – odmítat neoprávněné požadavky
Obsah akce
Obsah je rozvržený do 8 vyučovacích hodin - tří bloků (1 blok = 2x45 min.). Přestávky mezi vyučovacími hodinami budou přizpůsobeny potřebám pedagogů, avšak po každém bloku bude minimálně 15 min. přestávka + přestávka na oběd.
1. Blok (2x45 min – 2 vyučovací hodiny):
- Uvedení do tématu - reakce na agresivní a pasivní chování kolegů, žáků a rodičů
- Otevřená a skrytá agresivita a možné reakce na ni
- Otevřená a skrytá pasivita a možné reakce na ni
- Příčiny vzniku agresivity a pasivity
2. Blok (2x45 min – 2 vyučovací hodiny):
- Jak zklidňovat agresivního kolegu, žáka, rodiče a jak aktivizovat pasivního
- Využití empatie a asertivní techniky otevřených dveří
- Základy asertivního jednání – základní asertivní techniky a jejich použití ve škole
3. Blok (2x45 min – 2 vyučovací hodiny):
- Jak čelit neoprávněné kritice ze strany kolegů, žáků a rodičů
- Jak čelit manipulaci ze strany kolegů, žáků a rodičů – principy využití kontra manipulace
- Jak umět prosadit svůj názor a oprávněný požadavek – využití metody zaseklé gramofonové desky
- Jak oznámit rozhodnutí a stát si za ním – zdůvodnění svého rozhodnutí
4. Blok (2x45 min – 2 vyučovací hodiny):
- Identifikace konkrétních častých a obtížných situací z praxe účastníků
- Návody na řešení konkrétních situací
Předvedení jednotlivých modelových rozhovorů a jejich možných řešení
Vzdělávací cíl
Seznámit účastníky se základními technikami asertivního jednání, jejichž pomocí je možné zvládat oprávněné i neoprávněné námitky kolegů, žáků a rodičů. Účastníci se naučí, jak jednat s rozčilenými lidmi, jak jim sdělovat i nepříjemnou pravdu a zvýší svou efektivitu při jednání v krizových situacích.