Kurzy
ZŠ 141 Inspiromat efektivní výuky na 1.stupni ZŠ
učitelé 1. stupně ZŠ, vychovatelé školských zařízení, asistenti pedagoga
Základní škola I
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Činnostně zaměřený seminář nabídne učitelům ověřenou pedagogickou filozofii, která vychází bezprostředně z praxe. Poskytne návod k tomu, jak motivovat a pracovat se žáky tak, aby vyučování bylo maximálně efektivní, jak oživit vyučování, zvednout žáky ze židle a vypnout unavenou hlavu. Účastníci se také seznámí s aktivitami, které propojují tradiční a zážitkovou pedagogiku.
1.-2.hodina
Hra jako důležitý prvek výchovně-vzdělávacího procesu. Vliv pohybu na výchovně-vzdělávací proces. Prožitek jako cesta k trvalému zapamatování. Herní efektivita.
3.-4.hodina
Jak uchopit vyučování nemediálně, netechnicky. Hlava – cit – tělo v rovnováze. Přednosti zážitkového vzdělávání, umět být v pohybu a poznávat se v něm.
5.-6.hodina
Život ve třídě. Jak zvýšit efektivitu vyučování, vytvořit bezpečné prostředí školní třídy, propojit školu se životem. Co rozhodně před žáky nedělat.
7.-8.hodina
Duševní hygiena učitele.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
ZŠ 142 Pohybové hry a aktivity v přírodě pro děti předškolního a mladšího školního věku (venku)
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, vychovatelé školských zařízení, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Základní škola I
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Seminář je zaměřen na rozvoj pohybových schopností a dovedností (lokomočních, manipulačních aj.) u dětí předškolního a mladšího školního věku. Tyto hry jsou situovány do venkovního prostředí (příroda, dětské hřiště, zahrada mateřské či základní školy). Seminář je založen na participaci všech účastníků, kteří se aktivně zapojí do nácviku pohybových her a aktivit v přírodě. Všechny prezentované hry a činnosti které jsou v praxi ověřeny a lze je zařadit do vzdělávací nabídky v mateřské škole a do vzdělávání na prvním stupni základní školy.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
ČJ 364 Poezie – cesta ke hvězdám a ke čtenáři
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Český jazyk
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Jak naučit děti číst poezii? Čím je nalákat, aby měly chuť se do veršů začíst? Určitě současnou tvorbou, kterou si na setkání představíme a aktivitami, které jsou zábavné a vedou k prohloubení čtenářských dovedností. Inspirace pro práci s poezií pro 1. i 2. stupeň, aktivity do 1 vyučovací hodiny, nenáročné na přípravu
Záměrem semináře je inspirovat učitele příklady, jak pracovat v hodinách literatury či slohu s poezií tak, aby jí žáci rozuměli a měli ze čtení radost a potěšení. Na názorných ukázkách si prakticky vyzkoušejí, jak na nás básnické texty mohou působit, jaké pocity v nás vyvolávají, jak působí na naše smysly. Zaměříme se i na báseň jako krátký příběh, který má své postavy a děj, pohrajeme si s rýmy i obrazem – ilustrací. Vyzkoušíme klasickou dílnu čtení s poezií i vlastní tvorbu, kterou zvládnou úplně všichni.
- Poezie jako příběh – postavy, tvorba z pohledu jiné postavy (45 min.)
- Básně a rýmy – aktivity s rýmy, dopis postavě (45 min.)
- Poezie jako obraz – zapojení smyslů do četby básně (45 min.)
- Sněhulák a moucha – čtenářská odezva (45 min.)
- Dílna čtení s poezií – jak vést dílnu čtení s básnickými sbírkami, tvorba reklamy na báseň (90 min.)
- Tvoříme básně z básní – co nám o básni prozradí první dva verše? Jak na nás báseň působí? Co dokážeme vytvořit z několika slov použitých v básni? Vyzkoušíme vlastní tvorbu (45 min.).
- Líčení a básnění – na základě líčení vytvoříme vlastní báseň (45 min.).
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
IT 54 Jak jednoduše oživit klasickou prezentaci interaktivními prvky a zvýšit motivaci studentů
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci
Informatika
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Během semináře budou nastíněny nové možnosti prezentace učiva skrze technologie. Účastník bude seznámen s aplikacemi, které jsou vhodným prostředkem pro zvýšení interaktivity prezenční i distanční výuky a zvýšení motivace žáků i vyučujících. Zejména pak s aplikací Nearpod.
První část semináře je věnována diskuzi o motivaci žáka ke studiu a možnostem jejího pozitivního ovlivnění pomocí vhodného použití technologií a aplikací. Zmíněna bude také motivace učitele při výuce za použití technologií.
V hlavní části semináře se zaměříme na aplikaci Nearpod jako hlavní prostředek k obohacení prezentací o interaktivní prvky. Účastníci poznají aplikaci Nearpod a její možnosti nejprve z pohledu žáka. Bude jim prezentována vzorová lekce vytvořená v programu MS PowerPoint obohacená o ankety, kvízy, otevřené otázky, virtuální prohlídky apod. vytvořené skrze aplikaci Nearpod. Zároveň uvidí aplikaci z pohledu vyučujícího a její možnost nahlédnout do práce žáků a okamžitě jim poskytnout zpětnou vazbu. V další části si budou účastníci moci vyzkoušet vytvoření vlastní lekce a ve dvojicích cvičně otestovat funkčnost aplikace. Posluchači budou následně seznámeni s funkcí „Reports“, která jim po vyučovací hodině umožní nahlédnout do výsledků jednotlivých žáků a případně jejich počínání ohodnotit.
V poslední části semináře se účastník seznámí s možností vytvoření prezentace v aplikaci Google Slides s integrací aplikace Nearpod. Dále bude seznámen s možnostmi virtuální tabule a jejím využitím v prezenční i distanční výuce. Závěrečná část bude věnována diskuzi a použití ostatních aplikací ve výuce a jejich případnému spojení s aplikací Nearpod.
- Žák a motivace k výuce (45 minut)
- Aplikace Nearpod – teoretická část (90 minut)
- Seznámení s aplikací
- Ukázka vzorové lekce
- Popis funkcí
- Ukázka integrace s ostatními aplikacemi
- Aplikace Nearpod – praktická část (90 minut)
- Praktické vytvoření interaktivní lekce z klasické PowerPoint prezentace
- Otestování funkčnosti lekce ve dvojicích
- Seznámení s funkcí Reports
- Nearpod a Google Slides (45 minut)
- Integrace aplikací a ukázka vytvoření lekce ve Slides jako náhradě za MS PowerPoint
- Virtuální tabule a její využití (30 minut)
- Tipy na ostatní aplikace k obohacení výuky (60 minut)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 664 PREVENCE ŠIKANY, KYBERŠIKANY
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, ředitelé škol a školských zařízení, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Pedagogika a psychologie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Šikana a kyberšikana jsou bohužel součástí každé školy, cílem semináře je seznámit účastníky s těmito nežádoucími sociálně patologickými jevy, kromě toho ale také nabízí možnosti řešení, zejména v oblasti preventivního působení. Co se týká kyberšikany, tak tak je vzhledem k online výuce velmi častým problémem ve školách.
- HODINA – úvod, seznámení se základními pojmy – šikana, kyberšikana, jaké jsou možnosti řešení, případové studie
- HODINA – praktická ukázka, jak pracovat s třídním kolektivem v oblasti prevence na šikanu
- HODINA – praktická ukázka, jak pracovat s třídním kolektivem v oblasti prevence šikany
- HODINA – reflexivní část praktických ukázek, lektor poukazuje na úskalí této metody, zároveň uvádí další možnosti a alternativy jaké vést tuto hodinu, kromě toho se zaměřuje i na řešení možných nestandardních situací, se kterými se mohou pedagogové setkat
- HODINA – metodika, jak čelit šikaně a kyberšikaně, jak nastavit procesy a pravidla, které snižují výskyt těchto jevů na škole
- HODINA – praktická ukázka, jak pracovat s třídním kolektivem v oblasti kyberšikany
- HODINA – praktická ukázka, jak pracovat s třídním kolektivem v oblasti kyberšikany
- HODINA – evaluační hodin se zaměřením na možnosti práce s třídním kolektivem, celou školou, pedagogickým sborem, uvedení dalších možných technik, které mohou účastníci využívat, dále je zde prostor pro debatu, zodpovídaní otázek, součástí této hodiny je také evaluace, využívá se také metoda kruhu.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 688 Zvyšování odolnosti a práce se stresem (mindfulness)
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Osobnostní rozvoj
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Co vás čeká?
1. Přínos základních emocí - formou workshopu si představíme základní emoce a jejich přínos pro náš život. Přidáme poznatky českých a zahraničních psychologů a psychoterapeutů.
2. Zpracování emocí a jejich regulace:
- Vyzkoušíme si různé dechové techniky, práce se smysly, meditace všímavosti. Cílem je zažít a odnést si funkční nástroje do svého života.
- Technika focusing - proces, ve kterém klient zaměřuje pozornost na určitý druh svého tělesného uvědomění.
Účastník zážitkově orientovaného workshopu se naučí základům mindfulness, které může začít aplikovat v každodenním životě. Techniky mindfulness jsou vhodné pro zvyšování odolnosti vůči stresu, zvyšování pozornosti a koncentrace. Pracovníci tak budou více uvědomělí a budou lépe umět pracovat s napětím.
- Icebreak
- Tréning se smysly
- Práce s dechem a pozorností
- Všímavý oběd, všímavá procházka
- Bodyscan a práce s tělem
- Psychohygiena
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
AJ 382 Practical use of A.I. in the classroom
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Anglický jazyk
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Tento seminář zkoumá transformační potenciál nástrojů a technologií AI ve výuce anglického jazyka pro dospívající a dospělé. Jak se AI rychle vyvíjí, její aplikace ve vzdělávání se stávají stále dostupnějšími a nabízejí učitelům inovativní způsoby, jak obohatit vzdělávací zkušenosti. Seminář klade důraz na praktické a hands-on přístupy, které ukazují, jak lze AI plynule integrovat do každodenních lekcí s cílem zvýšit zapojení studentů, personalizovat učební cesty a zlepšit jazykové dovednosti v oblasti čtení, psaní, mluvení a poslechu.
Účastníci získají přehled o tom, jak efektivně používat AI nástroje ve třídě, nejen jako samostatné zdroje, ale jako dynamické, interaktivní prvky výukového procesu. Během semináře se pedagogové seznámí s AI technologiemi, zažijí je z pohledu studentů a procvičí si navrhování aktivit obohacených o AI, které odpovídají různorodým vzdělávacím potřebám.
●1. Úvod do AI ve vzdělávání 45 min
Tato část poskytuje přehled o umělé inteligenci a její roli ve vzdělávání, zdůrazňuje, jak transformuje výuku jazyků. Účastníci se seznámí s tím, co AI je, včetně základů jako strojové učení a zpracování přirozeného jazyka, a prozkoumají klíčové AI nástroje dostupné pro výuku angličtiny. Tato část pokrývá adaptivní výukové platformy, asistenty při psaní, nástroje na rozpoznávání řeči, gamifikované aplikace a nástroje na generování obsahu, které ukazují jejich praktické využití ve třídě.
●2. Asistenti psaní využívající AI 45 min
Zaměřeno na zlepšení dovedností v psaní, tato část pokrývá AI nástroje jako Grammarly a Quillbot, které poskytují návrhy na psaní v reálném čase. Učitelé si vyzkoušejí používání těchto nástrojů, aby pomohli studentům s vlastní úpravou jejich práce, zlepšením gramatiky, stylu a slovní zásoby. Součástí je i praktické cvičení na používání AI pro efektivní hodnocení a zpětnou vazbu k esejím, což snižuje zátěž učitelů a zároveň zvyšuje úroveň učení studentů.
●3. Zlepšení dovedností v mluvení a výslovnosti 45 min
Účastníci objeví aplikace AI pro procvičování mluvení a výslovnosti, jako jsou ELSA Speak a Google Speech-to-Text. Tyto nástroje analyzují vzorce řeči a poskytují okamžitou zpětnou vazbu, což je ideální pro mluvní aktivity ve třídě. Učitelé se zapojí do praktického procvičování, kde nastaví interaktivní cvičení na mluvení, která budují sebevědomí a zlepšují plynulost.
●4. Poslech a čtení s porozuměním s využitím AI 45 min
Tato část ukazuje, jak AI může generovat personalizované úkoly na poslech a čtení s porozuměním. Nástroje jako ChatGPT mohou rychle vytvořit otázky přizpůsobené úrovni, zatímco platformy řízené AI přizpůsobují zvukový obsah úrovni znalostí studentů. Učitelé se naučí navrhovat cvičení na porozumění, která cílí na klíčové dovednosti a zlepšují jejich schopnost poskytovat poutavá a přístupná cvičení na čtení a poslech.
●5. Gamifikace učení s využitím AI 45 min
Platformy pro kvízy s podporou AI, jako jsou Kahoot, Quizlet a Blooket, přinášejí do učení prvky hry, čímž dělají lekce interaktivnějšími a zábavnějšími. Účastníci se naučí vytvářet adaptivní kvízy a hry, které udržují studenty v zapojení a poskytují hodnotnou praxi. Tato část zahrnuje praktickou tvorbu her s vylepšením AI a použití AI analytiky pro informování o výukových strategiích.
●6. Řízení třídy a hodnocení 45 min
Tato část se zaměřuje na využití AI pro efektivní řízení třídy a hodnocení. Učitelé prozkoumají nástroje, které automatizují hodnocení a poskytují zpětnou vazbu v reálném čase, jako například AI vylepšenou analytiku Google Classroom. Účastníci si vyzkouší navrhování rychlých automatizovaných hodnocení a použití dat z AI pro sledování pokroku studentů, což jim pomůže přizpůsobit lekce a zaměřit se na nedostatky.
●7. Tvorba interaktivních lekcí s AI 45 min
Účastníci se naučí, jak využít AI k vytvoření dynamického a interaktivního obsahu lekcí, jako jsou dialogy, čtecí pasáže a seznamy slovní zásoby. Tato část zahrnuje využití AI generovaných obrázků, textu a zvuku v prezentacích, čímž se lekce stávají poutavějšími a přizpůsobitelnějšími. Učitelé si vyzkouší navrhování lekcí s AI generovanými materiály, které zvyšují zájem a zapojení studentů.
●8. Scénáře z reálného světa a řešení problémů 45 min
V této závěrečné části účastníci aplikují své poznatky navržením a vedením mini-lekcí s využitím AI nástrojů. Důraz je kladen na reálné scénáře ve třídě, včetně řízení AI aktivit a řešení běžných problémů. Sezení končí skupinovou diskusí o strategiích pro hladkou implementaci, což zajišťuje, že si pedagogové odnesou praktická řešení pro zavedení AI do své výuky.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
TV 96 Tělocvik nejen hravě, atraktivně a kreativně
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, vychovatelé školských zařízení, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Tělesná výchova
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Tento seminář je určen primárně pro učitele 1. a 2. stupně ZŠ, optimálně pro učitele 1.-7. třídy.
Seminář je zaměřen na rozvoj pohybových schopností a tělesné zdatnosti prostřednictvím méně tradičních metod a hravých pohybových činností. Účastníci se seznámí s aktivitami, které podporují klíčové kompetence, osobnostní rozvoj, kreativitu a empatii. Program nabídne inspiraci pro školní i mimoškolní tělesnou výchovu, včetně práce s atypickými pomůckami a psychomotorickými aktivitami, a propojí teorii s praxí v souladu s RVP ZV.
Praktická práce s netypickými a specifickými pomůckami a jejich využití v tělesné výchově:
- Kreativní využití předmětů denní potřeby v pohybových aktivitách - koberečky a deky (60 minut).
- Manipulace s žonglovacími šátky a míčky, psychomotorickým padákem (60 minut).
Vždy v propojení s částmi hodiny: Rušná část - zahřívací a aktivizační hry; průpravná část - hravé rozcvičky a aktivity na rozvoj zdravotně orientované síly a obratnosti; hlavní část - pohybové činnosti a hry zaměřené na vybrané cíle a očekávané výsledky učiva.
Propojování teorie s praxí při realizování pohybových aktivit s návazností na RVP ZV, práce s cílem v TV a jeho reflexí (60 minut).
Diskutování témat: funkce spontánní pohybové aktivity, méně běžné řídící styly a proč k nim přistupovat (30 minut).
Praktické aktivity zaměřené na zpětnou vazbu a reflexi (30 minut).
Burza nápadů, otázek a odpovědí, sdílení dobré praxe (30 minut).
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 668 Hlasová výchova pro pedagogy
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci
Pedagogika a psychologie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Pedagog a hlas
Hlas, zvuk a tóny nás provází v každodenním životě. V profesním životě se svými kolegy, nadřízenými, se studenty i žáky. Hlas neodmyslitelně přiřazujeme
k hlavnímu profesnímu nástroji každého pedagoga. Absence výuky hlasové výchovy na pedagogických školách přivádí učitele na kurzy hlasové techniky.
Při tvorbě a vzniku hlasového projevu hraje roli dýchací systém, svaly od čela až k podbřišku. Artikulační orgány /jazyk, rty, měkké patro, zuby, dolní čelist. Hlasivky, rezonanční dutiny. Celé naše tělo je „hrací skříňka“. Pravý a správně znějící hlas vzniká v celém těle. Není to jen práce hlasivek. Hlasivky si pedagog
a hlasový profesionál musí šetřit. Velice důležitý je dech, svalové uvolnění
a důležitou roli hrají rezonanční dutiny.
Seminář určený pro všechny pedagogy. Hlas je pracovním nástrojem každého učitele.
Dechová, hlasová technika, hygiena hlasu. Dynamika projevu a artikulace. Prostor a hlasový projev. Pedagog jako mluvní vzor.
Praktická cvičení a individuální přístup ke všem účastníkům semináře.
Práce s dechem a hlasová výchova
- řízení dechu při mluvení
- vědomá dechová kapacita a správná opora hlasu, měkký hlasový začátek
- vznik zdravé fonace, brániční impuls
- tvoření hlasu, síla hlasu
- barva a znělost hlasu
- co o nás prozradí hlas a jak zaujmout hlasem
- jak umluvit prostor bez námahy
Technika řeči
- respirace, fonace, artikulace, modulace - jak potřebné teoretické informace proměnit v mluvní praxi
- srozumitelná artikulace - vokálů a konsonant, zvuková osnova věty
- jak mluvit hodiny bez únavy hlasu
- hlasová hygiena
Kultivovaný mluvený projev a publikum
- jak získat a udržet pozornost posluchačů svým hlasovým a mluveným projevem
- řečnické zlozvyky a nedostatky a jak se jim vyhnout
- zvládání trémy při verbálním projevu
METODY
- INTERAKTIVNÍ TRÉNINK se zapojením všech účastníků, teoretické zásady se okamžitě nacvičují v praxi, opakovaná cvičení, zpětná vazba lektora každému posluchači, rady a doporučení ke zlepšení dovedností,
- dechová cvičení, význam dechu pro vznik hlasu, brániční impuls
- rezonanční cvičení
- artikulace vokálů a konsonant
- vlastní příprava projevu
- hlas a prostor, zvuková osnova věty - artikulace, větný a slovní přízvuk, intonace, tempo a dynamika
- audio a video trénink
Lektor prakticky předvádí dechová a hlasová cvičení, individuálně konzultuje s posluchači a prakticky s nimi nacvičuje základní hlasové návyky:
- nacvičujeme správné držení těla při mluveném projevu
- prohlubujeme práci s dechem a s bránicí, vědomé brániční dýchání
- cvičíme správné tvoření hlasového tónu, měkké hlasové začátky
- naučíme se, jak šetřit hlas a ekonomicky využívat dech
- procvičíme využívání rezonančních dutin
- trénujeme důslednou a čistou vokalizaci, samohlásky a jejich dělení, artikulaci
- používáme hlasová cvičení dle dispozic jednotlivců
- dbáme na přesnou výslovnost a správný tvar mluvidel, artikulace
- nacvičujeme texty s cílem vytvořit praktické dovednosti a návyky v oblasti mluveného projevu
- video, audio trénink
HLASOVÁ VÝCHOVA
- Vědomé dýchání - práce s dechem a jeho význam verbální projev
- Brániční impuls
- Hlasové začátky - správná fonace
- Rezonance - zesílení hlasu, přirozená mluva na prostor
- Artikulace - správná výslovnost vokálů a konsonant
- Hlas je pracovní nástroj každého pedagoga
- Všechna cvičení si zájemci vyzkouší prakticky, konkrétní a názorné ukázky
RÉTORIKA
- Základní informace o vědomém a profesionálním dýchání, znění hlasu a artikulaci
- Ukázka připraveného projevu
- Zvuková osnova věty – frázování, větný přízvuk, intonace, tempo a dynamika
- Neverbální část projevu – postoj, oční kontakt, jak vnímat a upoutat posluchače
- Řečnické okrasy
- Všechna cvičení si zájemci vyzkouší prakticky, konkrétní a názorné ukázky
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
AJ 385 Angličtina od začátku – JAK začít?
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, vychovatelé školských zařízení, asistenti pedagoga
Anglický jazyk
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
V tomto kurzu se učitelé naučí zohledňovat důležitou oblast výuky cizího jazyka, kterou je organizace výuky, přechody mezi aktivitami, možnosti, jak pracovat s tématem pohádky na sadě konkrétních aktivit, motivovaných samotnou pohádkou, písničkou, příběhem. Budeme se věnovat problematice první hodiny, jak představit téma, jak využívat postupně rozvíjené a navazované činnosti, které vedou k osvojování jazyka.
Existuje mnoho způsobů, jak nacvičit a udržovat odlišnou výslovnost a přitom se vyhnout nekonečnému nudnému opakování. Hra s rýmy, výslovnostní tělocvik, jazykolamy, vytleskávací a poskočné hry jsou ro děti přitažlivé a přitom velmi efektivní.
Práce s příběhy je základní a nezbytný přístup při výuce cizího jazyka u této věkové skupiny. Děti získávají jazyk přirozeně, na základě příběhů, které se odvíjejí v jednoduchou, často se opakující zápletku. Děti tak porozumí jazyku bez nutného vysvětlování slovní zásoby a pravidel, pouhou imitací jazyka, zároveň si osvojují komunikativní princip.
Úvod, seznámení s tématikou, omyly v současném, běžně používaném přístupu
Jak začít - simulace první hodiny
Rozvíjení zvoleného tématu
Práce se slovní zásobou
Dá se použít pohádka u dětí-začátečníků?
Závěr, shrnutí, čas na dotazy
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
AJ 389 Approaching English Teaching for Students with Special Needs
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, výchovní poradci, speciální pedagogové, asistenti pedagoga
Anglický jazyk
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Approaching English Teaching for Students with Special Needs: Creating discourse on how to mentor, guide, and help students with special needs thrive in their English learning.
In this seminar, we will discuss the needs of students with special needs, including their psychological development, common conditions and external factors, with many personal examples given and discussed. We will then discuss a variety of strategies that can be implemented to help them thrive, specifically within English classes, including things to avoid, things to implement, and things to improve. This will include differentiated classroom management and instruction, personalized approaches to content, and how to be an effective and trusted mentor.
- Introductions (30 minutes)
- Overview of special needs/personal experiences (90 minutes)
- Psychological factors/external factors (90 minutes)
- Strategies and methodology (90 minutes)
- Mentoring (40 minutes)
- Conclusion/call to action (20 minutes)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 689 Vztahy, konflikty a spolupráce
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Osobnostní rozvoj
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Workshop je zaměřen na pochopení významu týmové práce, na trénink a rozvoj základních komunikačních dovedností. Důležité je uvědomění a pochopení vlastního komunikačního stylu a způsobu komunikace ostatních. Cílem je budování hlubších vztahů.
- Icebreaking
- Budování týmů a spolupráce ve skupině
- Osobnostní typologie DISC
- Verbální a neverbální komunikace
- Aktivně konstruktivní reakce
- Asertivita
- Konflikty a jejich řešení s lehkostí
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
M 331 Slovní úlohy a hlavolamy v hodinách matematiky
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, asistenti pedagoga
Matematika
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Obsahem semináře je získání inspirace, zdrojů a tipů do hodiny matematiky na téma hlavolamy a slovní úlohy. Ukážeme si také proč je dobré dělat chyby v hodinách matematiky a jak je ve výuce použít. Vyzkoušíme si jak lze pracovat se zadáním tak, aby žáky bavilo a budovalo v nich kritické a kreativní myšlení. Vyřešíme několik mechanických hlavolamů, díky kterým vaši žáci posílí jemnou motoriku a řešení nestandardních úloh a ukážeme si slovní úlohy, které podporují uvažování a komunikaci v hodinách matematiky. Seminář je vhodný pro učitele I. stupně a II. stupně matematiky na ZŠ.
Hlavolamy do hodin matematiky – Soma kostka, Geoboard, Tangram, Kolumbovo vejce, Golo, Evereto, Stomachion, Kaleidocyklus, šifry v hodinách matematiky . Tvorba, využití v hodinách, příklady dobré praxe.
Práce se zadáním – tipy a ukázka zadání ve formě textu, QR kód, zvuk, obrázek
Slovní úlohy podporující uvažování a komunikaci v hodinách matematiky – slovní úlohy typu: Které číslo dává smysl?, Co je špatně?, Co bys udělal?, Co chybí?, Co když? Nestandartní typy slovních úloh, které mohou sloužit jako nástroj pro diskusi ve třídě.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 662 Mít vše hotovo, aneb práce i život bez stresu
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci
Pedagogika a psychologie
4 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Základem kurzu je efektivní správa úkolů, projektů a cílů. Účastníci se seznámí se stále více rozšířenou a využívanou metodou “Mít vše hotovo”, jejímž hlavním principem je využívat lidský mozek k přemýšlení a tvoření a správu svých úkolů přenechat promyšlenému a fungujícímu systému, který za svého uživatele hlídá, co je třeba kdy a kde udělat a snižuje tak stres z velkého množství úkolů a termínů v ideálním případě na nulu. Účastníci se naučí, jak zavést osobní produktivitu do života jednotlivce či týmu, jak se vypořádat s návalem úkolů, jaké nástroje (papírové i digitální) využít a naučí se s nimi pracovat.
- Základy metody Mít vše hotovo (1 vyučovací hodina)
- Mít vše hotovo 1 – sbírání, třídění (1 vyučovací hodina)
- Mít vše hotovo 2 – revize, splnění úkolů (1 vyučovací hodina)
- Praktické ukázky metody (1 vyučovací hodina)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
ZŠ 145 Školní zralost a připravenost - co a jak s předškolákem
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, vychovatelé školských zařízení, asistenti pedagoga
Mateřská škola
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Přechod dítěte z mateřské školy do té základní je bezpochyby jedním z prvních velkých kroků v jeho životě. První úspěchy či neúspěchy obvykle ovlivňují celou jeho další vzdělávací dráhu. Je proto důležité biologické zrání dítěte vhodně doplnit o rozvíjející podněty, které mu poskytuje hlavně rodina, ale i škola. Řekneme si a vyzkoušíme jak a proč:
- rozvíjet klíčové oblasti (motorika, grafomotorika, řeč, sluchové vnímání, zrakové vnímání, prostorová orientace, časová orientace, matematické představy, paměť a pozornost/koncentrace, všeobecné znalosti)
- přispět k dobré adaptaci dítěte v 1. třídě ZŠ
- kdy se obrátit na odborníky (logoped, psycholog, pedopsychiatr, PPP, SPC…)
Osnova akce (přehled témat výuky s časovou dotací jednotlivých témat)
- motorika, grafomotorika
- řeč, sluchové vnímání
- vymezení pojmů
- obtíže/nesnáze při nedostatečném procvičení a názorné/sebezkušenostní ukázky
- příklady vhodných činností k rozvoji
(2 hodiny)
- zrakové vnímání
- prostorová orientace, časová orientace
- matematické představy
- vymezení pojmů
- obtíže/nesnáze při nedostatečném procvičení a názorné/sebezkušenostní ukázky
- příklady vhodných činností k rozvoji
(2 hodiny)
- paměť, pozornost a koncentrace
- jak přispět k dobré adaptaci
- vymezení pojmů
- obtíže/nesnáze při nedostatečném procvičení a názorné/sebezkušenostní ukázky
- příklady vhodných činností k rozvoji
- diskuse
(2 hodiny)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
IT 58 Umělá inteligence kolem nás
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci
Informatika
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
V úvodní části lektor sdělí příběh, který provázel často těžko uchopitelný obor umělé inteligence. Následně posluchače seznámí se současným stavem, produkty a možnostmi, přičemž naskytne několik příležitostí pro praktické vytvoření / konfiguraci produktů. Praktické vsuvky jsou vymyšleny za účelem zlepšení znalostí tohoto technologického oboru, využití pro kvalitnější, efektivnější a méně časově náročnou pedagogickou činnost a v neposlední řadě pro používání v řešení rutinných problémů.
- Úvod do umělé inteligence (analogie s biologií, filozofie, historie) [45m]
- Současná situace (přehledné podání současného využití umělé inteligence) [45m]
- Praktická část (vyzkoušení několika AI produktů) [90m]
- Využití umělé inteligence pro pedagogy a jejich studenty [45m]
- Budoucnost umělé inteligence a závěrečná diskuze [45m]
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
HV 72 Za málo peněz hodně muziky
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, vychovatelé školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Hudební výchova
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Kurz je zaměřen na metodické náměty do výuky HV na různých typech škol. Součástí je obsáhlý zásobník hudebních her a činností, které mohou zatraktivnit a okořenit hodiny hudební výchovy. Jednotlivé činnosti v žácích rozvíjí rytmické, intonační, improvizační, ale i hudebně teoretické znalosti. Dále se seznámíme s metodikou práce s nástrojem boomwhackers. V rámci programu si na několika praktických ukázkách představíme boomwhackers jako doprovodný i samostatný nástroj nebo jako doplnění Orffova instrumentáře.
- Didaktická hra v hudební výchově (1 vyuč. hodiny)
- Náměty a interaktivní ukázky jednotlivých činností (3 vyučovací hodiny)
- Hra na Boomwhackers (2,5 vyučovací hodiny)
- Poslechové činnosti (1 vyučovací hodina)
- Společná diskuze a reflexe (0,5 vyučovací hodiny)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 666 Klíč k vyjednávání aneb jak se jednoduše posunout v komunikaci s druhými a zlepšit si tím vztahy
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Osobnostní rozvoj
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Vyjednávání je velkou součástí našeho života. Denně vyjednáváme v zaměstnání se svými kolegy, nadřízenými, podřízenými, dodavateli a zákazníky ohledně cen, různých dohod, smluv, spolupráce, kvality a mnohých dalších věcí. V neposlední řadě také denně vyjednáváme v našich vztazích, nejen partnerských. Každé jednání je jiné, vždy v jednání však uplatňujeme určité vzorce, které vedou k úspěšnému zakončení.
Cílem workshopu je objasnit a uvědomit si vzorce jednání, které vedou k úspěšnému vyjednávání v každodenním životě. Zároveň tyto vzorce jednání naroubovat aplikovat na naše osobní nastavení mysli a popřípadě si posunout své vlastní hranice, které nám někdy v jednání brání posunout se dál ke stanovenému cíli dosáhnout svého cíle nebo konsensu v jednání. Kurz je veden tak, aby co nejjednodušším způsobem posluchačům kurzu ukázal cestu a návod, jak lépe a účinněji ve svých každodenních interakcích jednat.
Úvod a představení. Technické a organizační informace – 0,5 hod
Komunikační návyky a bariéry. (Metoda: prezentace, cvičení ve skupinách, reflexe – celkem 2 hod Poznámka: videocall umožňuje práci ve skupinách – rozdělení do nich, proto tohoto nástroje využívám. Ze cvičení ve skupině návrat zpět do velké skupiny a následuje společná diskuze a reflexe)
- Teoretické vymezení komunikace. Jak vzniká, význam symbolů.
- Vzorce jednání
- Práce ve skupinách. Diskuze
- (následuje přestávka 20 min)
- Jak zvládnout negativní emoce při vyjednávání
- Práce ve skupinách. Diskuze. Reflexe
Konfliktní a složité situace. (Metoda: prezentace, cvičení ve skupinách, reflexe – celkem 2 hod)
- Technika jak se naučit aktivně naslouchat a díky tomu druhého pochopit
- Technika, jak naopak druhé straně vysvětlit svůj názor tak, aby mu porozuměla
- Práce ve skupinách. Diskuze
- (následuje přestávka 20 min)
- Technika, jak říkat nepříjemné věci
- Práce ve skupinách. Diskuze. Reflexe.
Tipy, jak posunout komunikaci dál (Metoda: prezentace + sdílení s účastníky. 0,75 hod + 0,25 přestávka.)
Shrnutí získaných znalostí a dovedností a sdílení zkušeností s účastníky
(Metoda: diskuze, cvičení ve skupinách, reflexe – 1 hod)
Závěrečná zpětná vazba (metoda: zpětná vazba účastníků – 0,5 hod
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
ZŠ 143 Bádáme a experimentujeme v mateřské škole a na 1. stupni ZŠ
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, vychovatelé školských zařízení, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Mateřská škola
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Účastníci semináře se seznámí s badatelskými a experimentálními činnostmi, které lze bezpečně aplikovat v mateřské škole. Účastníci si sami vyzkouší nejrůznější aplikace a osvojí s znalosti a dovednosti z této environmentální oblasti tak, aby byli schopní tyto činnosti zprostředkovat dětem předškolního věku a aplikovat je do vzdělávací nabídky a výuky. Naučí se zde také kooperačním činnostem, které jsou potřeba pro dosažení cíle, tedy správné aplikaci experimentu.
Program setkání:
Představení obsahu semináře (0,5h)
Bezpečnost práce při aplikaci činností (0,5h)
Praktická cvičení a experimentální činnosti (6,5h)
Diskuse, dotazy (0,5h)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 707 Agresivita ve třídě – Prevence, minimalizace a řešení krizových situací
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Pedagogika a psychologie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Agresivita ve školním prostředí je závažným problémem, který může negativně ovlivnit klima třídy, vztahy mezi žáky i samotný vzdělávací proces. Tento kurz se zaměřuje na porozumění příčinám agresivního chování, efektivní strategie prevence a metody, jak minimalizovat projevy agrese ve třídě. Účastníci se naučí rozpoznávat varovné signály, využívat osvědčené pedagogické přístupy k udržení pozitivního klimatu a získají praktické dovednosti pro zvládání krizových situací. Kurz zahrnuje interaktivní prvky, modelové situace a konkrétní doporučení pro učitele a pedagogické pracovníky.
Obsah kurzu:
✔ Příčiny agresivního chování a jeho projevy
✔ Preventivní opatření k minimalizaci agresivity ve třídě
✔ Efektivní strategie řízení třídy a budování pozitivního klimatu
✔ Jak reagovat na agresi – deeskalační techniky a krizová intervence
✔ Práce s emocemi – učitel i žáci
✔ Komunikace s rodiči a školním poradenským pracovištěm
Kurz je určen pro všechny pedagogické pracovníky, kteří chtějí získat užitečné nástroje pro práci s agresivitou ve třídě a přispět k bezpečnému a respektujícímu prostředí ve škole.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 712 Rozvoj kreativity pedagoga: Inspirace pro moderní výuku
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, speciální pedagogové, asistenti pedagoga
Pedagogika a psychologie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Kreativní pedagog je klíčem k inspirativnímu a efektivnímu vzdělávání. Tento celodenní kurz nabízí učitelům všech stupňů vzdělávání praktické nástroje, jak rozvíjet vlastní kreativitu a přenášet ji do výuky. Společně objevíme nové metody, techniky a přístupy, které podporují aktivní učení, zapojení žáků a inovativní myšlení.
Prostřednictvím interaktivních workshopů, tvůrčích aktivit a sdílení osvědčených postupů si účastníci vyzkouší, jak prolomit stereotypy ve výuce, jak efektivně využívat moderní technologie, gamifikaci či zážitkové učení a jak motivovat žáky k aktivnímu zapojení. Kurz podpoří nejen pedagogickou kreativitu, ale také radost z učení a objevování nových možností.
Hlavní témata kurzu:
✅ Kreativita pedagoga jako klíč k modernímu vzdělávání
✅ Inovativní metody a techniky podporující tvořivost žáků
✅ Gamifikace a interaktivní prvky ve výuce
✅ Zážitkové učení a jeho přínosy
✅ Jak prolomit rutinu a přinést do výuky nové nápady
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 713 Intervence a prevence: Jak zvládnout krizové situace ve škole
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Pedagogika a psychologie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Škola je prostředím, kde se mohou objevit různé krizové situace – od konfliktů mezi žáky, přes projevy agrese či šikany, až po závažnější psychické obtíže u dětí. Tento celodenní kurz poskytne pedagogům praktické strategie a nástroje, jak efektivně reagovat na krizové situace, jak jim předcházet a jak podpořit bezpečné a zdravé školní klima.
Účastníci se naučí rozpoznávat varovné signály problémového chování, seznámí se s principy krizové komunikace a vyzkouší si modelové situace, které jim pomohou získat jistotu při řešení náročných momentů ve škole. Kurz propojuje teoretické poznatky s praktickými dovednostmi a poskytne inspiraci pro efektivní preventivní opatření i krizové intervence.
Hlavní témata kurzu:
✅ Prevence krizových situací a budování bezpečného školního prostředí
✅ Rozpoznávání rizikového chování a včasná intervence
✅ Efektivní krizová komunikace se žáky, rodiči a kolegy
✅ Řešení konfliktů, šikany a emočně vypjatých situací
✅ Spolupráce s odborníky a využití podpůrných mechanismů
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
MŠ 3 HRAJEME SI S PŘÍBĚHEM: Dramatická výchova a čtenářská pregramotnost
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, vychovatelé školských zařízení, asistenti pedagoga
Mateřská škola
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Vzdělávací seminář se zaměřuje na rozvoj čtenářské pregramotnosti v oblasti porozumění textu u dětí předškolního věku prostřednictvím metod a technik dramatické výchovy. Účastníci si vyzkouší různé lekce dramatické výchovy, které propojují práci s jazykem, pohybem, rytmem a vyjadřováním. Budou pracovat s různými typy textů – říkadly, klasickými pohádkami, obrázkovými knížkami a příběhy s dětskými hrdiny. Seminář bude veden interaktivně, účastníci se aktivně zapojí do jednotlivých aktivit a projdou si různé stupně obtížnosti dramatických lekcí – od jednoduchých metod pro nejmladší děti až po komplexnější techniky vhodné pro heterogenní skupiny. Součástí budou i ukázky přizpůsobení metod různým věkovým kategoriím a skupinové dynamice v mateřských školách.
Osnova akce (přehled témat výuky s časovou dotací jednotlivých témat)
- Úvod do dramatické výchovy a její propojení s čtenářskou pregramotností
- Různé typy dramatických aktivit podle věkových kategorií a složení skupin:
- 1) Práce s říkadlem a poezií - využití pro rozvoj jazyka, rytmu a porozumění textu
- 2) Klasická pohádka - struktura příběhu, práce s postavami a prostředím
- 3) Obrázková knížka jako nástroj pro podporu porozumění textu
- Reflexe a přenos získaných zkušeností do praxe
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.