Kurzy
WEB 302 Lidské smysly - v čem (ne)jsou jedinečné - webinář
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, pedagogové volného času
Biologie
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Seznámení se základním vývojem, strukturou a fungováním smyslových orgánů u člověka, (ne)unikátnost smyslů v širším kontextu, význam vybraných odchylek s případným nastíněním korekce. Cílem je lepší porozumění způsobům, jakým získáváme, přijímáme a vyhodnocujeme informace ze zevního a vnitřního prostředí, včetně porozumění odchylkám, které mohou vzniknout.
- Fyzikální smysly – orgán zraku; orgán sluchu a rovnováhy. Základní přehled jejich vývoje, struktura ve spojitosti s funkcí. V čem jsou a nejsou jedinečné v základním srovnání s vybranými živočichy, přehled vybraných odchylek a nastínění jejich korekce
- Chemické smysly – orgán čichu; orgán chuti. Základ vývoje a struktura ve spojení s funkcí, (ne)unikátnost, vybrané odchylky přechodného či trvalého rázu
- Typy receptorů (senzorů), základ klasifikace, jejich struktura a funkce u člověka
- Ojedinělé smysly a zajímavosti v živočišné říši
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
WEB 318 Fylogeneze a ontogeneze člověka v základním přehledu - webinář
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Biologie
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Fylogeneze člověka (vývoj lidského druhu) je velmi zajímavá zejména v komparaci s dalšími živočišnými druhy a leckdy má přesah do budování struktur lidského organizmu, pomáhá nám pochopit prenatální vývoj člověka (prenatální ontogenezi). Znalost obou procesů nám dává možnost vysvětlit odchylky ve stavbě těla a je v některých ohledech i klíčová pro pochopení fyziologie a patologie jednotlivých orgánů, je tedy také velmi důležitá pro klinickou medicínu.
- Fylogeneze vybraných struktur:
- Jak souvisí vývoj kosterní soustavy a páteře a její napřímení s výhřezem meziobratlových plotének a srdečním infarktem?
- Je lidská ruka dokonalý nástroj?
- Funguje náš vylučovací systém hospodárně?
- Má pravdu teorie J. W. Goetha o lidské lebce?
- Mozková kůra – geniální nebo chybná konstrukce?
- Ontogeneze – prenatální vývoj
- Vývoj systémů cévního, dýchacího, trávicího, vylučovacího, pohlavního, endokrinního, kožního, svalového, nervového
- Kritické okamžiky vývoje jednotlivých systémů
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
WEB 296 Novinky v genových terapiích - webinář
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Biologie
4 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Přednáška a diskuse s účastníky semináře.
- Přehled historického vývoje genových terapií. (1 hodina)
- Možnosti různých strategií genových terapií. (1 hodina)
- Přestávka 30 minut
- Konkrétní příklady aktuálně schválených terapií. (1 hodina)
- Komplikace a etické problémy genových terapií. (1 hodina)
- Závěrečná diskuse.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
TV 92 Jóga jako nástroj zdraví
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Tělesná výchova
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Seminář bude obsahovat vysvětlení důležitosti jogínských technik jakožto nástroje pro přiblížení se stavu zdraví, dále bude proveden nácvik vybraných jógových technik podle pětitisíciletých jogínských zkušeností.
- Vysvětlení důležitosti pozvolného protahování svalů a setrvání v tomto stavu v určitých pozicích (ásanách) dle pětitisíciletých zkušeností praktikujících jogínů v kontextu s technikami novodobé evropské civilizace – 60 minut
- Nácvik jógového rozcvičení před vlastními technikami (protahovací techniky celého těla zaměřené na protažení krční páteře + pozdrav slunci) – 45 minut
- Nácvik základních jógových technik (představení jógových pozic důležitých pro protažení základních svalů – padahastásana, talásana, paščimotásana, bhudžangásana, halásana) – 60 minut
- Vysvětlení důležitosti koncentrace zaměřené na protahované svaly i na energetické změny probíhající v těle při prováděných pozicích (ásanách) dle pětitisíciletých zkušeností praktikujících jogínů v kontextu s technikami novodobé evropské civilizace – 60 minut
- Nácvik základních jógových technik (představení jógových pozic důležitých pro protažení základních svalů – trikonásana, čakrásana, andhamatsjendrásana, šalahásana, vadžrásana) – 45 minut
- Základní relaxační techniky – 30 minut
- Nácvik základních jógových technik (představení jógových pozic důležitých pro protažení základních svalů – dhanurásana, sarvangásana, prathanásana, badrásana, udiijána bandha) – 45 minut
- Závěrečný test (kontrola správného provedení technik - 15 minut
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
EV 39 Ochrana přírody z hlediska výchovy a vzdělávání
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Environmentální výchova
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Stav a ochrana české přírody je v současné době značně diskutovaným tématem. Chceme-li brát ochranu přírody vážně, musí se dotýkat nejen motivovaných dobrovolníků a profesionálů z akademických, úředních, neziskových i firemních sfér, ale (a především) nemotivované široké veřejnosti. Teprve poučená veřejnost může podporovat (či naopak komplikovat) leckdy nepopulární rozhodnutí úřadů a politiků, akce neziskových organizací či základní výzkum akademiků. Poučení veřejnosti přitom spočívá na bedrech nejdůležitějších vzdělávacích institucí – na základních i středních školách. To jsou ty poslední instituce, kterými projdou bez rozdílu všichni budoucí biologové, stavební inženýři, lékaři, úředníci, řidiči, zámečníci, bankovní úředníci i truhláři. Poznatky, které si ze škol odnesou, je v drtivé většině doprovázejí po celý zbytek života.
Situace na školách však není z hlediska ochrany přírody příliš radostná. Ochrana přírody je často omezena pouze na třídění odpadu a učitelé nemají čas se tomuto tématu věnovat. Když už na ochranu přírody v hodinách dojde, jsou učitelé často v zajetí zastaralých, překonaných představ a přispívají tak k dalšímu upevnění řady mýtů. V semináři se mimo jiné podíváme právě na mylné představy široké veřejnosti, dnešních žáků a studentů na ochranu přírody a nástin možností, jak tuto neradostnou situaci řešit.
Seznámit se základními úkoly ochrany přírody, s typy a problémy biodiverzity, s ochranou genetickou, druhovou, biotopovou i krajiny. Vysvětlit vliv člověka na přírodu. Charakterizovat vývoj ochrany přírody zejména v ČR. Ukázat současný stav a ohrožení přírody a krajiny v ČR a ve světě. Legislativa ochrany přírody a krajiny, včetně NATURA2000. Nejdůležitější mezinárodní dohody a úmluvy. Vysvětlit územní ochranu přírody v ČR a ve světě. Podat přehled velkoplošných chráněných území v ČR (národní parky, chráněné krajinné oblasti, biosférické rezervace, EVL a PO v rámci Natura 2000), nejvýznamnější národní parky Evropy a ostatních světadílů – přírodní podmínky, geologické a geomorfologické podmínky, flóra a fauna, vývoj osídlení, problémy ochrany přírody. Uvést ochranu vně chráněných území. Ukázat ohrožení biomů světa. Popsat základní metody monitoringu a návrhy managementu využitelné na školách. Přiblížit podstatu udržitelného rozvoje. Role biologů a učitelů v ochraně přírody.
- hod: Základní úkoly ochrany přírody, typy a problémy biodiverzity -ochrana genetická, druhová, biotopová i krajiny.
- hod: Vliv člověka na přírodu z historického pohledu.
- hod: Vývoj ochrany přírody zejména v ČR. Současný stav a ohrožení přírody a krajiny v ČR a ve světě.
- hod: Legislativa ochrany přírody a krajiny, včetně NATURA2000. Nejdůležitější mezinárodní dohody a úmluvy.
- až 6. hod: Územní ochrana přírody v ČR a ve světě. Přehled velkoplošných chráněných území v ČR (národní parky, chráněné krajinné oblasti, biosférické rezervace, EVL a PO v rámci Natura 2000) a nejvýznamnější národní parky světa – přírodní podmínky, flóra a fauna, vývoj osídlení, problémy ochrany přírody, řešení. Ochrana vně chráněných území.
7. hod: Ohrožení biomů světa. Základní metody monitoringu a návrhy managementu využitelné na školách. Podstata udržitelného rozvoje. Role biologů a učitelů v ochraně přírody.
8. hod: diskuze, náměty pro výuku, zejména motivační praktická cvičení, test, hodnocení
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
IT 54 Jak jednoduše oživit klasickou prezentaci interaktivními prvky a zvýšit motivaci studentů
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci
Informatika
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Během semináře budou nastíněny nové možnosti prezentace učiva skrze technologie. Účastník bude seznámen s aplikacemi, které jsou vhodným prostředkem pro zvýšení interaktivity prezenční i distanční výuky a zvýšení motivace žáků i vyučujících. Zejména pak s aplikací Nearpod.
První část semináře je věnována diskuzi o motivaci žáka ke studiu a možnostem jejího pozitivního ovlivnění pomocí vhodného použití technologií a aplikací. Zmíněna bude také motivace učitele při výuce za použití technologií.
V hlavní části semináře se zaměříme na aplikaci Nearpod jako hlavní prostředek k obohacení prezentací o interaktivní prvky. Účastníci poznají aplikaci Nearpod a její možnosti nejprve z pohledu žáka. Bude jim prezentována vzorová lekce vytvořená v programu MS PowerPoint obohacená o ankety, kvízy, otevřené otázky, virtuální prohlídky apod. vytvořené skrze aplikaci Nearpod. Zároveň uvidí aplikaci z pohledu vyučujícího a její možnost nahlédnout do práce žáků a okamžitě jim poskytnout zpětnou vazbu. V další části si budou účastníci moci vyzkoušet vytvoření vlastní lekce a ve dvojicích cvičně otestovat funkčnost aplikace. Posluchači budou následně seznámeni s funkcí „Reports“, která jim po vyučovací hodině umožní nahlédnout do výsledků jednotlivých žáků a případně jejich počínání ohodnotit.
V poslední části semináře se účastník seznámí s možností vytvoření prezentace v aplikaci Google Slides s integrací aplikace Nearpod. Dále bude seznámen s možnostmi virtuální tabule a jejím využitím v prezenční i distanční výuce. Závěrečná část bude věnována diskuzi a použití ostatních aplikací ve výuce a jejich případnému spojení s aplikací Nearpod.
- Žák a motivace k výuce (45 minut)
- Aplikace Nearpod – teoretická část (90 minut)
- Seznámení s aplikací
- Ukázka vzorové lekce
- Popis funkcí
- Ukázka integrace s ostatními aplikacemi
- Aplikace Nearpod – praktická část (90 minut)
- Praktické vytvoření interaktivní lekce z klasické PowerPoint prezentace
- Otestování funkčnosti lekce ve dvojicích
- Seznámení s funkcí Reports
- Nearpod a Google Slides (45 minut)
- Integrace aplikací a ukázka vytvoření lekce ve Slides jako náhradě za MS PowerPoint
- Virtuální tabule a její využití (30 minut)
- Tipy na ostatní aplikace k obohacení výuky (60 minut)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
TV 94 Sport a výživa očima vědce aneb kde bychom měli přidat, a kde naopak ubrat?
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, speciální pedagogové, asistenti pedagoga
Tělesná výchova
4 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Formy: Běhačky, jednoduchá cvičení, možnost měření tepové frekvence, možnost měření laktátu a glukózy (pro dospělé), workshop, krátká sdělení, skupinové hry
Obor: Biochemie a lékařské vědy
Na co se zaměřit v tak nepřehledném výběru potravin?
- Praktická ukázka potravin s nízkým a vysokým glykemickým indexem
- Ukázka potravin obsahujících stejné makroživiny, ale jiné množství mikroživin
- Kdy nám fastfood nevadí?
- Neřešíme jídlo zbytečně moc? Co nám bere posedlost zdravými potravinami? A dává nám něco?
Před čím se mít na pozoru, když začínám sportovat. A jak vlastně začít?
- Je sport skutečně alfou omegou zdravého životního stylu?
- Sportování pro zdraví je co, vlastně?
- Je skutečně výkonnostní sport nezdravý, jak nám tvrdili?
- Potřebujeme výživové doplňky?
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
CHE 123 Jsou tuky opravdu naši nepřátelé nebo spojenci?
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, pedagogové volného času
Chemie
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Tento workshop nás provede světem lipidů v biologickém světě. Objevíme jejich vlastnosti, životní cyklus, ale i způsoby syntézy a přípravy. Seznámíme se s jejich použitím v různých oborech lidské činnosti. Společně se proměníme v tým, jehož úkolem bude navrhnout formu lipidu vhodnou pro danou aplikaci, navrhnout způsob a postup produkce navrženého lipidu.
- Lipidy – struktura, vlastnosti, syntéza, skladování a transport v různých biologických systémech
- Aplikace lipidů v potravinářském, farmaceutickém, kosmetickém a energetickém průmyslu
- Způsoby, přístupy a systémy pro syntézu a přípravu lipidů
- Řešení modelového problému – příprava lipidu pro konkrétní aplikaci
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
CHE 121 Chemie pro nechemiky
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, ředitelé škol a školských zařízení, pedagogové volného času
Chemie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Kurz je určen zejména pro učitele na ZŠ, kteří mají vyučovat chemii, ale nejsou v ní aprobovaní. Cílem kurzu je vysvětlit složitou látku chemie tak, aby byl učitel schopen se v nové látce zorientovat a efektivně předávat znalosti svým žákům.
- Představení se a seznámení, bezpečnost a pravidla (1 hodiny)
- Obecná chemie (1 hodiny)
- Anorganická chemie (2 hodiny)
- Organická chemie (2 hodiny)
- Diskuze a individuální konzultace (2 hodiny)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
FY 146 Když záření léčí aneb současná radioterapie - webinář
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, pedagogové volného času
Fyzika
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Ionizující záření je dobrý sluha, ale zlý pán. Dokáže popálit i zabít, ale také jako neviditelný zachránce vyléčit rakovinu či ulevit od bolesti. Jak radiace působí na lidskou buňku a proč někdy pomáhá a někdy škodí? Umí se naše buňky bránit? Po krátké úvodním vhledu do fyziky ionizujícího záření kurz nabídne přehled moderních radioterapeutických postupů a miniworkshop plánování fotonové terapie.
- Úvod do fyziky ionizujícího záření a jeho biologické účinky
- Strategie onkologické léčby - chemoterapie, hormonoterapie či radioterapie?
- Terapie externími svazky a brachyterapie
- Výhody a nevýhody protonové terapie
- Plánování radioterapie krok za krokem a verifikace léčebného plánu
- Ozáření pacienta a vliv frakcionace dávek
- Vztah lékaře a fyzika v radiologické fyzice
- Miniworkshop - plánování fotonové teleterapie rakoviny prostaty
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.