Kurzy
M 331 Slovní úlohy a hlavolamy v hodinách matematiky
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, asistenti pedagoga
Matematika
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Obsahem semináře je získání inspirace, zdrojů a tipů do hodiny matematiky na téma hlavolamy a slovní úlohy. Ukážeme si také proč je dobré dělat chyby v hodinách matematiky a jak je ve výuce použít. Vyzkoušíme si jak lze pracovat se zadáním tak, aby žáky bavilo a budovalo v nich kritické a kreativní myšlení. Vyřešíme několik mechanických hlavolamů, díky kterým vaši žáci posílí jemnou motoriku a řešení nestandardních úloh a ukážeme si slovní úlohy, které podporují uvažování a komunikaci v hodinách matematiky. Seminář je vhodný pro učitele I. stupně a II. stupně matematiky na ZŠ.
Hlavolamy do hodin matematiky – Soma kostka, Geoboard, Tangram, Kolumbovo vejce, Golo, Evereto, Stomachion, Kaleidocyklus, šifry v hodinách matematiky . Tvorba, využití v hodinách, příklady dobré praxe.
Práce se zadáním – tipy a ukázka zadání ve formě textu, QR kód, zvuk, obrázek
Slovní úlohy podporující uvažování a komunikaci v hodinách matematiky – slovní úlohy typu: Které číslo dává smysl?, Co je špatně?, Co bys udělal?, Co chybí?, Co když? Nestandartní typy slovních úloh, které mohou sloužit jako nástroj pro diskusi ve třídě.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
M 330 Výpočetní tomografie očima matematika - webinář
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, pedagogové volného času
Matematika
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Začátek 70. let, kdy lékaři poprvé nahlédli na anatomii pacienta trojrozměrně a zároveň neinvazivně metodou výpočetní tomografie (CT), se stal revolucí ve zdravotnictví. Výpočetní tomografy jsou dnes nedílnou součástí každé nemocnice a umožňují pokročilé medicínské aplikace. Pomiňme ale v tomto kurzu krásy fyziky ionizujícího záření a podívejme se na „cétéčko“ z matematického pohledu. Jakým “kouzlem” dokážeme pacienta rozřezat na jednotlivé roviny a body? Jak lze diagnostickou informaci zlepšit postprocesingovými úpravami? Součástí kurzu bude i miniworkshop rekonstrukce obrazu a příklady výpočtu dávek z praxe.
- Úvod do fyziky ionizujícího záření a jeho interakce s látkou
- Principy, výhody a nevýhody rentgenového vyšetření
- Skiagrafie a výpočetní tomografie z hlediska dávky a prostorového rozlišení
- Akvizice dat při CT vyšetření a radonová transformace
- Fourierova transformace
- Rekonstrukce dat - iterativní metoda a filtrovaná zpětná projekce
- CT artefakty a postprocessingové úpravy obrazu
- Praktické výpočty pacientských dávek
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
M 332 Experimentování ve školské matematice a předpoklady žáků k řešení úloh
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Matematika
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Celý seminář lze nejlépe nazvat pracovní dílnou. V první části se účastníci seznámí s tzv. experimentálními strategiemi řešení úloh ze školské matematiky. Tyto mohou být obecně nasazeny v případě, když žáci z nějakých důvodů nejsou schopni postupovat naučeným způsobem nebo vůbec nevědí, jak úlohu začít řešit. Formou řešení konkrétních úloh se učitelé seznámí se strategiemi Systematické experimentování, Pokus – ověření – korekce, Užití falešného předpokladu, Cesta zpět a Řešitelský obrázek. Ve druhé části semináře budou účastníci seznámeni s pěti základními ukazateli, které popisují předpoklady žáka k řešení matematických úloh (matematická inteligence, matematická tvořivost, čtenářská gramotnost, pracovní paměť, tendence k užití algoritmu). Dozví se, jak žáky z hlediska jednotlivých ukazatelů otestovat a jak získané poznatky využít v praxi – tedy jakým způsobem odstranit překážky, které žákovi brání v úspěšném řešení úloh. Účastníci semináře si odnesou jimi vyplněné pracovní listy domů a dostanou webový odkaz na stránku, kde si většinu těchto pracovních listů budou moci stáhnout.
- Úvod do problematiky experimentálních heuristických strategií (1 hod.)
- Experimentální strategie Systematické experimentování, Pokus – ověření – korekce a Užití falešného předpokladu (1, 5 hod.)
- Experimentální strategie Cesta zpět a Řešitelský obrázek (1 hod.)
- Předpoklady žáka k řešení úloh – jednotlivé ukazatele (1,5 hod.)
- Testování jednotlivých komponent a cesty k odstranění zjištěných nedostatků (1 hod.)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.