Kurzy

ČJ 351 Praktické a zábavné aktivity do hodin literatury k okamžitému použití.

Lektor/ka kurzu
Mgr. Tomáš Ficza
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, učitel - metodik prevence, asistenti pedagoga
Předmět
Český jazyk
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Kurz se soustředí na konkrétní aktivity, které lze okamžitě využít v hodinách výuky literatury. Důraz je kladen na klasické metody jako volné psaní, myšlenkové mapy či čtení s předvídáním. V kurzu se ale účastníci také seznámí se zcela novými aktivitami, které propojují tradiční pedagogiku a zážitkovou pedagogiku. V semináři se podíváme na to, jak využít prvky dramatické výchovy, jak zapojit moderní technologie nebo jak udělat z hodiny zážitek (inovativní aktivity jako např. „tržiště“, „speed dating“ a mnoho dalších) Cílem kurzu je, aby si účastníci odnesli portfolio aktivit, které by mohli ihned druhý den zakomponovat do svých hodin. Aktivity jsou prověřené praxí a účastníci si jich velké množství vyzkouší na vlastní kůži.

  • Přivítání, představení konceptu semináře, diskuze o potřebách učitele literatury (30 min.)
  • Představování tradičnějších aktivit na textech, teoretické vysvětlení cvičení (2,5 h)
  • Představování zážitkových a inovativních metod, zapojení účastníků, aby si zkusili aktivity z pozice studenta (3-4 h)
  • Zapojení moderních technologií a prvků formativního hodnocení do hodin (2-3 h)

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Brno 28.11.2024, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

Olomouc 12.12.2024, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

Praha 23.1.2025, 10:30–17:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

Brno 20.3.2025, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

ČJ 357 Klasická literatura neklasicky

Lektor/ka kurzu
Radka Vojáčková
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Předmět
Český jazyk
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Praktická ukázka čtenářských lekcí, které pracují s texty klasické literatury. Formou čtenářských lekcí se žáci seznámí s klasickými díly literatury a to pomocí metod, jež současně vedou k prohloubení čtenářských strategií. Žáci zábavnou formou analyzují texty a současně si osvojují základy naratologického zkoumání textů.

Použité techniky:

Čtenářské lekce – literární kroužky, Véénův diagram, dílny psaní, naratologické lekce

  • Jáma a kyvadlo – prostor příběhu, hororový žánr, dílna psaní – 45 minut
  • Bylo nás pět – shrnování příběhu – 45 minut
  • Kniha džunglí – postavení postavy v příběhu – 45 minut
  • Robinson Crusoe – analýza textu v literárních skupinkách, srovnání textů pomocí Véénova diagramu – 90 minut
  • Tom Sawyer – forma vyprávění, deníky – 45 minut
  • Dekameron – postava příběhu z pohledu naratologie – 90 minut

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Brno 09.01.2025, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

Olomouc 23.1.2025, 9:30–16:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

volných míst: 7
 objednat

Praha 30.01.2025, 9:30–16:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

ČJ 352 Anglická klasika a její obraz na plátně

Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času
Předmět
Český jazyk
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Přednáška je zaměřená na uchopení tématu britské knižní „klasiky“ v širším kontextu, zároveň pomůže se zorientovat v moderních filmových zpracováních významných literárních děl z této doby. Přednáška bude plná málo známých zajímavostí, perliček, které zpestří vyučovací hodinu, dále např., audiovizuálních ukázek.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Brno 10.1.2025, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

WEB 270 Anglická klasika a její obraz na plátně - webinář

Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času
Předmět
Český jazyk
Počet vyučovacích hodin
4 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Přednáška je zaměřená na uchopení tématu britské knižní „klasiky“ v širším kontextu, zároveň pomůže se zorientovat v moderních filmových zpracováních významných literárních děl z této doby. Přednáška bude plná málo známých zajímavostí, perliček, které zpestří vyučovací hodinu, dále např., audiovizuálních ukázek.

  • Kontext Velké Británie v 18. a 19. století, společenský vývoj v období romantismu a raně viktoriánské doby (1h)
  • - Zásadní rysy dobové literární scény – vztah mezi autory, nakladateli a publikem (1h)
  • - Klíčoví autoři: jezerní básníci, Walter Scott, druhá generace romantiků, sestry Brontë, Charles Dicknes (1h)
  • - Přehled a srovnání filmových a seriálových adaptací (0,h)
  • - Pseudoromantismus na filmovém plátně (Bridgertonovi apod.) (0,5h)

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Online webináře 29.01.2025, 10:00–13:15

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 500 Kč

 objednat

ZSV 84 Jazyk a kultura – kultura a jazyk

Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času
Předmět
Základy společenských věd
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Předmětem kurzu je přiblížit účastníkům pojetí vztah kultury a jazyka prostřednictvím kognitivních systémů. Základem je však představení co je to kultura, její možné dvojí vidění, zároveň vymezení pojmu „jazyk“ v komparaci s pojmem „parole“. Téma vztahu jazyka a kultury vychází z oblasti lingvistické antropologie, zvláště jeho lingvistický determinismus Saphir-Whorfovy hypotézy. Přiblížena a bude také experiencialistická kategorizace podle G. Lakoffa. Témata budou zpracovány a presentovány na powerpointtu.

  • Kultura v pojetí různých teorií – 1 v. hodina
  • Jazyk jako symbolická forma a jeho vliv – 1 v. hodina
  • Jazyk vs. parole; Arbitrárnost, lineárnost, diskontinuita: E. Cassirer, N. Chomsky, Saphir, F. de Saussure, C. Lévi-Strauss – 1 v. hodina
  • Jazyková struktura a jeho základní principy společnosti /komponentová a sémantická analýza/; klasifikace kultury a jazykový popis  -   2 v. hodiny
  • Saphir-Whorfova hypotéza; obraz světa, strukturace prostoru a času dané kultury – 2 v. hodina
  • Lakoffova klasifikace kultury jazykem – 1 v. hodina.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Online webináře 29.11.2024, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

D 165 Orální historie a práce s pamětníky aneb dějepis jinak. Žák/student historikem v oblasti nejnovějších dějin.

Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Předmět
Dějepis
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Kurz je určen všem učitelům ZŠ a SŠ, VOŠ, VŠ zajímajícím se o využití metody orální historie ve výuce. Kurz seznámí vyučující s základy orální historie.

Hlavní část kurzu je věnována vedení rozhovorů, výběru pamětníků/narátorů, volbě otázek, volbě prostředí pro nahrávání, platné legislativě pro uchování záznamů a rovněž výstupům z orálně historických projektů.

Kurz přinese praktické ukázky – výstupy práce žáků a studentů v podobě audiovizuálních dokumentů, žákovských a studentských prací, lexikonů apod.

Seminář vychází z výsledků badatelských výzkumů přednášejícího, z pěti publikací a desítek článků doma i v zahraničí. Účastníci kurzu obdrží podpůrné materiály pro vlastní vedení projektů.

  • Orální historie, kvalitativní metoda výzkumu – historie, postavení ve světě a u nás.
  • Orálně historický výzkum – postup (vedení rozhovoru), vlastní projekt.
  • Analýza, intepretace OH projektu.
  • Výsledky OH projektů – seminární práce, žákovské práce, dokumenty, web. Probereme vlastní nápady na vedení rozhovorů z řad učitelů.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Brno 4.12.2024, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

Praha 16.01.2025, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

volných míst: 6
 objednat

WEB 274 Čtenářskou dílnou ke čtenářské gramotnosti

Lektor/ka kurzu
Mgr. Dana Svobodová
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, asistenti pedagoga
Předmět
Pedagogika a psychologie
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Dílna čtení je jedna z možných cest, jak se žáky v hodinách českého jazyka hledat smysl čtení. Nezdůrazňuje rozdíly v technice čtení. Žáci nejsou zkoušeni ze čtení, pracují individuálním tempem. O své knize a o pocitech, které žáci při čtení mají, mohou diskutovat s ostatními. Vytváří si záznamy o četbě, ke kterým se mohou vrátit a připomenout si myšlenky a pocity, které je při četbě provázaly. Dílna čtení má velký vliv na utužení třídního kolektivu, při rozhovorech o četbě se setkávají vždy nové dvojice žáků a tím dochází k jejich lepšímu vzájemnému poznávání.

Cíle dílny čtení

· rozvíjení vědomého čtenářství

· vytváření kladného vztahu k vlastní četbě

· motivování k celoživotnímu učení

· podpořit kladné vztahy v kolektivu třídy, pracovat s textem, zpracovávat informace,   

   vyjadřovat názory ke čtenému textu

· seznámit žáky s knižním fondem školní knihovny

Témata:

Čtenářská dílna – význam, pravidla, výhody, nevýhody                                         45 min

Výběr knih pro čtenářskou dílnu                                                                              45 min

Inspirace pro čtenářskou dílnu – prostředí, křeslo pro hosta                                    45 min

Záznamy o četbě – formy zápisu dle čtenářské úrovně                                          135 min

Rozhovory o četbě  - třífázový rozhovor, překřížené skupiny                                 90 min                          

 

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Online webináře 15.1.2025, 8:30–15:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

PP 653 Aktivní učitel - Vyučovací hodiny s využitím techniky – jednoduše a zábavně

Lektor/ka kurzu
Mgr. Lukáš Javorek
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, ředitelé škol a školských zařízení, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Předmět
Pedagogika a psychologie
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Zajímají Vás možnosti využití technologií ve výuce?  Na semináři se seznámíte s pár tipy na ovládání operačního systému windows. Vyzkoušíme si bezplatné webové stránky pro tvorbu materiálů do výuky - osmisměrky, přeskládávačky, křížovky, trimina, dobble. Ukážeme si pomocníky do vyučovací hodiny - losovátko, turnajový pavouk, organizér do třídy. Představím vám možnosti sdílení souborů - OneDrive, Disk Google. Ukážeme si, možnosti jak využít umělou inteligenci pro potřebu učitele. Pro zapojení telefonu a tabletu využijeme Quizziz a Wordwall. Vytvoříme si plakát v Canvě a vyzkoušíme i instalaci programu Tarzia. Cílem semináře je představit počítač/notebook/telefon/tablet jako pomocníka učitele při vyučovací hodině. Seminář je určen pro začátečníky v užívání technologií. Doporučujeme vzít si s sebou notebook, aby jste si vše mohli ihned vyzkoušet. Seminář je pro učitele I., II. i III. stupně.

 

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Praha 30.01.2025, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

volných míst: 0
přihlásit se jako náhradník
 objednat

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.

descartes
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace