Kurzy

ZŠ 142 Pohybové hry a aktivity v přírodě pro děti předškolního a mladšího školního věku (venku)

Cílová skupina
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, vychovatelé školských zařízení, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Předmět
Základní škola I
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Seminář je zaměřen na rozvoj pohybových schopností a dovedností (lokomočních, manipulačních aj.) u dětí předškolního a mladšího školního věku. Tyto hry jsou situovány do venkovního prostředí (příroda, dětské hřiště, zahrada mateřské či základní školy). Seminář je založen na participaci všech účastníků, kteří se aktivně zapojí do nácviku pohybových her a aktivit v přírodě. Všechny prezentované hry a činnosti které jsou v praxi ověřeny a lze je zařadit do vzdělávací nabídky v mateřské škole a do vzdělávání na prvním stupni základní školy.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Brno 5.6.2025, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

M 331 Slovní úlohy a hlavolamy v hodinách matematiky

Lektor/ka kurzu
Mgr. Lukáš Javorek
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, asistenti pedagoga
Předmět
Matematika
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Obsahem semináře je získání inspirace, zdrojů a tipů do hodiny matematiky na téma hlavolamy a slovní úlohy. Ukážeme si také proč je dobré dělat chyby v hodinách matematiky a jak je ve výuce použít. Vyzkoušíme si jak lze pracovat se zadáním tak, aby žáky bavilo a budovalo v nich kritické a kreativní myšlení. Vyřešíme několik mechanických hlavolamů, díky kterým vaši žáci posílí jemnou motoriku a řešení nestandardních úloh a ukážeme si  slovní úlohy, které podporují uvažování a komunikaci v hodinách matematiky. Seminář je vhodný pro učitele I. stupně a II. stupně matematiky na ZŠ.

Hlavolamy do hodin matematiky – Soma kostka, Geoboard, Tangram, Kolumbovo vejce, Golo, Evereto, Stomachion, Kaleidocyklus, šifry v hodinách matematiky . Tvorba, využití v hodinách, příklady dobré praxe. 

Práce se zadáním – tipy a ukázka zadání ve formě textu, QR kód, zvuk, obrázek  

Slovní úlohy podporující uvažování a komunikaci v hodinách matematiky – slovní úlohy typu: Které číslo dává smysl?, Co je špatně?, Co bys udělal?, Co chybí?, Co když?  Nestandartní typy slovních úloh, které mohou sloužit jako nástroj pro diskusi ve třídě. 

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Brno 04.04.2025, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

PP 670 Práce s žákem poruchou autistického spektra v kontextu školního prostředí

Cílová skupina
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Předmět
Pedagogika a psychologie
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

I. Poruchy autistického spektra - triáda diagnostických kritérií

Poruchy autistického spektra, patří mezi pervazivní vývojové poruchy, jejíž společným jmenovatelem jsou navenek pozorovatelné jinakosti ve třech oblastech vývoje dítěte, tzv. triádě:

- komunikace;

- sociální interakce;

- imaginace;

a některé nespecifické rysy.

Studentům bude doporučena vhodná literatura, vč. anotací, navazovat bude volná diskuse k tématu.

Vzdělávací cíl: Seznámení se základy problematiky poruch autistického spektra a jejich 

nejčastějšími projevy.

Dílčí hodinová dotace: 1 hodina

II. Asistent pedagoga pracující s žákem s poruchou autistického spektra – možné bariéry a rizika práce s žákem

Seznámení s možnými riziky při práci s žáky s poruchou autistického spektra, např:

- (ne)znalost problematiky poruch autistického spektra;

- pravděpodobné možnosti konfliktů při komunikaci rodičem, učitelem, dítětem.

Součástí vzdělávacího semináře jsou odborná edukační videa, využití virtuální reality jako simulace možného odlišného vnímání v určitých situacích. Dále seznam doporučené literatury, vč. anotací, volná diskuse a výměna zkušeností.

Vzdělávací cíl: Seznámení s možnými riziky, překážkami při práci s žáky s poruchou autistického spektra. Předcházení těmto rizikům a bariérám.

Dílčí hodinová dotace: 1 hodina

III. Základní postupy při podpoře funkční komunikace u neverbálních dětí

Pedagogičtí pracovníci budou seznámeni se základními postupy při podpoře funkční komunikace u neverbálních dětí. Zejména s následujícím:

- oční kontakt;

- znak;

- výměnná komunikace.

Dále s důležitostí a významem komunikace v životě každého jednotlivce.

„Domluvím se s okolím a okolí se domluví se mnou!“

Studenti se seznámení s metodou strukturovaného učení a jednotlivými pilíři této metody, kterými jsou:

- Struktura (pomáhá odpovídat na otázky kdy?, kde?, co?, jak?, jak dlouho?, proč?);

- Vizualizace (Usnadnění orientace v čase a jednotlivých činností, podpora schopnosti porozumět změně a přijmout ji, usnadnění nezávislosti a samostatnosti);

- Individualizace (zohledňování individuálních potřeb každého žáka);

- Motivace (motivace ovlivňuje chování žáků ve (nejen) školním prostředí, posiluje sociálně i komunikačně přiměřené chování).

Objasnění základních používaných názvosloví v neverbální komunikaci:

Denní schéma, tranzitní karty, procesuální schéma, krabicová úloha, kódovaná úloha, strukturovaná úloha, volací symbol, apod.

Postupy strukturovaného učení obsahují mimo jiné uzpůsobení verbální komunikace a její vizuální podporu, poskytnutí pomůcek pro orientaci v čase a prostoru. Součástí této části bude tedy i představení pomůcek, práci s nimi, možnosti úpravy při tvorbě vlastních pomůcek, případně návrh při tvorbě vlastních pomůcek. 

Představeny budou i edukační videa, kazuistiky, doporučena vhodná literatura, vč. anotací, následovat bude volná diskuse k tématu.

Vzdělávací cíl: Objasnění důležitosti komunikace u neverbálních žáků. Seznámení se se základním názvoslovím při práci s neverbálními žáky ve školním prostředí. Seznámení s metodou strukturovaného učení.

Dílčí hodinová dotace: 1 hodinu

IV. Rozvoj sociálních a komunikačních dovedností u žáků s poruchou autistického spektra

Žáci s poruchou autistického spektra často nedokážou pochopit a správně uplatnit některé společenské normy, rozšifrovat chování lidí v kontextu určitých situacích a těm své chování přizpůsobit. Pedagogickým pracovníkům bude tedy vysvětlena důležitost:

- zařazování žáka s poruchou autistického spektra do vrstevnického kolektivu;

- možnosti usnadnění komunikace těmto žákům (s těmito žáky);

- smysl a důležitost připravování jednotlivé scénářů sociálních situací.

Součástí vzdělávacího semináře je výměna zkušeností z praxe, rozebírání kazuistik. Praktické konkrétní nácviky. Dále seznam doporučené literatury, vč. anotací, volná diskuse.

Vzdělávací cíl: Seznámení pedagogických pracovníků s důležitostí vytváření jednotlivých komunikačních a socializačních scénářů sloužících k rozvoji sociálních a komunikačních dovedností u žáků s poruchou autistického spektra.

Dílčí hodinová dotace: 1 hodiny

V. Jednotlivé deníky vedené asistentem pedagoga

Pedagogičtí pracovníci budou seznámeni s vedením dokumentace o žákovi a smyslem vedení jednotlivých deníků:

- pedagogický (záznamový) deník;

- komunikační deník;

- pojmový deník;

- zážitkový deník.

Představeny budou praktické ukázky vybraných deníků. Následovat bude výměna zkušeností, porovnávání přinesených záznamů, které asistenti pedagoga vedou o žákovi. Doporučena bude literatura, vč. anotací a další zdroje informací. Následovat bude volná diskuse.

Vzdělávací cíl:

Seznámit pedagogické pracovníky s cílem a formou vedení jednotlivých deníků v práci asistenta pedagoga.

Dílčí hodinová dotace: 1 hodinu

VI. Specifika smyslového vnímání

MEAS model – založený na respektu. „Žák má problém, žák není problémem…“

Porozumění potřebám a pochopení specifik smyslového vnímání. Porucha smyslové integrace: 

- hypersenzitivita, hyposenzitivita;

- zvláštní způsob vnímání (zkreslené, opožděné, roztříštěné);

- fascinace určitými senzorickými vjemy (ulpívavé, autostimulační, neodklonitelné, zapojování některých smyslů);

- smyslová agnózie (bolí, ale nevím, kde, nedokážu to ukázat, nerozpoznávání obličejů osob).

Management (zvládání) chování - hledání rychlých strategií pro stabilizaci situace

Představení pomůcek k managementu chování a jejich možnosti využití. Objasnění, proč není dostačující pouze slovní či písemná informace, proč nevyhovují běžně dostupné pomůcky, proč je třeba pomůcku upravovat. Následovat bude výměna zkušeností, ukázka pomůcek, praktická cvičení a volná diskuse k tématu.

Pedagogičtí pracovníci dle zájmu dostanou možnost úpravy při návrhu a tvorbě vlastních pomůcek.

Vzdělávací cíl:

Seznámení pedagogických pracovníků s potřebami žáků s poruchou autistického spektra a pochopení specifik smyslového vnímání. Seznámení s kritérii pro volbu a tvorbu pomůcek pro konkrétního žáka dle typu jinakosti.

Dílčí hodinová dotace: 1 hodinu

VII.      Řešení krizových situací s žáky s PAS, nevhodné chování

Seznámení s možnými příčinami problémového chování, popis problému, jeho důsledky na děti s poruchou autistického spektra a jejich rodiny, návrh možných opatření na řešení, následná opatření a určení osoby, do jehož kompetence daná oblast spadá. Pravidla při nácviku pracovního chování v náročných situací. Výměna zkušeností, vzájemná diskuse. Praktické nácviky. Seznam doporučené literatury a dalších zdrojů, kontakty.

Vzdělávací cíl:

Seznámit pedagogické pracovníky s postupy při náročně řešitelných situacích, v nichž se ocitají při práci žáky s poruchou autistického spektra. Podpora v jejich práci.

 

Osnova akce (přehled témat výuky s časovou dotací jednotlivých témat):

I. Poruchy autistického spektra - triáda diagnostických kritérií Poruchy autistického spektra, patří mezi pervazivní vývojové poruchy, jejíž společným jmenovatelem jsou navenek pozorovatelné jinakosti ve třech oblastech vývoje dítěte, tzv. triádě: - komunikace; - sociální interakce; - imaginace; a některé nespecifické rysy. Studentům bude doporučena vhodná literatura, vč. anotací, navazovat bude volná diskuse k tématu. Vzdělávací cíl: Seznámení se základy problematiky poruch autistického spektra a jejich  nejčastějšími projevy. Dílčí hodinová dotace: 1 hodina II. Asistent pedagoga pracující s žákem s poruchou autistického spektra   možné bariéry a rizika práce s žákem Seznámení s možnými riziky při práci s žáky s poruchou autistického spektra, např: - (ne)znalost problematiky poruch autistického spektra; - pravděpodobné možnosti konfliktů při komunikaci rodičem, učitelem, dítětem. Součástí vzdělávacího semináře jsou odborná edukační videa, využití virtuální reality jako simulace možného odlišného vnímání v určitých situacích. Dále seznam doporučené literatury, vč. anotací, volná diskuse a výměna zkušeností. Vzdělávací cíl: Seznámení s možnými riziky, překážkami při práci s žáky s poruchou autistického spektra. Předcházení těmto rizikům a bariérám. Dílčí hodinová dotace: 1 hodina III. Základní postupy při podpoře funkční komunikace u neverbálních dětí Pedagogičtí pracovníci budou seznámeni se základními postupy při podpoře funkční komunikace u neverbálních dětí. Zejména s následujícím: - oční kontakt; - znak; - výměnná komunikace. Dále s důležitostí a významem komunikace v životě každého jednotlivce. „Domluvím se s okolím a okolí se domluví se mnou!“ Studenti se seznámení s metodou strukturovaného učení a jednotlivými pilíři této metody, kterými jsou: - Struktura (pomáhá odpovídat na otázky kdy?, kde?, co?, jak?, jak dlouho?, proč?); - Vizualizace (Usnadnění orientace v čase a jednotlivých činností, podpora schopnosti porozumět změně a přijmout ji, usnadnění nezávislosti a samostatnosti); - Individualizace (zohledňování individuálních potřeb každého žáka); - Motivace (motivace ovlivňuje chování žáků ve (nejen) školním prostředí, posiluje sociálně i komunikačně přiměřené chování). Objasnění základních používaných názvosloví v neverbální komunikaci: Denní schéma, tranzitní karty, procesuální schéma, krabicová úloha, kódovaná úloha, strukturovaná úloha, volací symbol, apod. Postupy strukturovaného učení obsahují mimo jiné uzpůsobení verbální komunikace a její vizuální podporu, poskytnutí pomůcek pro orientaci v čase a prostoru. Součástí této části bude tedy i představení pomůcek, práci s nimi, možnosti úpravy při tvorbě vlastních pomůcek, případně návrh při tvorbě vlastních pomůcek.  Představeny budou i edukační videa, kazuistiky, doporučena vhodná literatura, vč. anotací, následovat bude volná diskuse k tématu. Vzdělávací cíl: Objasnění důležitosti komunikace u neverbálních žáků. Seznámení se se základním názvoslovím při práci s neverbálními žáky ve školním prostředí. Seznámení s metodou strukturovaného učení. Dílčí hodinová dotace: 1 hodinu IV. Rozvoj sociálních a komunikačních dovedností u žáků s poruchou autistického spektra Žáci s poruchou autistického spektra často nedokážou pochopit a správně uplatnit některé společenské normy, rozšifrovat chování lidí v kontextu určitých situacích a těm své chování přizpůsobit. Pedagogickým pracovníkům bude tedy vysvětlena důležitost: - zařazování žáka s poruchou autistického spektra do vrstevnického kolektivu; - možnosti usnadnění komunikace těmto žákům (s těmito žáky); - smysl a důležitost připravování jednotlivé scénářů sociálních situací. Součástí vzdělávacího semináře je výměna zkušeností z praxe, rozebírání kazuistik. Praktické konkrétní nácviky. Dále seznam doporučené literatury, vč. anotací, volná diskuse. Vzdělávací cíl: Seznámení pedagogických pracovníků s důležitostí vytváření jednotlivých komunikačních a socializačních scénářů sloužících k rozvoji sociálních a komunikačních dovedností u žáků s poruchou autistického spektra. Dílčí hodinová dotace: 1 hodiny V. Jednotlivé deníky vedené asistentem pedagoga Pedagogičtí pracovníci budou seznámeni s vedením dokumentace o žákovi a smyslem vedení jednotlivých deníků: - pedagogický (záznamový) deník; - komunikační deník; - pojmový deník; - zážitkový deník. Představeny budou praktické ukázky vybraných deníků. Následovat bude výměna zkušeností, porovnávání přinesených záznamů, které asistenti pedagoga vedou o žákovi. Doporučena bude literatura, vč. anotací a další zdroje informací. Následovat bude volná diskuse. Vzdělávací cíl: Seznámit pedagogické pracovníky s cílem a formou vedení jednotlivých deníků v práci asistenta pedagoga. Dílčí hodinová dotace: 1 hodinu VI. Specifika smyslového vnímání MEAS model   založený na respektu. Žák má problém, žák není problémem. Porozumění potřebám a pochopení specifik smyslového vnímání. Porucha smyslové integrace:  - hypersenzitivita, hyposenzitivita; - zvláštní způsob vnímání (zkreslené, opožděné, roztříštěné); - fascinace určitými senzorickými vjemy (ulpívavé, autostimulační, neodklonitelné, zapojování některých smyslů); - smyslová agnózie (bolí, ale nevím, kde, nedokážu to ukázat, nerozpoznávání obličejů osob). Management (zvládání) chování - hledání rychlých strategií pro stabilizaci situace Představení pomůcek k managementu chování a jejich možnosti využití. Objasnění, proč není dostačující pouze slovní či písemná informace, proč nevyhovují běžně dostupné pomůcky, proč je třeba pomůcku upravovat. Následovat bude výměna zkušeností, ukázka pomůcek, praktická cvičení a volná diskuse k tématu. Pedagogičtí pracovníci dle zájmu dostanou možnost úpravy při návrhu a tvorbě vlastních pomůcek. Vzdělávací cíl: Seznámení pedagogických pracovníků s potřebami žáků s poruchou autistického spektra a pochopení specifik smyslového vnímání. Seznámení s kritérii pro volbu a tvorbu pomůcek pro konkrétního žáka dle typu jinakosti. Dílčí hodinová dotace: 1 hodinu VII.      Řešení krizových situací s žáky s PAS, nevhodné chování Seznámení s možnými příčinami problémového chování, popis problému, jeho důsledky na děti s poruchou autistického spektra a jejich rodiny, návrh možných opatření na řešení, následná opatření a určení osoby, do jehož kompetence daná oblast spadá. Pravidla při nácviku pracovního chování v náročných situací. Výměna zkušeností, vzájemná diskuse. Praktické nácviky. Seznam doporučené literatury a dalších zdrojů, kontakty. Vzdělávací cíl: Seznámit pedagogické pracovníky s postupy při náročně řešitelných situacích, v nichž se ocitají při práci žáky s poruchou autistického spektra. Podpora v jejich práci.   Dílčí hodinová dotace: 1 hodinu  

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Brno 23.05.2025, 8:00–15:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

AJ 382 Practical use of A.I. in the classroom

Lektor/ka kurzu
Kristof Abrath
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Předmět
Anglický jazyk
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Tento seminář zkoumá transformační potenciál nástrojů a technologií AI ve výuce anglického jazyka pro dospívající a dospělé. Jak se AI rychle vyvíjí, její aplikace ve vzdělávání se stávají stále dostupnějšími a nabízejí učitelům inovativní způsoby, jak obohatit vzdělávací zkušenosti. Seminář klade důraz na praktické a hands-on přístupy, které ukazují, jak lze AI plynule integrovat do každodenních lekcí s cílem zvýšit zapojení studentů, personalizovat učební cesty a zlepšit jazykové dovednosti v oblasti čtení, psaní, mluvení a poslechu.

Účastníci získají přehled o tom, jak efektivně používat AI nástroje ve třídě, nejen jako samostatné zdroje, ale jako dynamické, interaktivní prvky výukového procesu. Během semináře se pedagogové seznámí s AI technologiemi, zažijí je z pohledu studentů a procvičí si navrhování aktivit obohacených o AI, které odpovídají různorodým vzdělávacím potřebám.

1. Úvod do AI ve vzdělávání 45 min

Tato část poskytuje přehled o umělé inteligenci a její roli ve vzdělávání, zdůrazňuje, jak transformuje výuku jazyků. Účastníci se seznámí s tím, co AI je, včetně základů jako strojové učení a zpracování přirozeného jazyka, a prozkoumají klíčové AI nástroje dostupné pro výuku angličtiny. Tato část pokrývá adaptivní výukové platformy, asistenty při psaní, nástroje na rozpoznávání řeči, gamifikované aplikace a nástroje na generování obsahu, které ukazují jejich praktické využití ve třídě.

2. Asistenti psaní využívající AI 45 min

Zaměřeno na zlepšení dovedností v psaní, tato část pokrývá AI nástroje jako Grammarly a Quillbot, které poskytují návrhy na psaní v reálném čase. Učitelé si vyzkoušejí používání těchto nástrojů, aby pomohli studentům s vlastní úpravou jejich práce, zlepšením gramatiky, stylu a slovní zásoby. Součástí je i praktické cvičení na používání AI pro efektivní hodnocení a zpětnou vazbu k esejím, což snižuje zátěž učitelů a zároveň zvyšuje úroveň učení studentů.

3. Zlepšení dovedností v mluvení a výslovnosti 45 min

Účastníci objeví aplikace AI pro procvičování mluvení a výslovnosti, jako jsou ELSA Speak a Google Speech-to-Text. Tyto nástroje analyzují vzorce řeči a poskytují okamžitou zpětnou vazbu, což je ideální pro mluvní aktivity ve třídě. Učitelé se zapojí do praktického procvičování, kde nastaví interaktivní cvičení na mluvení, která budují sebevědomí a zlepšují plynulost.

4. Poslech a čtení s porozuměním s využitím AI 45 min

Tato část ukazuje, jak AI může generovat personalizované úkoly na poslech a čtení s porozuměním. Nástroje jako ChatGPT mohou rychle vytvořit otázky přizpůsobené úrovni, zatímco platformy řízené AI přizpůsobují zvukový obsah úrovni znalostí studentů. Učitelé se naučí navrhovat cvičení na porozumění, která cílí na klíčové dovednosti a zlepšují jejich schopnost poskytovat poutavá a přístupná cvičení na čtení a poslech.

5. Gamifikace učení s využitím AI 45 min

Platformy pro kvízy s podporou AI, jako jsou Kahoot, Quizlet a Blooket, přinášejí do učení prvky hry, čímž dělají lekce interaktivnějšími a zábavnějšími. Účastníci se naučí vytvářet adaptivní kvízy a hry, které udržují studenty v zapojení a poskytují hodnotnou praxi. Tato část zahrnuje praktickou tvorbu her s vylepšením AI a použití AI analytiky pro informování o výukových strategiích.

6. Řízení třídy a hodnocení 45 min

Tato část se zaměřuje na využití AI pro efektivní řízení třídy a hodnocení. Učitelé prozkoumají nástroje, které automatizují hodnocení a poskytují zpětnou vazbu v reálném čase, jako například AI vylepšenou analytiku Google Classroom. Účastníci si vyzkouší navrhování rychlých automatizovaných hodnocení a použití dat z AI pro sledování pokroku studentů, což jim pomůže přizpůsobit lekce a zaměřit se na nedostatky.

7. Tvorba interaktivních lekcí s AI 45 min

Účastníci se naučí, jak využít AI k vytvoření dynamického a interaktivního obsahu lekcí, jako jsou dialogy, čtecí pasáže a seznamy slovní zásoby. Tato část zahrnuje využití AI generovaných obrázků, textu a zvuku v prezentacích, čímž se lekce stávají poutavějšími a přizpůsobitelnějšími. Učitelé si vyzkouší navrhování lekcí s AI generovanými materiály, které zvyšují zájem a zapojení studentů.

8. Scénáře z reálného světa a řešení problémů 45 min

V této závěrečné části účastníci aplikují své poznatky navržením a vedením mini-lekcí s využitím AI nástrojů. Důraz je kladen na reálné scénáře ve třídě, včetně řízení AI aktivit a řešení běžných problémů. Sezení končí skupinovou diskusí o strategiích pro hladkou implementaci, což zajišťuje, že si pedagogové odnesou praktická řešení pro zavedení AI do své výuky.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Brno 06.06.2025, 09:30–16:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

ZŠ 143 Bádáme a experimentujeme v mateřské škole a na 1. stupni ZŠ

Cílová skupina
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, vychovatelé školských zařízení, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Předmět
Mateřská škola
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Účastníci semináře se seznámí s badatelskými a experimentálními činnostmi, které lze bezpečně aplikovat v mateřské škole. Účastníci si sami vyzkouší nejrůznější aplikace a osvojí s znalosti a dovednosti z této environmentální oblasti tak, aby byli schopní tyto činnosti zprostředkovat dětem předškolního věku a aplikovat je do vzdělávací nabídky a výuky. Naučí se zde také kooperačním činnostem, které jsou potřeba pro dosažení cíle, tedy správné aplikaci experimentu.

 

Program setkání:

Představení obsahu semináře (0,5h)

Bezpečnost práce při aplikaci činností (0,5h)

Praktická cvičení a experimentální činnosti (6,5h)

Diskuse, dotazy (0,5h) 

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Brno 6.6.2025, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

HV 72 Za málo peněz hodně muziky

Lektor/ka kurzu
Mgr. Jakub Kacar, DiS.
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, vychovatelé školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Předmět
Hudební výchova
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Kurz je zaměřen na metodické náměty do výuky HV na různých typech škol. Součástí je obsáhlý zásobník hudebních her a činností, které mohou zatraktivnit a okořenit hodiny hudební výchovy. Jednotlivé činnosti v žácích rozvíjí rytmické, intonační, improvizační, ale i hudebně teoretické znalosti. Dále se seznámíme s metodikou práce s nástrojem boomwhackers. V rámci programu si na několika praktických ukázkách představíme boomwhackers jako doprovodný i samostatný nástroj nebo jako doplnění Orffova instrumentáře.

  • Didaktická hra v hudební výchově (1 vyuč. hodiny)
  • Náměty a interaktivní ukázky jednotlivých činností (3 vyučovací hodiny)
  • Hra na Boomwhackers (2,5 vyučovací hodiny)
  • Poslechové činnosti (1 vyučovací hodina)
  • Společná diskuze a reflexe (0,5 vyučovací hodiny)

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Brno 06.06.2025, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

IT 54 Jak jednoduše oživit klasickou prezentaci interaktivními prvky a zvýšit motivaci studentů

Lektor/ka kurzu
Bc. Petr Chamula
Cílová skupina
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci
Předmět
Informatika
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Během semináře budou nastíněny nové možnosti prezentace učiva skrze technologie. Účastník bude seznámen s aplikacemi, které jsou vhodným prostředkem pro zvýšení interaktivity prezenční i distanční výuky a zvýšení motivace žáků i vyučujících. Zejména pak s aplikací Nearpod.

První část semináře je věnována diskuzi o motivaci žáka ke studiu a možnostem jejího pozitivního ovlivnění pomocí vhodného použití technologií a aplikací. Zmíněna bude také motivace učitele při výuce za použití technologií.

V hlavní části semináře se zaměříme na aplikaci Nearpod jako hlavní prostředek k obohacení prezentací o interaktivní prvky. Účastníci poznají aplikaci Nearpod a její možnosti nejprve z pohledu žáka. Bude jim prezentována vzorová lekce vytvořená v programu MS PowerPoint obohacená o ankety, kvízy, otevřené otázky, virtuální prohlídky apod. vytvořené skrze aplikaci Nearpod. Zároveň uvidí aplikaci z pohledu vyučujícího a její možnost nahlédnout do práce žáků a okamžitě jim poskytnout zpětnou vazbu. V další části si budou účastníci moci vyzkoušet vytvoření vlastní lekce a ve dvojicích cvičně otestovat funkčnost aplikace. Posluchači budou následně seznámeni s funkcí „Reports“, která jim po vyučovací hodině umožní nahlédnout do výsledků jednotlivých žáků a případně jejich počínání ohodnotit.

V poslední části semináře se účastník seznámí s možností vytvoření prezentace v aplikaci Google Slides s integrací aplikace Nearpod. Dále bude seznámen s možnostmi virtuální tabule a jejím využitím v prezenční i distanční výuce. Závěrečná část bude věnována diskuzi a použití ostatních aplikací ve výuce a jejich případnému spojení s aplikací Nearpod.

  • Žák a motivace k výuce (45 minut)
  • Aplikace Nearpod – teoretická část (90 minut)
    • Seznámení s aplikací
    • Ukázka vzorové lekce
    • Popis funkcí
    • Ukázka integrace s ostatními aplikacemi
  • Aplikace Nearpod – praktická část (90 minut)
    • Praktické vytvoření interaktivní lekce z klasické PowerPoint prezentace
    • Otestování funkčnosti lekce ve dvojicích
    • Seznámení s funkcí Reports
  • Nearpod a Google Slides (45 minut)
    • Integrace aplikací a ukázka vytvoření lekce ve Slides jako náhradě za MS PowerPoint
  • Virtuální tabule a její využití (30 minut)
  • Tipy na ostatní aplikace k obohacení výuky (60 minut)

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Brno 09.06.2025, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

PP 671 Techniky zvládání a prevence smyslového přetížení u žáků ve školním prostředí

Cílová skupina
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Předmět
Pedagogika a psychologie
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Cílem praktického semináře je seznámit pedagogické pracovníky s problematikou smyslového přetížení u žáků. Seminář přináší pedagogům praktické informace, techniky          a ukázky, díky kterým načerpají inspiraci, jak začlenit prvky smyslové integrace do svých hodin a tím předcházet problémovému chování žáků způsobeného smyslovým přetížením.

Obsahem vzdělávacího semináře je teoretická i praktická část část, které zahrnuje vysvětlení pojmů smyslové přetížení a senzorická integrace, hypersensitivita a hyposenzitivita. Zabývat se budeme také jednotlivými smysly, kterými člověk získává a zpracovává informace. Účastníkům budou v krátké formě předány informace o typech žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, kterých se smyslové přetížení může týkat a jaké jsou jeho projevy, se kterými se pedagog může v rámci vyučování u těchto žáků potkat.

V další praktické části budou pedagogičtí pracovníci seznámení s relaxačními technikami, pomůckami a aktivitami, které mohou začlenit do vyučování. V rámci této části si účastníci mohou jednotlivé aktivity sami vyzkoušet.

Obsahem praktické části jsou také ukázky práce s žáky s jednotlivými typy speciálních vzdělávacích potřeb (PAS, ADHD, poruchy učení, žáci s poruchou smyslového zpracování)      a typy pro vytvoření relaxačního koutku ve třídě.

Cílem vzdělávacího semináře není pouze teorie, ale především předání praktických informací a rad o tom, jak může pedagog pomoci žákům s obtížemi ve smyslovém zpracování a tím je podpořit ve spokojeném fungování v třídním kolektivu.

 

  • Úvod
  • představení lektorů a účastníků
  • představení cílů a očekávání od vzdělávací akce

Dílčí hodinová dotace: cca 1 hodina

 

  • Teoretická část
  • vysvětlení pojmů smyslové přetížení a senzorická integrace, hypersensitivita a hyposenzitivita;
  • diskuze o jednotlivých smyslech, kterými člověk získává a zpracovává informace;
  • předání informací o typech žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, kterých se smyslové přetížení může týkat a jaké jsou jeho projevy.

Dílčí hodinová dotace: cca 2 – 3 hodiny

  • Praktická část
  • seznámení s relaxačními technikami, pomůckami a aktivitami, které mohou pedagogové začlenit do vyučování;
  • možnost vyzkoušení jednotlivých aktivit a pomůcek;
  • ukázky práce s žáky s jednotlivými typy speciálních vzdělávacích potřeb (PAS, ADHD, poruchy učení, žáci s poruchou smyslového zpracování);
  • typy pro vytvoření relaxačního koutku ve třídě;
  • práce ve skupině: na základě kazuistiky žáka vybrat aktivity vhodné pro předcházení smyslového přetížení.

Dílčí hodinová dotace: cca 3 hodiny.

  • Zpětná vazba a reflexe
  • diskuse o tom, co se účastníci naučili a zpětná vazba;
  • rozloučení.

Dílčí hodinová dotace: cca 1 hodina

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Brno 16.06.2025, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

ZŠ 145 Školní zralost a připravenost - co a jak s předškolákem

Lektor/ka kurzu
Mgr. Petra Malíková
Cílová skupina
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, vychovatelé školských zařízení, asistenti pedagoga
Předmět
Mateřská škola
Počet vyučovacích hodin
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Přechod dítěte z mateřské školy do té základní je bezpochyby jedním z prvních velkých kroků v jeho životě. První úspěchy či neúspěchy obvykle ovlivňují celou jeho další vzdělávací dráhu. Je proto důležité biologické zrání dítěte vhodně doplnit o rozvíjející podněty, které mu poskytuje hlavně rodina, ale i škola. Řekneme si a vyzkoušíme jak a proč: 

  • rozvíjet klíčové oblasti (motorika, grafomotorika, řeč, sluchové vnímání, zrakové vnímání, prostorová orientace, časová orientace, matematické představy, paměť a pozornost/koncentrace, všeobecné znalosti)
  • přispět k dobré adaptaci dítěte v 1. třídě ZŠ
  • kdy se obrátit na odborníky (logoped, psycholog, pedopsychiatr, PPP, SPC…)

 

Osnova akce (přehled témat výuky s časovou dotací jednotlivých témat)

  • motorika, grafomotorika
  • řeč, sluchové vnímání

- vymezení pojmů

- obtíže/nesnáze při nedostatečném procvičení a názorné/sebezkušenostní ukázky

- příklady vhodných činností k rozvoji

(2 hodiny)

 

  • zrakové vnímání
  • prostorová orientace, časová orientace
  • matematické představy

- vymezení pojmů

- obtíže/nesnáze při nedostatečném procvičení a názorné/sebezkušenostní ukázky

- příklady vhodných činností k rozvoji

(2 hodiny)

 

  • paměť, pozornost a koncentrace
  • jak přispět k dobré adaptaci

- vymezení pojmů

- obtíže/nesnáze při nedostatečném procvičení a názorné/sebezkušenostní ukázky

- příklady vhodných činností k rozvoji

  • diskuse

(2 hodiny)

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Brno 18.6.2025, 09:00–14:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 050 Kč

 objednat

PP 681 Základy asertivní komunikace (Naučte se stát si za svým)

Cílová skupina
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Předmět
Osobnostní rozvoj
Počet vyučovacích hodin
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

V kurzu se účastníci dozvědí, jakým způsobem lidé komunikují. Jak se od sebe liší agresivní, pasivní, manipulativní a asertivní komunikace. Co v životě získám, když se naučím komunikovat asertivně. Součástí kurzu je praktický nácvik asertivních technik ve dvojicích či ve skupině a přehrávání scének.

  • Jak komunikujeme pod tlakem a co je to asertivní komunikace (2hod.)
  • Asertivní práva a povinnosti (1hod.)
  • Asertivní techniky (3 hod.)

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Brno 20.06.2025, 9:30–14:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 050 Kč

 objednat

PP 707 Agresivita ve třídě – Prevence, minimalizace a řešení krizových situací

Lektor/ka kurzu
Mgr. Kamil Novák
Cílová skupina
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Předmět
Pedagogika a psychologie
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Agresivita ve školním prostředí je závažným problémem, který může negativně ovlivnit klima třídy, vztahy mezi žáky i samotný vzdělávací proces. Tento kurz se zaměřuje na porozumění příčinám agresivního chování, efektivní strategie prevence a metody, jak minimalizovat projevy agrese ve třídě. Účastníci se naučí rozpoznávat varovné signály, využívat osvědčené pedagogické přístupy k udržení pozitivního klimatu a získají praktické dovednosti pro zvládání krizových situací. Kurz zahrnuje interaktivní prvky, modelové situace a konkrétní doporučení pro učitele a pedagogické pracovníky.

Obsah kurzu:
✔ Příčiny agresivního chování a jeho projevy
✔ Preventivní opatření k minimalizaci agresivity ve třídě
✔ Efektivní strategie řízení třídy a budování pozitivního klimatu
✔ Jak reagovat na agresi – deeskalační techniky a krizová intervence
✔ Práce s emocemi – učitel i žáci
✔ Komunikace s rodiči a školním poradenským pracovištěm

Kurz je určen pro všechny pedagogické pracovníky, kteří chtějí získat užitečné nástroje pro práci s agresivitou ve třídě a přispět k bezpečnému a respektujícímu prostředí ve škole.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Brno 26.06.2025, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

PP 665 Well - being SEBEVĚDOMÍ. Jak nestát v cestě sám sobě

Lektor/ka kurzu
Mgr. Helena Macková
Cílová skupina
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Předmět
Osobnostní rozvoj
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Všichni můžeme žít spokojený život a dosáhnout svých životních cílů. Na naší cestě se nám někdy objeví překážky, které musíme překonat. Jaké jsou to vlastně překážky?

Při pečlivém prozkoumání situace zjistíme, že největší brzdou k dosažení našich životních cílů, jsme to my sami. Naše strachy a obavy. Kde se tyto strachy a obavy vzaly a jak s nimi zatočit je jedním z témat tohoto semináře. Dalším cílem semináře je naučit se pracovat sám se sebou, se svými osobními hodnotami tak, aby naše kreativní síla byla využita co nejvíce. Objevte své vnitřní dítě a hýčkejte si jej. Přijměte svou  jedinečnost a sílu. Rozhodně ji máte. Vím to :-)

  1. Kdo jsem já. Poznejme sami sebe – 3 hod
  • Moje identita a podstata bytí
  • Vztah sám k sobě
  • Osobní hodnoty
  • Vize a cíle
  • Co nejsem
  • Sny
  • Co vidím já a co druhý
  1. Sebevědomí  - 1 hod
  • Definice
  • Cvičení
  • Nízké sebevědomí
  1. Práce na sobě – 2 hod
    • Poznej sám sebe
    • Poznej své překážky
    • Poznej své strachy a obavy
  2. Umění přijmout sami sebe
  3. Plán na zvýšení svého sebevědomí  1.Hod
  4. Tipy na zvýšení sebevědomí – 1 hod

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Brno 11.9.2025, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

PP 712 Rozvoj kreativity pedagoga: Inspirace pro moderní výuku

Lektor/ka kurzu
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, speciální pedagogové, asistenti pedagoga
Předmět
Pedagogika a psychologie
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Kreativní pedagog je klíčem k inspirativnímu a efektivnímu vzdělávání. Tento celodenní kurz nabízí učitelům všech stupňů vzdělávání praktické nástroje, jak rozvíjet vlastní kreativitu a přenášet ji do výuky. Společně objevíme nové metody, techniky a přístupy, které podporují aktivní učení, zapojení žáků a inovativní myšlení.

Prostřednictvím interaktivních workshopů, tvůrčích aktivit a sdílení osvědčených postupů si účastníci vyzkouší, jak prolomit stereotypy ve výuce, jak efektivně využívat moderní technologie, gamifikaci či zážitkové učení a jak motivovat žáky k aktivnímu zapojení. Kurz podpoří nejen pedagogickou kreativitu, ale také radost z učení a objevování nových možností.

Hlavní témata kurzu:
✅ Kreativita pedagoga jako klíč k modernímu vzdělávání
✅ Inovativní metody a techniky podporující tvořivost žáků
✅ Gamifikace a interaktivní prvky ve výuce
✅ Zážitkové učení a jeho přínosy
✅ Jak prolomit rutinu a přinést do výuky nové nápady

 

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Brno 18.09.2025, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

PP 713 Intervence a prevence: Jak zvládnout krizové situace ve škole

Lektor/ka kurzu
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Předmět
Pedagogika a psychologie
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Škola je prostředím, kde se mohou objevit různé krizové situace – od konfliktů mezi žáky, přes projevy agrese či šikany, až po závažnější psychické obtíže u dětí. Tento celodenní kurz poskytne pedagogům praktické strategie a nástroje, jak efektivně reagovat na krizové situace, jak jim předcházet a jak podpořit bezpečné a zdravé školní klima.

Účastníci se naučí rozpoznávat varovné signály problémového chování, seznámí se s principy krizové komunikace a vyzkouší si modelové situace, které jim pomohou získat jistotu při řešení náročných momentů ve škole. Kurz propojuje teoretické poznatky s praktickými dovednostmi a poskytne inspiraci pro efektivní preventivní opatření i krizové intervence.

Hlavní témata kurzu:
✅ Prevence krizových situací a budování bezpečného školního prostředí
✅ Rozpoznávání rizikového chování a včasná intervence
✅ Efektivní krizová komunikace se žáky, rodiči a kolegy
✅ Řešení konfliktů, šikany a emočně vypjatých situací
✅ Spolupráce s odborníky a využití podpůrných mechanismů

 

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Brno 22.9.2025, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

MŠ 3 HRAJEME SI S PŘÍBĚHEM: Dramatická výchova a čtenářská pregramotnost

Lektor/ka kurzu
Alžběta Ferklová
Cílová skupina
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, vychovatelé školských zařízení, asistenti pedagoga
Předmět
Mateřská škola
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Vzdělávací seminář se zaměřuje na rozvoj čtenářské pregramotnosti v oblasti porozumění textu u dětí předškolního věku prostřednictvím metod a technik dramatické výchovy. Účastníci si vyzkouší různé lekce dramatické výchovy, které propojují práci s jazykem, pohybem, rytmem a vyjadřováním. Budou pracovat s různými typy textů – říkadly, klasickými pohádkami, obrázkovými knížkami a příběhy s dětskými hrdiny. Seminář bude veden interaktivně, účastníci se aktivně zapojí do jednotlivých aktivit a projdou si různé stupně obtížnosti dramatických lekcí – od jednoduchých metod pro nejmladší děti až po komplexnější techniky vhodné pro heterogenní skupiny. Součástí budou i ukázky přizpůsobení metod různým věkovým kategoriím a skupinové dynamice v mateřských školách.

Osnova akce (přehled témat výuky s časovou dotací jednotlivých témat)

  • Úvod do dramatické výchovy a její propojení s čtenářskou pregramotností
  • Různé typy dramatických aktivit podle věkových kategorií a složení skupin:
  • 1) Práce s říkadlem a poezií - využití pro rozvoj jazyka, rytmu a porozumění textu
  • 2) Klasická pohádka - struktura příběhu, práce s postavami a prostředím
  • 3) Obrázková knížka jako nástroj pro podporu porozumění textu
  • Reflexe a přenos získaných zkušeností do praxe

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Brno 6.10.2025, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.

descartes