Kurzy
Různé příležitosti aktivního učení v přírodovědných předmětech
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Předmět
Fyzika
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
- Metody aktivního učení a model třífázového učení: evokace - uvědomění si významu - reflexe (práce s texty, diskusní techniky, řešení problémů, heuristické metody)
- Formy aktivního učení (skupinová práce, kooperativní učení, diskuze, kolující flipy, skládankové učení)
- Badatelsky orientovaná výuka
- Místně zakotvené učení
- Práce v centrech aktivit
- Vyučovací jednotky zaměřené na mezipředmětové vztahy (papír, brambory)
- Integrovaná tematická výuka
- Projekty a projektové vyučování
- Globální výchova
- Výukové programy s využitím metod aktivního učení
- Cíle a kritéria hodnocení
- Efektivní zpětná vazba, vnitřní motivace k učení
Seminář proběhne formou kombinace individuální a skupinové práce, diskuse budou probíhat v komunitním kruhu:
- představení tématu a cílů semináře
- představení lektora a účastníků
- snos myšlenek na téma: Co umíme?
- pojmenování vzdělávacích potřeb (resp. očekávání) k tématu ze strany účastníků (Co bychom se chtěli naučit? S čím si nevíme rady? Chtěli bychom odpovědi na tyto otázky…)
- praktické ukázky výukových programů (resp. metod) – přímá práce účastníků kombinovaná s pozorováním videí
- analýza ukázek
- shrnutí dle potřeb účastníků
- společná reflexe
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Právní aspekty komunikace mezi školou a rodiči
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, speciální pedagogové, asistenti pedagoga
Předmět
Pedagogika a psychologie
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Cílem právního semináře, týkajícího se právních aspektů práce pedagoga, je přiblížení základních právních okruhů, které se vyučujících týkají. Seminář proto přiblíží hlavně práva a povinnosti pedagogů, jejich případnou právní odpovědnost za jednání během vyučování, a dále právní aspekty komunikace učitele s rodiči (zákonnými zástupci) žáků, se zletilými studenty, jakož i s dalšími aktéry vzdělávání (s asistenty pedagoga, s pracovníky ŠPZ, s OSPOD, s vedením školy). Budou přiblíženy hlavní problematické situace při komunikaci vyučujících a ředitelů s rodiči.
- Nová práva a povinnosti pedagogů
- Práva a povinnosti zákonných zástupců a zletilých žáků
- Komunikace škola: rodiče a hlavní problémové situace
- Možnosti řešení konfliktů ve škole
- Specifika týkající se žáků se SVP
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Motivační teorie v praxi, osobní motivační diagnostika - webinář
Cílová skupina
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci
Předmět
Osobnostní rozvoj
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Vysvětlení pojmů z oblasti motivačních teorií, osobní motivace. Možnosti motivační diagnostiky a její využití v organizaci. Budování atmosféry otevřenosti a důvěry. Použité techniky a aktivity: Prezentace, diskuse, výměna zkušeností, praktické příklady, řešení aktuálních problémů členů výukové skupiny, ukázková vyhodnocení a skupinová práce.
¨
- vysvětlení základních pojmů; důvody odlišné individuální motivace a chování 30 minut
- Herzbergova dvoufaktorová motivační teorie a její praktické uplatnění 30 minut
- faktory nepůsobící jako motivace vs. skutečné motivátory: jak je rozeznat? 30 minut
- Přestávka 30 minut
- motivace a její vliv na výkon, výkonnost, osobní zodpovědnost a odvahu při rozhodování 30 minut
- využití motivace jako konkurenční výhody: motivace jako prostředek k porozumění mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem, zvýšení spokojenosti zaměstnanců 30 minut
- Přestávka 30 minut
- motivační diagnostika - ukázkové vyhodnocení a skupinová práce; využití diagnostiky vedoucími pracovníky nebo pracovníky personalistiky (lidských zdrojů); ukázka řízeného rozhovoru, jeho cíle a využití při rozvoji organizace a jednotlivých členů týmu 2x45 minut
- Přestávka 30 minut
- firemní kultura a její vliv na osobní motivaci zaměstnanců, typy kultur, jejich srovnání a možnosti využití 45 minut
- motivační diagnostika jako výchozí bod individuálního osobního rozvoje; využití nástrojů a různých typů dodatečného vzdělávání a rozvojových úkolů 30 minut
- srovnání různých metodik zabývajících se motivací a možnosti jejich využití 30 minut
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Jazyk a kultura – kultura a jazyk
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času
Předmět
Základy společenských věd
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Předmětem kurzu je přiblížit účastníkům pojetí vztah kultury a jazyka prostřednictvím kognitivních systémů. Základem je však představení co je to kultura, její možné dvojí vidění, zároveň vymezení pojmu „jazyk“ v komparaci s pojmem „parole“. Téma vztahu jazyka a kultury vychází z oblasti lingvistické antropologie, zvláště jeho lingvistický determinismus Saphir-Whorfovy hypotézy. Přiblížena a bude také experiencialistická kategorizace podle G. Lakoffa. Témata budou zpracovány a presentovány na powerpointtu.
- Kultura v pojetí různých teorií – 1 v. hodina
- Jazyk jako symbolická forma a jeho vliv – 1 v. hodina
- Jazyk vs. parole; Arbitrárnost, lineárnost, diskontinuita: E. Cassirer, N. Chomsky, Saphir, F. de Saussure, C. Lévi-Strauss – 1 v. hodina
- Jazyková struktura a jeho základní principy společnosti /komponentová a sémantická analýza/; klasifikace kultury a jazykový popis - 2 v. hodiny
- Saphir-Whorfova hypotéza; obraz světa, strukturace prostoru a času dané kultury – 2 v. hodina
- Lakoffova klasifikace kultury jazykem – 1 v. hodina.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Kyberprostor – dobrý sluha, zlý pán?
Cílová skupina
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci
Předmět
Informatika
Počet vyučovacích hodin
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Seznamte se s nástrahami internetu, co dělat v případě úniku fotografií, na co si dát pozor v kyberprostoru, jak ovlivňují aplikace jako je TikTok světové dění, dezinformace a jak se jim bránit
Případová studie: student za vámi přijde, že se za něj někdo vydává na Facebooku. Co uděláte? – brainstorming, prezentace, rešerše, kritické hodnocení informací, diskuse, týmová práce
Válečný konflikt – ochrana lidských práv z pohledu mezinárodního práva (Osnova: Co je konflikt? Právní rámce, případové studie, týmová práce..) – cíl: seznámit studenty s mezinár.právem,
Facebook, Google a právo – mohu na internetu zmizet? – právní rámce: právo být zapomenut, GDPR, právo na ochranu projevů osobní povahy. Cíle: zvýšit povědomí o právním rámci kyberprostoru, jak se chránit
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Pronunciation in the classroom - webinář
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Předmět
Anglický jazyk
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
V tomto semináři se zaměříme na to jak funguje výslovnost. Prozkoumáme 3 úrovně: individuální zvuky, slovní přízvuk a větnou intonaci. Toto porozumění posléze propojíme s fonemickou tabulkou, jejím smyslem a možným využitím při výuce.
V praktické části si představíme nejrůznější hry a aktivity k procvičování všech 3 úrovní výslovnosti pro různé úrovně pokročilosti studentů 1 . a 2 . stupně ZŠ, v kombinaci s procvičováním gramatiky, slovní zásoby, čtení, psaní, mluvení a poslechu.
- Teoretický přehled k problematice výslovnosti (90min)
- Zde se podíváme na různé úrovně výslovnosti: jednotlivé zvuky, slovní přízvuk a úroveň vět. Také propojíme různé zvuky se svalovými skupinami potřebnými k produkci zvuků a jak funguje fyzický aspekt výslovnosti. Nakonec vše propojíme s fonematickým grafem.
- Výslovnostní hry a aktivity pro individuální zvuky (90min)
- Zde se podíváme na několik různých třídních her, které mohou být použity, aby studentům pomohly procvičit výslovnost jednotlivých zvuků nebo různých úrovní (Elementary-Upper-intermediate) pro primární a sekundární studenty. Podíváme se na různé aktivity, které lze kombinovat s různými dovednostmi, jako je gramatika, slovní zásoba, mluvení, poslech, psaní a čtení. Podíváme se také na zdroje, které jsou k dispozici pro použití ve třídě.
- Výslovnostní hry a aktivity pro slovní přízvuk (90min)
- Zde se podíváme na několik různých třídních her, které lze použít, aby studentům pomohly procvičit si výslovnost slovního přízvuku pro různé úrovně (Elementary-Upper-intermediate) pro primární a sekundární studenty. Podíváme se na různé aktivity, které lze kombinovat s různými dovednostmi, jako je gramatika, slovní zásoba, mluvení, poslech, psaní a čtení. Podíváme se také na zdroje, které jsou k dispozici pro použití ve třídě.
- Výslovnostní hry a aktivity pro větnou intonaci (90min)
- Zde se podíváme na několik různých třídních her, které lze použít k tomu, aby studentům pomohly procvičit si výslovnost na úrovni vět pro různé úrovně (Elementary-Upper-intermediate) pro primární a sekundární studenty. Podíváme se na různé aktivity, které lze kombinovat s různými dovednostmi, jako je gramatika, slovní zásoba, mluvení, poslech, psaní a čtení. Podíváme se také na zdroje, které jsou k dispozici pro použití ve třídě.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Hněv, agresivita a hranice - webinář
Cílová skupina
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci
Předmět
Osobnostní rozvoj
Počet vyučovacích hodin
4 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Je hněv nepříjemná emoce, které se chcete zbavit u sebe nebo u ostatních? A co když je hněv důležitý a my ho potřebujeme?
- Zjistíte, k čemu slouží ochranný hněv, který patří mezi základní emoce.
- Zjistíte, jak si nastavit zdravé hranice, které jsou pro váš život důležité.
- Zjistíte, že i hněv má své poslání a přínos pro váš život.
- Změníte svůj úhel pohledu na práci se svými „vtíravými“ myšlenkami.
- Budete na své emoce i emoce jiných nahlížet zdravější perspektivou.
- Budete si umět lépe nastavit své hranice a zdravěji se vymezit.
- Budete vědět, že žádné emoce nejsou negativní.
Osnova akce (přehled témat výuky s časovou dotací jednotlivých témat)
- základní emoce
- hněv a jeho různé druhy
- agresivita
- zdravé hranice
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Psychiatrické minimum pro pedagogické pracovníky aneb když za nás myslí nemoc - webinář
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence
Předmět
Pedagogika a psychologie
Počet vyučovacích hodin
4 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Vzdělávací akce je vypracován pro pedagogické pracovníky na 2. stupni základních škol a na všech typech středních škol. Jedná se o jednodenní vzdělávací akci realizovanou odbornou přednáškou. Odborná přednáška má převážně výkladově-diskuzní formu. Doplněna je krátkými aktivizačními a opakovacími aktivitami, probíhajícími v průběhu jednotlivých témat – dotazy na probranou látku, výběr správné odpovědi, odůvodnění správné odpovědi.
- Úvod, základy psychiatrické terminologie a základní příznaky duševních chorob. Časová dotace 45 minut
- Přehled klinických stavů část 1 – úzkostné poruchy u dětí a dospívajících,
deprese u dětí a dospívajících, bipolární porucha a schizofrenie s časným začátkem. Časová dotace 45 minut
- Přehled klinických stavů část 2 - poruchy příjmu potravy u dětí a dospívajících, poruchy autistického spektra, ADHD, závislosti a sebepoškozování. Časová dotace 45 minut
- Přehled terapie a závěrečné shrnutí: psychofarmaka, psychoterapie.
- Role pedagogických pracovníků při zvládání duševních chorob dětí a dospívajících, prostor pro dotazy, diskuze. Časová dotace 45 minut
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Strach, obavy a overthinking - webinář
Cílová skupina
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci
Předmět
Osobnostní rozvoj
Počet vyučovacích hodin
4 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Osnova akce (přehled témat výuky s časovou dotací jednotlivých témat)
- základní emoce
- strach a jeho různé druhy
- obavy a úzkost
- overthinking
Obsah akce (charakteristika a obsah vzdělávací akce, použité techniky a aktivity):
Je strach nepříjemná emoce, které se u sebe chcete zbavit? A co když je strach důležitý a my ho potřebujeme?
- Zjistíte, k čemu slouží strach, který patří mezi základní emoce.
- Zjistíte, proč si děláme obavy a cyklíme v myšlení (overthinking).
- Zjistíte, že i strach má své poslání a přínos pro váš život.
- Změníte svůj úhel pohledu na práci se svými „vtíravými“ myšlenkami.
- Budete na své emoce i emoce jiných nahlížet zdravější perspektivou.
- Budete vědět, že žádné emoce nejsou negativní.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Prevence rizikového chování, řešení, předcházení - webinář
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence
Předmět
Pedagogika a psychologie
Počet vyučovacích hodin
4 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Rizikového chování zahrnuje tři základní faktory, které se vzájemně podmiňují a prolínají. Tam, kde se setkáváme s jednou z forem rizikového chování, vnímáme možnost výskytu souvisejících problémů z jiné oblasti.
- Problematika chování zahrnuje v první řadě oblast závislostí, zneužívání návykových látek počínaje nikotinismem.
- Dalším faktorem je problematika nepřizpůsobivého chování, agresivity, násilí. Problematika zahrnuje také agresivní chování zaměřené proti sobě (tedy poruchy příjmu potravy, chování sebepoškozující).
- Třetí oblastí rizikového chování je rizikové chování v oblasti sexuality, tedy promiskuita, časný start do sexuálně aktivního života, časná a nechtěná těhotenství, pohlavní choroby.
Seminář je postaven na prožitkové pedagogice, nabízí různorodé metody prožitkové práce s žáky ověřené v praxi, které žáky vedou ke zdravým postojům k této problematice, zdravému životnímu stylu, respektu k druhému, posílení sebeúcty.
Podává základní informace k jednotlivým tématům, doplňuje téma také pohledem bio-psycho-sociálním. Zaměřuje se na faktory vnitřní i vnější, které napomáhají/ eliminují závislostní a rizikové chování žáků a studentů.
Téma je doplněno kazuistikami z praxe pedagogické i přísedícího soudce v oboru trestního práva.
- Základní informace k rizikovému chování žáků ze všech tří oblastí viz výše. 1 hod
- Agrese, násilí, konflikt – řešení a předcházení. Základní informace k tématu, možné příčiny, metody práce s kolektivem žáků. 1 hod.
- Přestávka 30 minut
- Agrese směřovaná proti sobě, poruchy přijmu potravy, sebepoškozování – metody práce s žáky, kolektivem třídy 1 hod
- Promiskuita, ranný vstup do sexuálně aktivního života a jeho důsledky v rovině bio- psycho- sociální, metody integrace zdravé sexuality do vztahů, schopnost tolerovat rozdílnost, respekt k originalitě osobnosti, metody posílení sebeúcty 1 hod
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Work-life balance v každodenní praxi - webinář
Cílová skupina
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci,
Předmět
Osobnostní rozvoj
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Vysvětlení pojmů a nástrojů z oblasti řízení času jako prostředku pro dosažení životní spokojenosti, vyrovnaného pracovního i osobního života a možností následování osobní životní vize a mise. Použité techniky a aktivity: Prezentace, diskuse, výměna zkušeností, praktické příklady, řešení aktuálních problémů členů výukové skupiny, ukázková vyhodnocení a skupinová práce.
- vysvětlení základních pojmů z oblasti řízení času; výhody vyrovnaného pracovního i osobního života a možností jejich sladění 30 minut
- fungování mozku a jeho reakce na stres 30 minut
- emoce a jejich vliv na výkonnost, komunikaci a pocit životní spokojenosti 30 minut
- nastavení priorit, rozlišování mezi pracovními a osobními cíli. Uplatnění tohoto rozlišení v prostředí organizace i rodiny. 30 minut
- matice času a její praktické použití v pracovním i osobním životě 30 minut
- work-life balance prevence před vyhořením; práce ve skupinkách, řešení praktických problémů 2x45 minut
- řešení konfliktních situací vznikajících vlivem nefunkčního řízení času, přetížení, stresu, nevyrovnaného osobního a pracovního života 45 minut
- životní vize, mise a její následování 30 minut
- nastavení funkčních principů work-life balance a řízení času prostřednictvím mentoringu, koučinku a dalších nástrojů osobního rozvoje 45 minut
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Jak učit gramatiku bez terminologie - webinář
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, asistenti pedagoga
Předmět
Anglický jazyk
Počet vyučovacích hodin
4 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Tento seminář se zaměří na gramatické aktivity ve třídě, které jsou poutavé a produktivní, ale nespoléhají na terminologii. Tento seminář umožní učitelům přemýšlet o gramatice jako o aktivní složce jazykového vzdělávání, nikoli jen o něčem, co se má naučit nazpaměť. Seminář bude využívat hry, aktivity a kooperativní učení ke stimulaci zájmu studentů.
- Teorie a metodika (45 min)
- Aktivity do třídy (90 min)
- Učitelé připraví a předvedou své vlastní učební plány obsahující součásti semináře (45 min)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Stres a jeho zvládání
Cílová skupina
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci
Předmět
Osobnostní rozvoj
Počet vyučovacích hodin
4 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Představení stresu a jeho působení na jednotlivé složky osobnosti. Seznámení s technikami, jak se se stresem vyrovnávat a které je možné využít při edukaci žáků v této oblasti, ale i seberozvoje.
- Teorie stresu (eustres, distres, stresory, psychosomatika) - 60 min
vysvětlení stresové reakce a objasnění jednotlivých fází
poplachová reakce (útok, útěk, strnutí), působení na tělo směrem zrychlení a útlumu
fáze adaptace a vyčerpání, propojení s místem diateze a mapováním tohoto místa ve svém běžném životě
psychosomatika vyplývající z diateze, osobnostní profil vedoucí k zvýšenému působení stresu – chování typu A, B, C, D a jeho diagnostika
Interpretace stresu – flow, zóna rozvoje, moje stresory – mapování a seznámení s měřením dle škály Holmes a Rahe
- Tvorba copingových strategií - 30 min
- Vysvětlení oblastí copingových strategií, vyhodnocení vlastních strategií a vlivu stresu ve smyslu životních událostí, resp. burn-outu v profesi
- Mapování malcopingových strategií ve vlastním životě
- Práce s myšlením, emocemi a chováním, které jsou stresem ovlivněny – 60 min
- Multikauzální model stresu a nácvik jednotlivých technik jeho zvládání:
- --práce s tělem (dechová cvičení, relaxace, focusing, autogenní trénink, terapie smíchem, mindfulness)
- --práce s myšlením (restrukturace myšlenek, nocebo efekt, vliv sociální role, time management, asertivita)
- --práce s emocemi (teorie emocí, technika semaforu, přijmutí, desenzibilizace)
-
- Tvorba krizového plánu a plánu pomoci ve svém životě či profesi – 30 min
siťování pomoci ve svém okolí, ujasnění zdrojů podpory, doporučené mobilní aplikace, ale také odborné organizace, telefonní linky pomoci
tvorba krizového plánu individualizovaná na jednotlivce, diskuze nad tématem, rozbor osobních kazuistik
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
(H)různé tváře záření
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, pedagogové volného času
Předmět
Fyzika
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Ionizující záření je přirozenou součástí našeho okolí – dopadá na nás z kosmu a ze země, vdechujeme radioaktivní plyny, dokonce sama naše těla jsou radioaktivní. Co to vlastně ionizující záření je a jak souvisí s radioaktivitou? Kde se s radiací setkáme a proč je pro nás nebezpečná? Jak se naše buňky (ne)umí se zářením vypořádat? Kdy je záření „málo“ a kdy je ho „moc“? Jak vzniká rakovina a jak lze ionizující záření využít při její diagnostice a léčbě?
- Radioaktivita jako vlastnost atomových jader
- Kosmické a terestrické záření, umělé zdroje radiace
- Černobyl a Fukušima a mediální interpretace
- Radonová problematika v České republice
- Buněčná genetika a radiační poškození DNA
- Deterministické a stochastické účinky ionizujícího záření
- Využití ionizujícího záření v radiodiagnostice a nukleární medicíně, fotonová a protonová radioterapie
- Střípky z radiobiologie, radiační hormeze
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
ŠIKANA, KYBERŠIKANA - webinář
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence
Předmět
Pedagogika a psychologie
Počet vyučovacích hodin
4 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Šikana a kyberšikana jsou bohužel součástí každé školy, cílem semináře je seznámit účastníky s těmito nežádoucími sociálně patologickými jevy, kromě toho ale také nabízí možnosti řešení, zejména v oblasti preventivního působení. Co se týká kyberšikany, tak tak je vzhledem k online výuce velmi častým problémem ve školách.
- HODINA - úvod, seznámení se základními pojmy – šikana, kyberšikana, jaké jsou možnosti řešení,
- HODINA - případové studie, jak pracovat s třídním kolektivem v oblasti prevence na šikanu
- HODINA - metodika, jak čelit šikaně a kyberšikaně, jak nastavit procesy a pravidla, které snižují výskyt těchto jevů na škole
- HODINA - evaluační hodina se zaměřením na možnosti práce s třídním kolektivem, celou školou, pedagogickým sborem, uvedení dalších možných technik, které mohou účastníci využívat, dále je zde prostor pro debatu, zodpovídaní otázek, součástí této hodiny je také evaluace, využívá se také metoda kruhu.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Problémové chování žáků aneb mám ve třídě „lotra“ - webinář
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, asistenti pedagoga
Předmět
Pedagogika a psychologie
Počet vyučovacích hodin
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Základem je pochopit, z jakého důvodu se dítě chová problematicky a na základě tohoto k němu přistupovat. Povíme si, jakým způsobem dítě motivovat, jak ho chválit a jak správně užívat efektivní zpětnou vazbu. Rovněž si povíme, jak pracovat s třídními pravidly. Součástí semináře jsou i vybrané kazuistiky „problémových“ žáků a případové studie.
- Úvod – seznámení, vzájemná očekávání ½ hodiny
- Dítě a jeho emoce, jak s nimi pracovat ½ hodiny
- Efektivní komunikace: kooperativní nastavení 1 hodina
- Přestávka 30 minut
- Příklady z praxe, případové studie 1 hodina
- Efektivní zpětná vazba 1 hodina
- Přestávka 30 minut
- Motivace, pochvala (jakým způsobem vhodně motivovat děti ke spolupráci, jak vhodně užívat pochvalu) ½ hodiny
- Konstruktivní kritika žáka: jak na ni ½ hodiny
- Jak nastavit třídní pravidla a řešit jejich porušení ½ hodiny
- Závěrečná reflexe, diskuze ½ hodiny
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Řízení týmu individuálních osobností - webinář
Cílová skupina
učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, ředitelé škol a školských zařízení, učitel - metodik prevence
Předmět
Pedagogika a psychologie
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Vysvětlení základních pojmů z oblasti týmové spolupráce, osobnostní typologie, efektivní komunikace a řešení konfliktů. Zdůraznění odlišností týmových rolí včetně týmového lídra, vedoucího či manažera. Použité techniky a aktivity: Prezentace, diskuse, výměna zkušeností, praktické příklady, řešení aktuálních problémů členů výukové skupiny, ukázková vyhodnocení a skupinová práce, simulace týmové spolupráce.
- vysvětlení základních pojmů z oblasti týmové spolupráce v kontextu organizace, specifika projektového managementu při řízení týmů 30 minut
- odlišné typy individuálních cílů v návaznosti na odlišné typy osobností 45 minut
- osobní hodnoty a jejich vliv na komunikaci a týmovou spolupráci 30 minut
- rozpoznání silných a slabých stránek členů týmu 45 minut
- sladění individuálních cílů a zájmů v týmu, společné zacílení a vzájemná podpora členů týmu 45 minut
- klíčové role v týmu a jejich využití – praktická ukázka 45 minut
- motivační diagnostika – vysvětlení účelu, principu rozpoznávání a ukázkové vyhodnocení ve skupině 2x45 minut
- komunikace, poskytování zpětné vazby, řešení konfliktů při týmové práci 45 minut
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Od proteinu k biologické léčbě. - webinář
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Předmět
Biologie
Počet vyučovacích hodin
4 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Přednáška, diskuse s účastníky, úvahy nad problémy z praxe
- obecná definice bioléčiv a jejich srovnání s klasickými léčivy (tzv. malými molekulami) (1 hodina)
- osvěžení základních informací o syntéze a struktuře proteinů, specifika výrobního postupu bioléčiv, rekombinantní proteiny (1 hodina)
- Přestávka 30 minut
- konkrétní příklady a mechanismus účinku bioléčiv
- inzulin jako historicky první bioléčivo
- protilátky – nejrychleji se rozvíjející oblast bioléčiv - léčba nádorových a autoimunitních onemocnění
- vakcíny (hepatitida B, rakovina děložního čípku, chřipka, covid-19 apod.)
- léčba poruch srážlivosti krve
- rychlé shrnutí dalších oborů využívajících bioléčiva (2 hodiny)
závěrečná diskuse
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Náboženství a násilí - webinář
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, ředitelé škol a školských zařízení, psychologové
Předmět
Základy společenských věd
Počet vyučovacích hodin
4 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
- Pojetí náboženství a spirituality 15 minut
- Náboženská tradice a její obsah 15 minut
- Zacházení s násilnými prvky v tradici 45 minut
- Výzvy současnosti 15 minut
- Diskuse 10 minut
- Náboženský extremismus a terorismus 30 minut
- Současné příčiny extremismu a terorismu 20 minut
- Prevence extremismu 20 minut
- Diskuse 10 minut
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Mediální výchova: Fake news, desinformace a bezpečné chování v online prostoru
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Předmět
Pedagogika a psychologie
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Abychom mohli kriticky zhodnotit důvěryhodnost informací z médií, je potřeba rozumět tomu, jak fungují a jaké zájmy se v jejich práci projevují. Kurz "Mediální výchova: Fake news, desinformace a bezpečné chování v online prostoru" je proto zaměřen na osvojení vědomostí a dovedností pro rozpoznávání a interpretaci dezinformace a fake news. Zároveň v rámci této akci budou představeny nástroje a techniky, které posluchači kurzů mohou používat k vyhodnocení důvěryhodnosti zpráv objevujících se v mediálním prostoru.
- Základní pojmy a termíny: fake news, dezinformace, hoax, konspirace, manipulace, propaganda - 1 vyučovací hodina
- Barthova teorie mýtu a její aplikace na analýzu dezinformace - 1 vyučovací hodina
- Metody fixace názorů a přesvědčení dle Ch. S. Peirce a jejich aplikace na analýzu nepravdivých zpráv.- 1 vyučovací hodina
- Současné metody odhalování falešných zpráv - 2 vyučovací hodiny
- Sémioprostor nepravdivých zpráv a dezinformace v kontextu tištěných a elektronických médií - 1 vyučovací hodina
- Sémióza nepravdivých zpráv ve znakovém prostředí internetu - 1 vyučovací hodina
- Algoritmus analýzy fake news, dezinformace a propagandy - 1 vyučovací hodina
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
TEORIE RELATIVITY, GÉNIUS EINSTEIN A REVOLUCE VE FYZIKÁLNÍM SMÝŠLENÍ.
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, pedagogové volného času
Předmět
Fyzika
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Teorie relativity, génius Eisntein a revoluce ve fyzikálním myšlení
- Absolutní pojetí Newtonovské mechaniky a dovršení konceptu klasické elektrodynamiky
- Galileiho a Lorentzovy transformace v Maxwellových rovnicích a princip korespondence
- Marná snaha, ale skrz éter to nepůjde aneb Michelsonův experiment
- Postuláty speciální relativity, jednoduché důsledky a tajemství vzorce $E = mc^2$
- Základy obecné teorie relativity a dva pilíře vědy aneb moderní fyzikální obraz světa
Teorie relativity je základním pilířem (nejen) teoretické fyziky. Pojem, že je něco "relativn" používáme dnes a denně. Co to ale znamená ve fyzice? Jaký je rozdíl mezi speciální a obecnou relativitou? Umožňují fyzikální zákony cestovat v čase? Náš vesmír je prý čtyřrozměrný, tak kde kruci je ten čtvrtý rozměr? Začněme hezky od pana Newtona, provrtejme klasickou mechaniku jako ementál a nechme toho blázna Einsteina, aby nám ji spravil. Odpovíme na otázku, proč Einsteinovi trvalo 10 let než speciální relativitu zobecnil, a neopomeneme se na jednoho z největších géniů všech dob podívat také očima nefyzika jako na filosofa a velkého člověka.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
OSOBNOSTNÍ ROZVOJ ŽÁKŮ ZÁKLADNÍCH A STŘEDNÍCH ŠKOL
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence
Předmět
Osobnostní rozvoj
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Obsahem tohoto semináře je seznámení účastníků s tím, jak lze zakomponovat osobnostní rozvoj žáků do prostředí základních a středních škol, součástí jsou také praktické ukázky těchto možnosti, důraz především klademe na přirozenost procesu osobnostního růstů žáků a studentů základních a středních škol.
- HODINA – úvod, seznámení s pojmem osobnostní rozvoj, možnostmi, jak zařadit osobnostní rozvoj do školního vzdělávacího programu
- HODINA – struktura a komponenty osobnostního rozvoje žáků a studentů středních škol z hlediska potřeb společnosti i z hlediska potřeb jedince
- HODINA – praktická ukázka práce s třídním kolektivem se zaměřením na osobností rozvoj – schopnost sebereflexe
- HODINA – reflexivní část praktické ukázky, lektor poukazuje na úskalí této metody, zároveň uvádí další možnosti a alternativy jaké vést tuto hodinu, kromě toho se zaměřuje i na řešení možných nestandardních situací, se kterými se mohou pedagogové setkat
- HODINA – metodika osobnostního rozvoje, případové studie českých škol, jejich vzájemné porovnání, možnost získat varianty, jak řešit v rámci školního vzdělávacího programu osobnostní rozvoj
- HODINA – praktická ukázka práce s třídním kolektivem se zaměřením na osobností rozvoj – genderová témata
- HODINA - reflexivní část praktické ukázky, lektor poukazuje na úskalí této metody, zároveň uvádí další možnosti a alternativy jaké vést tuto hodinu, kromě toho se zaměřuje i na řešení možných nestandardních situací, se kterými se mohou pedagogové setkat
- HODINA – evaluační hodina a uvedení dalších možných technik, které mohou účastníci využívat, dále je zde prostor pro debatu, zodpovídaní otázek, součástí této hodiny je také evaluace, využívá se také metoda kruhu.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
STUDENÁ VÁLKA (1947 – 1989) - webinář
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Předmět
Dějepis
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Posluchači budou seznámeni s příčinami, průběhem a projevy Studené války (1947 – 1989) v globálních souvislostech. Lektor k téma probere prostřednictvím prezentace s využitím audiovizuálních materiálů a ukázek.
Posluchači budou seznámeni s předpoklady vzniku, počátky a vývojem studené války v letech 1945-1989. (1h)
Lektor objasní klíčové momenty ve vývoji vztahů mezi supervelmocemi (Berlínské krize, Korejská válka) s přihlédnutím vojensko-politickému vývoji v Evropě (rozdělené Německo, NATO, Varšavská smlouva). (1h)
Přestávka 30 minut
Lektor objasní klíčové momenty ve vývoji vztahů mezi supervelmocemi (Vietnamská válka, Suezská krize, Karibská krize, Afghánská krize) (2h)
Přestávka 30 minut
Dále budou posluchači seznámeni s vývojem jaderných zbraní, jejich typů, strategiemi jejich případného použití včetně důsledků. Shrneme dějiny závodů ve zbrojení mezi supervelmocemi USA a SSSR a objasňuje hlavní mezníky tzv. odzbrojovacího procesu. (2h)
Přestávka 30 minut
V závěrečné části budou analyzovány příčiny rozpadu SSSR a okolnosti konce studené války. (2h)
Lektor bude výklad doplňovat multimediální prezentací k dané problematice a posluchači si odnesou řadu odkazů ke stažení zajímavých a přínosných materiálů na webu lektora.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Čtenářskou dílnou ke čtenářské gramotnosti
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, asistenti pedagoga
Předmět
Pedagogika a psychologie
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Dílna čtení je jedna z možných cest, jak se žáky v hodinách českého jazyka hledat smysl čtení. Nezdůrazňuje rozdíly v technice čtení. Žáci nejsou zkoušeni ze čtení, pracují individuálním tempem. O své knize a o pocitech, které žáci při čtení mají, mohou diskutovat s ostatními. Vytváří si záznamy o četbě, ke kterým se mohou vrátit a připomenout si myšlenky a pocity, které je při četbě provázaly. Dílna čtení má velký vliv na utužení třídního kolektivu, při rozhovorech o četbě se setkávají vždy nové dvojice žáků a tím dochází k jejich lepšímu vzájemnému poznávání.
Cíle dílny čtení
· rozvíjení vědomého čtenářství
· vytváření kladného vztahu k vlastní četbě
· motivování k celoživotnímu učení
· podpořit kladné vztahy v kolektivu třídy, pracovat s textem, zpracovávat informace,
vyjadřovat názory ke čtenému textu
· seznámit žáky s knižním fondem školní knihovny
Témata:
Čtenářská dílna – význam, pravidla, výhody, nevýhody 45 min
Výběr knih pro čtenářskou dílnu 45 min
Inspirace pro čtenářskou dílnu – prostředí, křeslo pro hosta 45 min
Záznamy o četbě – formy zápisu dle čtenářské úrovně 135 min
Rozhovory o četbě - třífázový rozhovor, překřížené skupiny 90 min
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Jak účinně popularizovat matematiku (nejen) na středním stupni vzdělávání. - webinář
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Předmět
Matematika
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Seminář je zaměřen na aktivity vhodné k popularizaci matematiky hlavně na SŠ. Na konkrétních ukázkách budou rozvedeny základní charakteristiky vhodných aktivit včetně jejich možných modifikací pro různý věk žáků. Hlavním cílem semináře je ukázat na konkrétních příkladech možnosti, kterými různé typy aktivit mohou přispět k zvýšení zájmu o matematiku. Těžiště semináře je ukázat účastníkům řadu cest, kterými je možno u dnešních žáků vzbudit větší zájem o porozumění matematice a ukázat jim její možné využití v různých oblastech.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Emoční, sociální a praktická inteligence a její rozvoj - webinář
Cílová skupina
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci
Předmět
Osobnostní rozvoj
Počet vyučovacích hodin
4 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Emoční inteligence hraje klíčovou roli v dosažení životního úspěchu. Intelekt není jen IQ, seznamujeme se s teorií vícečetné inteligence ve školní praxi. Cesta k úspěchu vede skrze rozvoj inteligence sociální, praktické, které jsou samostatnými moduly inteligence emoční. Emoční inteligence má význam v prevenci rizikového chování, učí dobrým vztahům, které mají klíčový význam v životě člověka. Usnadňuje také fungování a zlepšuj klima třídního kolektivu. Odborníci uvádí pět základních bodů k dosažení trvalého úspěchu. Které to jsou? Jakou formou k nim vést žáky? Co mají tyto body společného?
Program je doplněn praktickými návody a kazuistikami a zkušenostmi z praxe lektorky. Forma prožitkové pedagogiky.
- Emoční inteligence – teoretický úvod, teorie vícečetné inteligence podle Gardnera
1hod. Jak tento model využívám / mohu využít v praxi pedagoga.
- Rozvíjíme emoční, sociální a praktickou inteligenci – metody z praxe (včetně, empatie, asertivity , prosociálnosti) 1 hod.
S ohledem na formu webináře se zaměříme na formu identifikace emocí, písemná forma, krátké shrnutí a vyjádření on-line, projev empatické reakce ke sdělení kolegů nebo lektorky podle potřeby. Jak můžeme rozvíjet empatii u žáků? Projevuje se i v on-line komunikaci? V čem je rozdíl při komunikaci tváří tvář? ( sdělení 1 větou, slovem)
- Přestávka 30 minut – po krátké přestávce shrnutí projevů praktické inteligence, které jsme mohli vnímat / nevnímat v rámci své činnosti o přestávce - Co vnímáme u žáků? Jak to rozvíjíme?
- Pět kroků k trvalému úspěchu – výstup do praxe 1 hod – představení modelu a implementace do reálné situace ( propojení s prosociálním chováním) – tedy forma postojů, vzájemné podpory – co vidím/ nevidím v prostředí třídy – vstup do závěrečné hodiny
- Jak řešit problémy – hledání cest v konkrétním školním kolektivu 1 Hod. Shrnutí otázek, nápadů, které mi seminář přinesl, otevřel.
- Škola může volit formu pokračování . spirálovité prohloubení.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Projektový management v osobním i pracovním životě - webinář
Cílová skupina
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci,
Předmět
Pedagogika a psychologie
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Cílem webináře je seznámit posluchače s moderními metodickými nástroji a manažerskými činnostmi a postupy při přípravě a realizaci projektů a představuje též souvislosti mezi současným vývojem v ekonomickém prostředí a stále narůstajícím významem a využitím řízení projektů v organizacích. Ukazuje též vývoj přístupů k řízení projektů a specifika pro organizace v rámci pedagogické či školní praxe. Účastníci jsou rovněž seznámeni s vybranými metodami používanými v rámci řízení projektů. Dílčím cílem je dále představit posluchačům základní etapy a schémata projektového managementu, a to včetně představení základních nástrojů a technik využívaných v řízení projektů.
- vysvětlení základních pojmů z oblasti projektového managementu v kontextu organizace, specifika projektového managementu a řízení pedagogických projektových týmů 30 minut
- zahájení projektu, plánování projektu, řízení projektu, iniciace, kontrola a ukončení projektu 45 minut
- stanovení pravomocí a odpovědností, struktura řídícího týmu projektu, projektový dohled, změnová komise, podpora projektu, týmový manažeři, projektový výbor, projektový manažer, role projektového manažera, zájmové skupiny, vnitroprojektová komunikace 30 minut
- výstupy, výsledky a přínosy projektu, hodnocení proveditelnosti projektů, životní cyklus projektu a obchodního případu 45 minut
- nastavení procesů projektového řízení, zahájení projektu, reporting 45 minut
- předpokládané náklady, vypracování rozpočtu, řízení nákladů 45 minut
- rovně plánů, obsah plánů, 7 kroků plánování, produktově orientované plánování, produktový rozpad, Gantův diagram 2x45 minut
- strategie řízení rizik, identifikace, vyhodnocení a řízení rizika, registr rizik, náklady na ošetření rizik, krizová komunikace 45 minut
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Technology in the classroom - webinář
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Předmět
Anglický jazyk
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
V tomto semináři se zaměříme na využití technologií při výuce ve škole i doma. Budeme používat, prozkoumávat, diskutovat a sdílet nejrůznější weby a aplikace, které mohou být užitečné pro studenty i učitele při výuce angličtiny v různých úrovních pokročilosti (od začátečníků po pokročilé) na prvním a druhém stupni ZŠ.
- Přehled zdrojů užitečných k plánování lekcí (90min)
- Zde se podíváme na různé online zdroje, které mohou učitelé použít k plánování lekcí pro různé úrovně (Elementary-Upper-intermediate) primárních a sekundárních studentů. Podíváme se na různé stránky a také je budeme sdílet a diskutovat o nich. kde učitelé najdou materiály a/nebo pracovní listy, které jim pomohou naplánovat hodiny.
- Přestávka 30 minut
- Technologie zaměřené na slovní zásobu (45 min): weby, aplikace, online, aktivity využívající technologie,...
- Zde se podíváme na různé webové stránky, aplikace, online hry a aktivity využívající technologie, které lze použít ve třídě i mimo ni k usnadnění učení slovní zásoby pro různé úrovně (Elementary-Upper-intermediate) primárních a sekundárních studentů.
- Technologie zaměřené na gramatiku (45 min)
- Zde se podíváme na různé webové stránky, aplikace, online hry a aktivity využívající technologie, které lze použít ve třídě i mimo ni k usnadnění výuky gramatiky pro různé úrovně (Elementary-Upper-intermediate) primárních a sekundárních studentů.
- Přestávka 30 minut
- Technologie zaměřené na produkci mluveného slova (45min)
- Zde se podíváme na různé webové stránky, aplikace, online hry a aktivity využívající technologie, které lze použít ve třídě i mimo ni k usnadnění mluvení v angličtině pro různé úrovně (Elementary-Upper-intermediate) primárních a sekundárních studentů.
- Technologie zaměřená na produkci psaného slova (45 min)
- Zde se podíváme na různé webové stránky, aplikace, online hry a aktivity využívající technologie, které lze použít ve třídě i mimo ni k usnadnění psaní v angličtině pro různé úrovně (Elementary-Upper-intermediate) primárních a sekundárních studentů.
- Přestávka 30 minut
- Technologie zaměřená na čtení s porozuměním (45 min)
- Zde se podíváme na různé webové stránky, aplikace, online hry a aktivity využívající technologie, které lze použít ve třídě i mimo ni k usnadnění čtení v angličtině pro různé úrovně (Elementary-Upper-intermediate) primárních a sekundárních studentů.
- Technologie zaměřená na poslech (45 min)
- Zde se podíváme na různé webové stránky, aplikace, online hry a aktivity využívající technologie, které lze použít ve třídě i mimo ni k usnadnění poslechu v angličtině pro různé úrovně (Elementary-Upper-intermediate) primárních a sekundárních studentů.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Základy genetiky – jak nás utvářejí naše geny?
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Předmět
Biologie
Počet vyučovacích hodin
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
V rámci tohoto workshopu si přiblížíme základní informace o struktuře nukleových kyselin a genetické informaci prokaryotických a eukaryotických buněk. Přičemž hlavní pozornost bude věnována lidskému genomu a jeho vyšetřování. V průběhu přednášky si přiblížíme základní genetické pojmy a základní mechanismy, včetně mendelistické dědičnosti. Ale podíváme se rovněž na vazbu genů a genetiku populací, včetně faktorů, které ji ovlivňují. V praktické části workshopu si vyzkoušíme celou řadu genetických příkladů a také analýzu rodokmenů.
Workshop bude veden formou diskuse, kdy se předpokládá aktivní zapojení studentů. Přednášená látka bude doplněna nákresy a animacemi. V průběhu přednášky dostanou studenti rovněž testy, v nichž si mohou ověřit získané znalosti.
- Struktura nukleových kyselin a genetická výbava buněk (1,5 hod)
- Základní genetické pojmy, alelické interakce (1 hod)
- Mendelistická dědičnost a vazba genů (1 hod)
- Autozomální a gonozomální dědičnost (1 hod)
- Genetika populací a genetické příklady (1,5 hod)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
ARABSKO – IZRAELSKÝ KONFLIKT - webinář
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Předmět
Dějepis
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Posluchači budou seznámeni s kořeny, vývojem a současným stavem Arabsko-izraelského a Izraelsko-palestinského konfliktu v kontextu Blízkého východu a mezinárodních vztahů po r. 1945. Lektor k téma probere prostřednictvím prezentace s využitím audiovizuálních materiálů a ukázek.
Účastníci budou seznámeni s původem a myšlenkovým pozadím moderního sionismu a procesem, který vedl ke vzniku státu Izrael. Budou analyzovány počátky bojů mezi Židy a Araby, vývoj vztahu Velké Británie k židovskému přistěhovalectví. (2h)
Přestávka 30 minut
Analýza arabsko-izraelských válečných konflikty od vzniku židovského státu v r. 1948 až do roku 2021 (včetně jejich mezinárodněpolitických a vojensko-ekonomických důsledků). (2h)
Přestávka 30 minut
Výklad bude také zaměřen na strukturu palestinského národně osvobozeneckého hnutí a boj Palestinců s Izraelem včetně analýzy ničivých teroristických útoků a problematiky palestinských uprchlíků v okolních zemích (Jordánsko, Libanon). (2h)
Přestávka 30 minut
Výklad bude zahrnovat nástin vývoje blízkovýchodního mírového procesu včetně rozboru role jednotlivých zainteresovaných aktérů (USA, SSSR, Egypt, OSN atd.). (1h)
Dále bude přiblížena současná situace v soužití mezi Izraelci a Palestinci a problematika situace na okupovaných územích (výstavba židovských osad, zdi, situace na palestinské politické scéně apod.) včetně vnitřního sporu židovských občanů ohledně "okupovaných území". (1h)
Lektor bude výklad doplňovat multimediální prezentací k dané problematice a posluchači si odnesou řadu odkazů ke stažení zajímavých a přínosných materiálů na webu lektora.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Anglická klasika a její obraz na plátně - webinář
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času
Předmět
Český jazyk
Počet vyučovacích hodin
4 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Přednáška je zaměřená na uchopení tématu britské knižní „klasiky“ v širším kontextu, zároveň pomůže se zorientovat v moderních filmových zpracováních významných literárních děl z této doby. Přednáška bude plná málo známých zajímavostí, perliček, které zpestří vyučovací hodinu, dále např., audiovizuálních ukázek.
- Kontext Velké Británie v 18. a 19. století, společenský vývoj v období romantismu a raně viktoriánské doby (1h)
- - Zásadní rysy dobové literární scény – vztah mezi autory, nakladateli a publikem (1h)
- - Klíčoví autoři: jezerní básníci, Walter Scott, druhá generace romantiků, sestry Brontë, Charles Dicknes (1h)
- - Přehled a srovnání filmových a seriálových adaptací (0,h)
- - Pseudoromantismus na filmovém plátně (Bridgertonovi apod.) (0,5h)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.